• Anonym (Tänk till)

Sluta dömma

Följt flera trådar om otrohet samt skrivit några själv. Blir både ledsen och arg då det finns människor här inne som både hotar och kränker trådskaparen. Vad ger er rätten? Förstår att det kan upplevas som att man tar någon annans person och självfallet får man ha åsikter. Men att hota? Varför? Vad vinner du på det? Har du själv blivit utsatt och det brister för dig? 
    Jag har skrivit och bett om råd ibland, men blivit så kränkt att det inte går att läsa vidare. Och samtidigt så arg. Att ha en relation med någon som är upptagen är inget man just söker. Kanske den otrogne ljugit om sin relations status för dig och att det är för sent att avsluta pga känslor. Kanske du är medveten men inte vill annat än vara med personen. Pga känslor. Vi är också människor. Allt är inte svart eller vitt. 

• Svar på tråden Sluta dömma
  • Mimosa86
    molly50 skrev 2023-03-28 13:27:53 följande:
    Jag,för min del,vill veta även om dte skulle vara ett snedsteg på fyllan.
    Ett snedsteg på fyllan skulle däremot vara lättare för mig att förlåta än om det pågått ett längre tag bakom min rygg.
    En engångsgrej på fyllan kan ju vara ett misstag.
    Men pågår det under en längre tid så är det ju medvetet och systematiskt.

Absolut fins det nyanser. Och bakomliggande faktorer.
    Men jag anser att om det har gått så långt att man ens funderar på att vara otrogen så förösker man pratra om det md sin partner och finna en lösning.
    Eller så gör man slut.
    Att vara otrogen är trots allt ett eget val och inget som kan skyllas på någon annan. 
    Man har alltid ansvar för sina egna handingar. 
    Oavsett om man är den som bedrar eller blir bedragen. 

Ja det är olika grader av trauma och svek. engångsfyllegrej är ju sällan planerad medan att ta sig en älskarinna eller älskare är något helt annat- ett aktivt val av svek. 

• molly50
    Mimosa86 skrev 2023-03-28 21:16:22 följande:

Ja det är olika grader av trauma och svek. engångsfyllegrej är ju sällan planerad medan att ta sig en älskarinna eller älskare är något helt annat- ett aktivt val av svek. 

Ja,precis. Det är det jag menar. 
  • Mimosa86
    ClumsySmurf skrev 2023-03-28 17:14:04 följande:
    "Jag har själv varit utsatt för otrohet och svek som sårat mig mycket och påverkat min tillit.."

Blev du härdad eller är det ett bagage som kan innebära att en dum engångsgrej ändå får stora konsekvenser för relationen?

"...om det sker en dum engångsgrej på fyllan. I det förstnämnda fallet hade jag själv velat veta. I det andra hade i allafall jag inte velat veta om det."

för att det svider och tilliten riskerar att bli skadad, handlingen bör väl sättas i relation till konsekvenserna?
    Och jag antar att din man vet att du blivit sårad innan, handlingen blir ju inte direkt lindrigare om man vet sånt.

"är det rimligt att man själv eller att ens partner aldrig kommer såra en eller göra ett felsteg?"

Jag tycker det är rimligt att lägga ansvaret på sej själv att inte göra det och jag tycker det är rimligt att förvänta sej samma av en partner. Annars är det ju lika bra att diskutera öppen relation på en gång

"Men är det rimligt om vi pratar 40-50 åring relation?"

Jag tvivlar på att relationerna som oftast diskuteras håller hälften s
    Mimosa86 skrev 2023-03-28 13:06:40 följande:

Tycker mycket svar här inne är på tok för svart och vitt.
    Otrohet är betydligt komplicerat  än att bara peka rätt och fel.

Jag har aldrig varit otrogen. Jag har däremot varit utsatt för det vilket var hemskt.

och jag lobbar aktivt just nu för att min väninna SKA vara otrogen, då hon sitter fast i ett äktenskap (finansiellt) med en man som verkligen inte behandlar henne eller barnen väl. Jag är övertygad om att hon skulle få tummen ur och kraft att lämna om hon skulle träffa en man som älskar och uppskattar henne. Det skulle ge henne energi att orka lämna. Hemskt förslag? Absolut. Men situationen hon har just nu i en trogen relation är fan värre.

"jag lobbar aktivt just nu för att min väninna SKA vara otrogen, då hon sitter fast i ett äktenskap (finansiellt) med en man som verkligen inte behandlar henne eller barnen väl."

Är man en skit får man kanske vad man förtjänar men det är inte så skitar resonerar, om det kommer fram finns det en risk att det eskalerar.

"Men situationen hon har just nu i en trogen relation är fan värre."

Något mer nyanserat än att likställa små och stora fel, likställa fyllehånglet när någon var 25 med något som kan sluta med skilsmässa och ha barnen vv (alla gör misstag)

Mitt ex var en narcissistisk skitstövel. Den notoriska otroheten (ingen engångsgrej) var en en av många skadliga faktorer. Men jag valde att inte låta det sänka mig. Våga lita på min nästa partner och våga riskera att bli sårad. Den tuffa verkligheten. Hur ska man annars orka leva?

Nej jag är fortfarande av uppfattningen att en fyllegrej inte är detsamma som att aktivt planera att svika sin partner. Jag vill inte veta om det skulle ske så länge det inte var mer än så. Vad hade jag gynnats av det? 

jag tror på livslånga relationer och 40-50 år. Därav anser jag att man då kanske få ha överseende med viss form av känslomässigt övertramp. Vi människor är sällan perfekta och vi lever längre nu än förr.

och jag står fast vid att jag vill att min väninna ska hitta någon annan och få känna sig åtråvärd och älskad. Han ekonomiska och känslomässiga misshandel av henne är betydligt värre. Hon behöver bli ett svin absolut.

• ClumsySmurf
    Mimosa86 skrev 2023-03-28 21:29:45 följande:

Mitt ex var en narcissistisk skitstövel. Den notoriska otroheten (ingen engångsgrej) var en en av många skadliga faktorer. Men jag valde att inte låta det sänka mig. Våga lita på min nästa partner och våga riskera att bli sårad. Den tuffa verkligheten. Hur ska man annars orka leva?

Nej jag är fortfarande av uppfattningen att en fyllegrej inte är detsamma som att aktivt planera att svika sin partner. Jag vill inte veta om det skulle ske så länge det inte var mer än så. Vad hade jag gynnats av det? 

jag tror på livslånga relationer och 40-50 år. Därav anser jag att man då kanske få ha överseende med viss form av känslomässigt övertramp. Vi människor är sällan perfekta och vi lever längre nu än förr.

och jag står fast vid att jag vill att min väninna ska hitta någon annan och få känna sig åtråvärd och älskad. Han ekonomiska och känslomässiga misshandel av henne är betydligt värre. Hon behöver bli ett svin absolut.

"Nej jag är fortfarande av uppfattningen att en fyllegrej inte är detsamma som att aktivt planera att svika sin partner."
    Har inte påstått annat

"Jag vill inte veta om det skulle ske så länge det inte var mer än så."

Menade inte att det är fel att inte vilja veta, menade att det svider så att du inte vill veta.

"och jag står fast vid att jag vill att min väninna ska hitta någon annan och få känna sig åtråvärd och älskad. Han ekonomiska och känslomässiga misshandel av henne är betydligt värre"

och jag står fast vid att det kan eskalera om det kommer fram.
    honom skiter jag i.
  • Aviga
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-28 18:37:27 följande:
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-28 18:28:47 följande:
    Som sagt, det är väldigt lustigt hur selektivt känsliga vissa människor kan vara.. Att ljuga för och manipulera andra människor är helt ok, men att säga att en persons värderingar är sjuka är tydligen oförlåtligt Drömmer

Och här har vi ännu ett exempel på selektiv känslighet

Att bedra andra, delta i att bedra andra, ljuga för andra och manipulera andra är helt ok och inte alls illasinnat, men att tycka någons värderingar är sjuka är illasinnat
    På vilket sätt har jag ljugit, vilselett och manipulerat? 
    Var konkret ge exempel
  • Aviga
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-28 18:37:27 följande:
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-28 18:28:47 följande:
    Som sagt, det är väldigt lustigt hur selektivt känsliga vissa människor kan vara.. Att ljuga för och manipulera andra människor är helt ok, men att säga att en persons värderingar är sjuka är tydligen oförlåtligt Drömmer

Och här har vi ännu ett exempel på selektiv känslighet

Att bedra andra, delta i att bedra andra, ljuga för andra och manipulera andra är helt ok och inte alls illasinnat, men att tycka någons värderingar är sjuka är illasinnat
    På vilket sätt har jag ljugit, vilselett och manipulerat? 
    Var konkret ge exempel
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    molly50 skrev 2023-03-28 20:39:18 följande:
    I ditt inlägg # 64 så skrev du detta:

Citat: "Fortfarande efter alla dessa år har ingen lyckats förklara vad som egentligen och på djupet är så allvarligt med en tillfällig sexuell upplevelse utanför tvåsamheten?"

Om du med detta inte menar att det är hela världen så får du gärna förklara hur du menar.
    För det är faktiskt ganska lätt att tolka detta som att du menar att det inte är hela världen.

Och jag har heller ingenstans påstått att du förespråkar otrohet.
    Så var snäll och lägg inte heller ord i mun på mig innan du ber mig om detsamma. 

Och nej,otrohet är inte olagligt. Men det betyder väl inte,för den sakens skull,att det är rätt?
    Jag menar att ingen har kunnat förklara, ingen har lyckats förklara det för mig, just det, alltså VAD som egentligen på djupet är så allvarligt.

Men bara för att jag har konstaterat att ingen lyckats förklara det så har jag ju absolut inte tagit någon ställning. Eller hur?

För att göra det lättare att förstå så brukar jag ta exemplet att om min partner skulle ha en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan så medför det ju inte att jag rent fysiskt har förlorat en hand, eller något liknande.
    Så vitt jag kan se så medför ju inte handlingen i sig någon som helst faktisk konsekvens för mig.
    Särskilt då om jag slipper få reda på det, då finns det ju absolut ingen som helst faktisk konsekvens och då inte ens någon som helst risk att jag skulle påverkas känslomässigt.

Jag kan inte se VAD som är så allvarligt, vilken allvarlig konsekvens det får för mig, och därför önskar jag att du eller någon annan på saklig grund kan förklara det för mig.
    Återigen menar jag bara att hittills har ingen lyckats förklara det.

I slutet slår du in öppna dörrar. Jag har aldrig sagt att otrohet är rätt.
    molly50 skrev 2023-03-28 21:29:04 följande:
    Ja,precis. Det är det jag menar. 
    Men hur du väljer att se på det inträffade ligger ju inom dig själv. Om du själv väljer att se det som ett svek, om du väljer att se det som ett stort svek av livsavgörande proportioner, och ditt sätt att se det leder till ett trauma för dig så ligger det helt inom dig själv.
    Du liksom jag har alla möjligheter att själv påverka hur du väljer att låta dina egna känslor påverkas av det som du upplever som ett svek.

Det är en rent känslomässig reaktion som ligger helt och hållet hos dig och inte hos någon annan.
    Det har ju inte lett några fysiska konsekvenser för dig, inga som helst faktiska konsekvenser, du har inte förlorat en hand eller något liknande.

Om man inte klarar att hantera känslorna på ett sätt som man själv är nöjd med så finns det ju alltid hjälp att få för att hantera dessa känslor.
    Det råder i vart fall inget tvivel om att många andra människor har klarat av att hantera sina känslor efter en sådan händelse på ett sådant sätt att det inte alls leder till något trauma för dem, så varför är det då tvunget att det måste leda till ett trauma just för dig?

Många gör ett medvetet val att lösa problemen i sin relation och gå vidare, andra väljer att avsluta sin relation. Men oavsett vilket så måste ingen av dem tvunget låta det leda till ett trauma för dem.
    ClumsySmurf skrev 2023-03-28 17:14:04 följande:
    Är man en skit får man kanske vad man förtjänar 
    Ska man tolka det som att du har kommit till insikt,
    och att du talar om dig själv här?

Om någon har varit otrogen mot dig så skulle det inte förvåna mig om den personen fattade sitt beslut att vara otrogen mot dig för att avsluta förhållandet, just på grund av ditt bemötande mot den personen. Skulle det kunna vara så och du har kommit till insikt om att det troligen var så det förhöll sig?
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Sluta dömma