• Anonym (Tänk till)

Sluta dömma

Följt flera trådar om otrohet samt skrivit några själv. Blir både ledsen och arg då det finns människor här inne som både hotar och kränker trådskaparen. Vad ger er rätten? Förstår att det kan upplevas som att man tar någon annans person och självfallet får man ha åsikter. Men att hota? Varför? Vad vinner du på det? Har du själv blivit utsatt och det brister för dig? 
    Jag har skrivit och bett om råd ibland, men blivit så kränkt att det inte går att läsa vidare. Och samtidigt så arg. Att ha en relation med någon som är upptagen är inget man just söker. Kanske den otrogne ljugit om sin relations status för dig och att det är för sent att avsluta pga känslor. Kanske du är medveten men inte vill annat än vara med personen. Pga känslor. Vi är också människor. Allt är inte svart eller vitt. 

• Svar på tråden Sluta dömma
  • Anonym (Trippelliv)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-02 17:47:11 följande:
    Min definition av svartsjuka är när den är irrationell och obefogad, dvs man är svartsjuk utan att ens partner gett dig en rationell anledning till det. Att kräva att ens partner beter sig respektfullt och håller sig till de gränser man kommit överens om anser jag inte vara svartsjuka. Om du beter dig på ett sätt som gör din partner misstänksam så är det DU som orsakat problemet inte din partner och din partner reaktion är då fullt rationell och befogat.

Vad är din definition av svartsjuka?

Den riktiga definitionen av svartsjuka inkluderar dock även när den är rationell. :) Dvs exempelvis att ens partner är otrogen eller har varit otrogen och man därför är svartsjuk.
  • Anonym (Trippelliv)
    Min definition av svartsjuka är när den är irrationell och obefogad, dvs man är svartsjuk utan att ens partner gett dig en rationell anledning till det. Att kräva att ens partner beter sig respektfullt och håller sig till de gränser man kommit överens om anser jag inte vara svartsjuka. Om du beter dig på ett sätt som gör din partner misstänksam så är det DU som orsakat problemet inte din partner och din partner reaktion är då fullt rationell och befogat.

Den riktiga definitionen av svartsjuka inkluderar dock även när den är rationell. :) Dvs exempelvis att ens partner är otrogen eller har varit otrogen och man därför är svartsjuk.
  • ClumsySmurf

Svartsjuka är inte alltid obefogad och inte alltid dålig.Om man är en dålig partner så är ju andra ett betydligt större hot så svartsjuka blir ju en naturlig konsekvens, om det tolkas som att man behöver skärpa till sej så kan svartsjukan vara något positivt, andra blir mer kontrollerande och då blir det något negativt.

Svartsjuka kan ju vara helt obefogad men den också vara en konsekvens av att någon varit otrogen.
    Svartsjuka kan också hänga också ihop med andra känslor, de som tappat känslorna för sin partner men hänger kvar för bekvämlighetens skull kan bli mindre svartsjuk, det är ju bekvämligheten och inte personen man kan vara  rädd att förlora, är h*n rädd för att ensam kan h*n ändå bli väldigt svartsjuk men om h*n kommit fram till att det är lättare att behålla partnern om man är "mer tillåtande" 'fyller inte svartsjukan någon funktion.
    Jealousy is a complex emotion that encompasses feelings ranging from suspicion to rage to fear to humiliation. It strikes people of all ages, genders, and sexual orientations, and is most typically aroused when a person perceives a threat to a valued relationship from a third party. The threat may be real or imagined.

www.psychologytoday.com/intl/basics/jealousy
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Trippelliv) skrev 2023-04-02 19:06:53 följande:

Riktig enligt vem?

Den som är otrogen kommer ju tycka att allt som är jobbigt för hen själv är solklar svartsjuka för det säger ju sig självt att när man gör saker man vet är fel så vill man ju inte att andra ska påpeka det.

Att bli förbannad över att ens partner sviker och ljuger tycker jag inte man kan klassa som svartsjuka utan snarare en självklarhet.
  • Anonym (Trippelliv)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-03 10:28:06 följande:
    Riktig enligt vem?

Den som är otrogen kommer ju tycka att allt som är jobbigt för hen själv är solklar svartsjuka för det säger ju sig självt att när man gör saker man vet är fel så vill man ju inte att andra ska påpeka det.

Att bli förbannad över att ens partner sviker och ljuger tycker jag inte man kan klassa som svartsjuka utan snarare en självklarhet.

Enligt psykologer och de som studerar ämnet på akademisk nivå.

Svartsjuka är fortfarande samma känsla oavsett om den beror på inbillning eller riktig otrohet.

Till en viss liten grad är svartsjuka något bra då den visar att man tycker om sin partner och det gör en mer engagerad i sitt förhållande. 

• Anonym (jaha)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-02 19:39:21 följande:
    Svartsjuka är inte alltid obefogad och inte alltid dålig.Om man är en dålig partner så är ju andra ett betydligt större hot så svartsjuka blir ju en naturlig konsekvens, om det tolkas som att man behöver skärpa till sej så kan svartsjukan vara något positivt, andra blir mer kontrollerande och då blir det något negativt.

Svartsjuka kan ju vara helt obefogad men den också vara en konsekvens av att någon varit otrogen.
    Svartsjuka kan också hänga också ihop med andra känslor, de som tappat känslorna för sin partner men hänger kvar för bekvämlighetens skull kan bli mindre svartsjuk, det är ju bekvämligheten och inte personen man kan vara  rädd att förlora, är h*n rädd för att ensam kan h*n ändå bli väldigt svartsjuk men om h*n kommit fram till att det är lättare att behålla partnern om man är "mer tillåtande" 'fyller inte svartsjukan någon funktion.
    Jealousy is a complex emotion that encompasses feelings ranging from suspicion to rage to fear to humiliation. It strikes people of all ages, genders, and sexual orientations, and is most typically aroused when a person perceives a threat to a valued relationship from a third party. The threat may be real or imagined.

www.psychologytoday.com/intl/basics/jealousy
    Nja, det generaliseras väldigt grovt kring svartsjuka.

Enligt Wiki så är definitionen av svartsjuka:
    Svartsjuka är en känsla som innebär oro för en rival, särskilt när det gäller kärleksförhållanden. 

Men att bli förbannad över att ens partner beter sig gränslöst och respektlöst behöver ju inte vara svartsjuka... man behöver inte ens vara rädd för att ens partner ska gå till någon annan utan snarare förbannad över hur ens partner betett sig.

Om din partner springer runt och odlar intima relationer med andra så agerar hon respektlöst mot dig och bryter mot det ni har kommit överens om, om du blir förbannad över det så är ju inte det nödvändigtvis svartsjuka utan snarare en reaktion över hennes gränslöshet, och det är ju väldigt rationellt eftersom det är en naturlig reaktion på hennes gränslöshet. Men det tolkas ju ofta som svartsjuka.

Om någon snubbe stöter på min partner när vi är ute så blir jag förbannad, men inte för att jag ser honom som en rival eller är rädd för att min partner ska vara intresserad av honom (svartsjuka) utan snarare för att jag tycker personen beter sig gränslöst och respektlöst... jag menar personen fattar nog mycket väl att det är olämpligt att springa runt och ragga på andras partners framför näsan på dem men skiter i det, dvs ett gränslöst och respektlöst beteende och gränslösa/respektlösa människor anser jag behöver sättas på plats så de fattar att deras agerande inte är acceptabeltFlört Men det tolkas ju ofta för svartsjuka.

Är att bli förbannad över andra människors gränslöshet nödvändigtvis detsamma som svartsjuka?
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    molly50 skrev 2023-03-29 21:25:03 följande:
    Ajälvklart inser jag att det inte alltid kommer fram när någon är otrogen.
    Jag har väl ingenstans hävdat motsatsen.

Ja,han klantade sig då han visade sig öppet med den andra kvinnan ute på stan och visade ganska tydligt att de hade något tillsammmans.
    hade han velat att det skulle vara itvägen ur vårt förhållande så borde han ju inte ha förnekat det då han visste att jag inte skulle acceptera lögner.
    Och ljuga var något han var riktigt usel på.

Man kan aldrig vara helt 100 % säker på att ens partner inte skulle vara otrogen.
    Och det har du väl även själv påpekat,omn jag inte minns fel.
    Men när det gäller min man så är jag så säker det går att vara.
    Jag sitter inte och letar efter misstänksamma saker,om det är vad du tror.

Du uprepar gärna detta med att förlora handen.
    Anser du att det är värre med fysiska känslor än psykiska?
    Skulle det vara mindre allvarligt att känna psykisk smärta än fysisk,menar du?
    Det kan vara t om vara svårare att få psykiska känslor att läka än fysiska.
    Det kan ta mycket längre tid.
    Och det kan också vara allvarligt.
    Det kan göra att man förlorar tilliten för andra människor för en lång tid.
    Och det kan också vara väldigt jobbigt.

Ja,självklart syftar jag även på mig själv.
    Ja,skillnaden är att du har förtydligat vad du menade så att jag förstår dig bättre.
    Då bir också bemötandet ett annat. 
    Och det ska mycket till innan jag blir otrevlig mot någon. 
    I flera av dina kommentarer kan man få intrycket av att du utgår från att alla, eller de allra flestaotroheter, kommer fram,
    eller kommer fram förr eller senare.
    I detta är jag övertygad att du präglas dels av dina egna erfarenheter (så gör vi alla...) och dels att du präglas av allt som du har lärt om de fall som faktiskt blir kända.
    Det är ju helt självklart att vi tar MYCKET större intryck av det som blir känt än av det som förblir okänt för oss.
    Jag skulle önska att du och alla som skriver i otrohetstrådar tar in det jag skriver ovan med öppet sinne och utan att ha en förutfattad mening.
    Reflektera över det en stund och förstå skillnaden och innebörden i den fundamentala skillnaden mellan fall som förblir kända och fall som för alltid förblir okända.

Det finns faktiskt inget som helst belägg för, det är aldrig visat, att de flesta otroheter skulle bli kända, vare sig förr eller senare.

Jag vågar påstå att du och många förbiser det självklara i att alla de fall som inte blir kända vet du, jag och vi alla ingenting om.
    Självfallet kan vi då inte förhålla oss till dem, vi tar inget intryck av alla okända fall, och vi kan överhuvudtaget inte ta in alla dessa fall som förblir okända.
    Men inget som jag har kunnat finna i mina mångåriga studier kan belägga att de allra flesta skulle bli kända, inte ens att majoriteten av fallen blir kända, oavsett hur lång tid det går.
    Snarare tyder en väldigt enkel sannolikhetsbedömning på att de flesta fall inte alls blir kända.

Ditt ex klantade sig och visade sig öppet på stan.
    Jag tolkar det som att han ville bli avslöjad.
    Det kanske var omedvetet och det låg dolt inom honom? Fakta är ju uppenbara att ingen normalbegåvad människa agerar på det sättet om man inte vill bli avslöjad.
    Orsakerna till att han, medvetet eller omedvetet, ville bli avslöjad känner jag inte till. Jag har ingen aning om varför han ville bli avslöjad, eller varför han medvetet gjorde sitt val att agera på ett så uppenbart sätt så att han löpte mycket stor risk att faktiskt bli avslöjad.
    Jag kan inte se att han försökte föra dig bakom ljuset. Om hans syfte var att föra dig bakom ljuset och att dölja det han gjorde så skulle han självfallet inte agerat så obegåvat
    (jag utgår från att en så extremt obegåvad man hade du aldrig valt som din partner?).
    Självfallet förnekade han otroheten, likväl som de allra flesta försöker förneka, trots det uppenbara. Varför har du ett behov av att inbilla dig själv att din man skulle göra annorlunda än alla andra?
    Du säger att han var dålig på att ljuga. Om han är åtminstone normalbegåvad så känner han självfallet till att han inte brukar lyckas med att ljuga för dig. Ändå valde han att agera på ett sådant sätt att han löpte stor risk att bli avslöjad. Återigen är det uppenbart och självklart att han av en eller annan orsak ville bli avslöjad, även om den önskan möjligen var omedveten. Alternativt att det kvittade helt för honom om han skulle bli avslöjad.

Visst kan du erkänna att han hade kunnat ta flera medvetna val för att agera annorlunda om han verkligen hade lagt sig vinning om att inte bli avslöjad?
    Molly, om du känner att du har ett behov att förnekar detta så väljer du uppenbart att ljuga för dig själv. 
    Oavsett om det gäller ditt ex eller en annan människa så visar man sig inte öppet på stan om man verkligen lägger sig vinning om att använda all sin begåvning för att dölja sina förehavanden, eller hur?

Jag har sagt det förr. Om man medvetet och strategiskt väljer att använda all sin begåvning för att dölja att man har en tillfällig sexuell upplevelse utanför tvåsamheten så har man alla chanser i världen att agera på ett sådant sätt så att det för alltid förblir okänt.
    I alla de fall som har blivit avslöjade eller kända av andra orsaker så hade den otrogne kunnat agera på ett annat sätt och därigenom säkerställt att det inte skulle ha blivit känt. Det gäller i SAMTLIGA fall.

Jag noterar bara att du har ett behov av att uttrycka att du är säker på din man. Det är just det behovet som gör mig lite konfunderad.

Jag använder exemplet med att fysiskt förlora handen bara för att göra mitt resonemang tydligare, särskilt som hjälp till de som behöver tydlighet för att inte missförstå.
    Jag är osäker på om du har förstått att det är en (flera) fundamental skillnad mellan fysisk skada och psykisk skada.
    I mitt resonemang har jag försökt göra tydligt att sina egna känslor äger man själv och man har alla möjligheter att medvetet välja att jobba med sina känslor och att inte låta dem styra sitt eget mående under resten av ens liv. Självfallet lättare och svårare för olika människor att göra det valet, men det är trots allt den egna viljan att aktivt fatta ett eget beslut som är det allra viktigaste för att komma tillrätta med sina egna känslor.
    Men visst klarar du väl förstå mitt exempel med att den fysiskt saknade handen kan man aldrig få tillbaka, vilka egna beslut man än väljer att ta.

Att såväl fysisk som psykisk smärta kan göra ont och kan vara svårt att läka har jag ju skrivit mycket tydligt i mitt tidigare inlägg.
    Missade du det?
    Hur som helst kan man själv göra väldigt mycket för att läka sina psykiska skador, men det är extremt svårt att själv göra något för att förmå den fysiskt saknade handen att växa ut igen, eller hur?

Om man generellt förlorar tilliten till andra människor så ligger det helt och hållet inom en själv, det handlar om ens egna känslor och det är ett val man gör.
    Väldigt många har visat i väldigt många olika sammanhang, t ex efter att ha drabbats av otrohet, att man inte alls behöver förlora tilliten till människor.
    Vi vet ju, både du och jag, och alla andra vet det, att alla människor ljuger. Du ljuger och jag ljuger. Din nya man ljuger. Politiker ljuger likväl som religiösa ledare ljuger.
    Men inte är vi väl därför tvingade att generellt förlora tilliten till människor?

Jag har blivit sviken, men jag har absolut inte förlorat tilliten till människor. De allra flesta har på ett eller annat sätt blivit svikna, under ett långt liv så blir de allra flesta djupt svikna någon gång, av någon närstående eller någon annan betydelsefull peson, där sveket känns svårt och allvarligt.
    Men de allra flesta förlorar ändå inte tilliten till människor.

Gällande det där med tydlighet och missförstånd så ger du intryck av att du anser det vara enbart mitt fel när jag missförstår dig,
    och att lika självklart är det också enbart mitt fel när du missförstår mig. Trots att i vissa fall verkar det uppenbart att du har valt att medvetet missförstå mig, så är det ändå enbart mitt fel.
    Märkligt...
    Nåja, jag har i vart fall bett dig om ursäkt.
Svar på tråden Sluta dömma