• Anonymen789123

Är detta våldtäkt?

Hej! Jag har en pojkvän som jag varit tillsammans med i ungefär 2 år. Han har gjort sexuella grejer med mig som jag anser att inte är helt ok. En händelse som jag har mått lite dåligt över och som jag pratat med min psykolog om hände i somras. Han var småberusad och vi sku lägga oss och sova. Han ville då ha sex, men jag ville inte och sa nej. Han fortsatte röra mig och jag sa nej ett flertal gånger och han lyssnade inte. Till slut vände jag mig om (med ryggen mot honom) för att sova. Han fortsatte ändå kort efter fortsätta röra mig och intala mig hur våt jag är och att han vet att jag visst vill ha sex var jag säger nej. Han väljer ändå att stoppa in den och jag blir ganska chockad och ledsen. Jag ligger där och vet inte vad jag ska göra. Jag vänder mig tillsist om för att bara få det undan. Jag vet att jag i situationen hade kunnat ropa eller bara försökt springa ut men jag tänkte inte klart då och blev så chockad att han gjorde så även då jag såå många gånger sagt nej och visat att jag inte ville.

Min fråga är nu om jag överdriver och det här inte alls är ett övergrepp? Vill bara höra andras åsikter för att jag själv kanske skall få ett svar då jag skuldbelägger mig själv mycket för händelsen men samtidigt mår lite dåligt ibland över den och kan ha mardrömmar.

• Svar på tråden Är detta våldtäkt?
  • Anonym (F)
    Anonymen789123 skrev 2021-05-08 16:27:55 följande:
    Jag har försökt ha en sms kontakt och då jag förklara vad han gjort ba han om ursäkt, men när jag nämde ordet våldtäkt blev han rasande. Så i princip har jag ju det på sms men bevisen räcker nog ändå inte antar jag... Jag vet men den andra kvinnan är och min kompis som är vän med henne ska idag träffa henne. Han tänkte försiktigt nämna om att jag funderar på att anmäla och se vad hon säger. Hon valde att inte anmäla de då, men vad jag förstått fundera hon mycket fram och tillbaks på att anmäla.

Då har du alltså svart på vitt att han erkänner att han gjorde det han gjorde? Det borde du kunna komma långt med. Att han inte är överens med lagstiftarna om hur man definierar våldtäkt spelar ingen roll.
  • Anonym (Liten tjej)

Jag blev systematiskt våldtagen i mitt första förhållande, vi bodde ihop i nästan tre år. Först mycket senare som äldre har jag förstått det!

Jag var ju kär och hade inte direkt högt självförtroende, så om mannen jag älskade då ville ha mig - vad spelade mina andra kroppsliga känslor för roll då? Minns att jag skämdes när jag fick så ont att jag inte fysiskt klarade av ett samlag och behövde läkarvård. Jag var rädd för att han skulle tröttna på mig om jag inte gjorde honom nöjd. Han var därtill våldsam emellanåt, speciellt när han drack. Under andra året tillsammans drack han minst en sixpack öl varannan dag...

Om du ts känner igen dig så behöver du ta en paus från honom, bara vara själv en stund <3 KRAM!

• Anonym (XXX)
    Anonym (--) skrev 2021-05-08 16:54:22 följande:
    Precis, att vissa tycker det är helt ok så länge det är ens pojkvän eller en svensk kille eller religiös kultur förändrar inte att våldtäkt är våldtäkt och oacceptabelt

Anmäl den här killen TS, antingen har han gjort det på andra redan eller så kommer han göra det igen på dig eller andra
    Det handlar fortfarande inte om att någon tycker att något är OK - jag är för övrigt Sd, och hade jag fått bestämma så hade klankulturerna aldrig fått komma in i Sverige från början. Det handlar om att vara lite streetsmart, att skydda sig själv och sina barn. Samhället gör inte det nämligen, det finns en övertro på vad samhället kan och får göra.

Det finns t.ex. kvinnor som blivit hemlösa efter att de inte längre fått bo kvar på en kvinnojour. Offentliga boenden får egentligen inte skriva ut personer till ingenting, men det görs ändå. En lägenhet kan man inte få om man inte har tillräcklig inkomst. Soc garanterar inte längre hyran - det gör de bara om det handlar om "flyktingar". En svensk kvinna utan funktionshinder etc. anses kunna klara sig själv, men kan ofta inte det. Dessutom är det lång kötid till en hyreslägenhet. 

Kvinnan får då välja mellan att bokstavligt talat leva på gatan, och försöka få en plats på natthärbärgen tillsammans med missbrukare, psykiskt sjuka, kriminella o.s.v., och att gå tillbaka till mannen - som nu är argare än någonsin efter att han blivit anmäld. 

Många tror också att det ska hända massor så fort man anmäler - mannen ska häktas, och sedan ska han föras direkt från häktet till fängelset, där han ska förvaras i flera år utan permissioner. Men i verkligheten är vårt kriminalvårdssystem mycket slappt. Om det "bara" rör en misshandel av normalgraden, eller ett brott som inte kan styrkas, så kommer mannen snart att sättas på fri fot igen. Kanske redan efter det första polisförhöret. Och då är han farligare än någonsin - och kvinnan måste bli ensam med honom i bostaden?

Nä. Det är mycket smartare att eftersträva en så "vänskaplig" skilsmässa som möjligt. Finns det gemensamma barn så är detta ännu viktigare, för annars kan mannen låta sin ilska gå ut över dessa. 

I detta sammanhang kan nämnas, att t.ex. Tyskland har så kallat "förvaringsstraff" för upprepade brott mot kvinnor. Det behöver inte handla om mord eller ens grov misshandel eller grov våldtäkt. Om tillräckligt många brott styrks (tror det är tre), så "säkerhetsförvaras" mannen i många år, och får inte heller några obevakade permissioner. Detta gör att kvinnor vågar anmäla där, i större utsträckning än i Sverige. (Men de tyska kvinnorna tar ju fortfarande risken att en skicklig advokat får mannen frikänd...)
  • KlantSmurfen
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-09 10:52:19 följande: #144
    Anonym (--) skrev 2021-05-08 16:54:22 följande:
    Precis, att vissa tycker det är helt ok så länge det är ens pojkvän eller en svensk kille eller religiös kultur förändrar inte att våldtäkt är våldtäkt och oacceptabelt

Anmäl den här killen TS, antingen har han gjort det på andra redan eller så kommer han göra det igen på dig eller andra
    Det handlar fortfarande inte om att någon tycker att något är OK - jag är för övrigt Sd, och hade jag fått bestämma så hade klankulturerna aldrig fått komma in i Sverige från början. Det handlar om att vara lite streetsmart, att skydda sig själv och sina barn. Samhället gör inte det nämligen, det finns en övertro på vad samhället kan och får göra.

Det finns t.ex. kvinnor som blivit hemlösa efter att de inte längre fått bo kvar på en kvinnojour. Offentliga boenden får egentligen inte skriva ut personer till ingenting, men det görs ändå. En lägenhet kan man inte få om man inte har tillräcklig inkomst. Soc garanterar inte längre hyran - det gör de bara om det handlar om "flyktingar". En svensk kvinna utan funktionshinder etc. anses kunna klara sig själv, men kan ofta inte det. Dessutom är det lång kötid till en hyreslägenhet. 

Kvinnan får då välja mellan att bokstavligt talat leva på gatan, och försöka få en plats på natthärbärgen tillsammans med missbrukare, psykiskt sjuka, kriminella o.s.v., och att gå tillbaka till mannen - som nu är argare än någonsin efter att han blivit anmäld. 

Många tror också att det ska hända massor så fort man anmäler - mannen ska häktas, och sedan ska han föras direkt från häktet till fängelset, där han ska förvaras i flera år utan permissioner. Men i verkligheten är vårt kriminalvårdssystem mycket slappt. Om det "bara" rör en misshandel av normalgraden, eller ett brott som inte kan styrkas, så kommer mannen snart att sättas på fri fot igen. Kanske redan efter det första polisförhöret. Och då är han farligare än någonsin - och kvinnan måste bli ensam med honom i bostaden?

Nä. Det är mycket smartare att eftersträva en så "vänskaplig" skilsmässa som möjligt. Finns det gemensamma barn så är detta ännu viktigare, för annars kan mannen låta sin ilska gå ut över dessa. 

I detta sammanhang kan nämnas, att t.ex. Tyskland har så kallat "förvaringsstraff" för upprepade brott mot kvinnor. Det behöver inte handla om mord eller ens grov misshandel eller grov våldtäkt. Om tillräckligt många brott styrks (tror det är tre), så "säkerhetsförvaras" mannen i många år, och får inte heller några obevakade permissioner. Detta gör att kvinnor vågar anmäla där, i större utsträckning än i Sverige. (Men de tyska kvinnorna tar ju fortfarande risken att en skicklig advokat får mannen frikänd...)
     du vill verkligen inte att våldtäkter i relationer ska anmälas, vad sitter det i?
  • molly50
    Anonymen789123 skrev 2021-05-07 23:53:56 följande:
    Han dricker för att han mår dåligt tror jag. Han har nångång berättat att en orsak varför han dricker är för den tidigare våldtäkt anklagelsen. Men då han dricker blir han allmänt obehaglig och säger alltid att han bara ska ta några öl med kompisarna och ska ta det lugnt, men kommer i stället hem stupfull flera gånger i veckan. Jag blir då besviken på honom då jag har jobb jag behöver gå till och behöver sova men han respekterar inte det. Han blir då arg när jag säger till honom då han kommer hem och han börjar ropa och ibland blir han aggressiv (inte mot mig) genom att till exempel slå i väggarna. Han borde egentligen inte heller få dricka pga hälsoskäl då de kan gå riktigt illa, så brukar bli orolig då han dricker, och han svarar oftast inte då jag skickar eller ringer till honom när han är ute och dricker, ibland om han dricker någon annan stans och inte kommer hem till natten kan det ta över 1 dygn före han svarar åt mig (hans telefon är oftast död).
    Han dricker för att han mår dåligt över den tidigare våldtäktsanklagelsen.
    Ändå så gör han om det igen.
    Då har han inte insett allvaret i det han har gjort.
    Både det han har gjort mot dig och drickandet är fog nog för att lämna honom.
  • Anonym (XXX)
    KlantSmurfen skrev 2021-05-09 11:04:10 följande:
     du vill verkligen inte att våldtäkter i relationer ska anmälas, vad sitter det i?
    Du får läsa om mina inlägg om du inte har förstått dem. Är du personligen beredd att skydda en kvinna som anmält - och sedan inte får något skydd av samhället? Säkerligen inte. Men prata går bra...
  • molly50
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-08 11:10:59 följande:
    Nu beror det ju på situationen också, även om det är en sambo/make. Det är skillnad mellan situationerna:

1. ett par som har haft hundratals samlag redan, ibland blir det lite hårt - men hon gillar det oftast, men inte alltid , ibland bråkar de, och det kan gå vilt till - men sedan har de hett försoningssex efteråt, ibland vill inte hon - men han tjatar sig till det, det har hänt att han har börjat ha sex med henne när hon sover - och ibland när hon har vaknat så har hon gillat det, ibland inte. Och så händer det igen, och hon gillar det inte. Ska hon springa till polisen nu, menar ni? (OBS jag beskriver inte mitt eget äktenskap nu, men väldigt många äktenskap/förhållanden fungerar trots allt på detta sätt. Även när frun har egen inkomst och skulle kunna lämna mannen om hon önskade det.)

2. Mannen blir plötsligt helt förändrad, t.ex. efter att ha druckit eller tagit en drog. Han blir konstig på ögonen. Frun har aldrig förr sett honom sådan. Hon blir skräckslagen. Han förgriper sig på henne med våld, och hon får fysiska skador förutom rädslan. I detta fall känner jag, att det är viktigt att kvinnan kommer ifrån detta fort, men även att mannen får hjälp. Dock kanske jag, om det var jag, skulle försöka med vården före polisen. Risken finns förstås att vården polisanmäler, och då får det väl bli så. 
    Det är skillnad på att t ex gilla att bli väckt av att ens partner börjar ta på en och på att må dåligt utav det.
    TS sa tydligt nej till sin sambo flera gånger,men han fortsatte ändå och trängde dessutom in i henne. Trots att hon sagt nej,
    Och då är det en våldtäkt.
    Oavsett om det sker inom ett förhållande eller med en främmande person.
    Ett nej är ett nej och ska alltid respekteras.
    Att man lever i en relation innebär inte att man har rätt till sin partners kropp och att göra vad man vill med den.
  • molly50
    Anonymen789123 skrev 2021-05-08 16:27:55 följande:
    Jag har försökt ha en sms kontakt och då jag förklara vad han gjort ba han om ursäkt, men när jag nämde ordet våldtäkt blev han rasande. Så i princip har jag ju det på sms men bevisen räcker nog ändå inte antar jag... Jag vet men den andra kvinnan är och min kompis som är vän med henne ska idag träffa henne. Han tänkte försiktigt nämna om att jag funderar på att anmäla och se vad hon säger. Hon valde att inte anmäla de då, men vad jag förstått fundera hon mycket fram och tillbaks på att anmäla.
    Om du har det på sms så borde det kunna räcka.
  • KlantSmurfen
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-09 11:54:03 följande: #147
    KlantSmurfen skrev 2021-05-09 11:04:10 följande:
    Du får läsa om mina inlägg om du inte har förstått dem. Är du personligen beredd att skydda en kvinna som anmält - och sedan inte får något skydd av samhället? Säkerligen inte. Men prata går bra...
    Ska man lyssna på vad polisen och många andra säger om det?
    Nepp, det är dubbelanonym på FL som är den enda godkända experten, enligt h*n själv.
    KlantSmurfen skrev 2021-05-07 14:16:09 följande: #102
     Tror du att folk är så jäkla korkade att de köper ditt BS eller tror du på det själv?
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-09 11:54:03 följande:

Just det du säger antyder att du inte tycker man ska anmäla våldtäkter/misshandel i relationer och art du tycker det är helt ok att det existerar och vi ska bara sopa det under mattan och låtsas att det inte existerar.
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-09 11:54:03 följande:

Det spelar faktiskt ingen roll om man är personligen beredd på att skydda en kvinna som anmält, våldtäkt i relationer är aldrig och och ska aldrig accepteras!
  • Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2021-05-09 12:10:41 följande:
    Det spelar faktiskt ingen roll om man är personligen beredd på att skydda en kvinna som anmält, våldtäkt i relationer är aldrig och och ska aldrig accepteras!
    Det är bättre att hon blir mördad? Och mannen får livstids fängelse? Och barnen hamnar i fosterhem? Reality check, någon..?
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-09 12:42:24 följande:

Det är bättre att hon blir mördad? Och mannen får livstids fängelse? Och barnen hamnar i fosterhem? Reality check, någon..?

Är det som kan hända om hon INTE anmäler.
  • Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2021-05-09 12:44:43 följande:
    Kanske, men man måste ordna säkerheten INNAN man gör det. Det vill säga se till att man har någonstans att ta vägen, en säker plats. Och även att man får med sig barnen dit, så att de inte blir kvar med honom i bostaden.

Det är nämligen också så, att det inte är så lätt att ta tillbaka en anmälan, för ett brott som går under allmänt åtal. När du väl sitter där på polisstationen och har gjort anmälan, och det visar sig att dom inte tänker åka direkt och häkta karl'n, och ge dig ett löfte om beskydd så att du aldrig behöver vara ensam med honom mer - då är det för sent att backa. De kommer att utreda det ändå, och då får han veta att du har anmält. 

Ni verkar leva lite i en rosa fantasivärld här...
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-09 12:52:13 följande:

Kanske, men man måste ordna säkerheten INNAN man gör det. Det vill säga se till att man har någonstans att ta vägen, en säker plats. Och även att man får med sig barnen dit, så att de inte blir kvar med honom i bostaden.

Det är nämligen också så, att det inte är så lätt att ta tillbaka en anmälan, för ett brott som går under allmänt åtal. När du väl sitter där på polisstationen och har gjort anmälan, och det visar sig att dom inte tänker åka direkt och häkta karl'n, och ge dig ett löfte om beskydd så att du aldrig behöver vara ensam med honom mer - då är det för sent att backa. De kommer att utreda det ändå, och då får han veta att du har anmält. 

Så pga det så är det helt och och acceptabelt att det förekommer våldtäkt i en relation? Det är helt normalt i en relation.

Hör talas om kvinnojourer?
  • KlantSmurfen
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-09 12:52:13 följande: #155
    EpicF skrev 2021-05-09 12:44:43 följande:

Vem är det som lever i en fantasivärld?
    KlantSmurfen skrev 2021-05-09 12:02:38 följande: #150
    Ska man lyssna på vad polisen och många andra säger om det?
    Nepp, det är dubbelanonym på FL som är den enda godkända experten, enligt h*n själv.
    KlantSmurfen skrev 2021-05-07 14:16:09 följande: #102
     Tror du att folk är så jäkla korkade att de köper ditt BS eller tror du på det själv?
    KlantSmurfen skrev 2021-05-09 11:04:10 följande: #145
    KlantSmurfen skrev 2021-05-07 12:10:12 följande: #93
     Jo, det är ju klart att polisanmälan kan skapa stora problem för den som våldtar och det är inte konstigt att den som den som våldtar tycker det är onödig men jag är nyfiken på varför vissa är så emot att polisanmäla våldtäkt och varför vissa låtsas att samtyckeslagen inte gäller i relationer...
  • Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2021-05-09 13:06:47 följande:
    Så pga det så är det helt och och acceptabelt att det förekommer våldtäkt i en relation? Det är helt normalt i en relation.

Hör talas om kvinnojourer?
    Det finns kvinnojourer, men platserna räcker inte ens i närheten till för behovet. Just nu är det för övrigt värre än någonsin, eftersom antalet kvinnor som kan bo där samtidigt, måste begränsas kraftigt på grund av covid-19. Och som jag skrev förut: kvinnojouren är bara till för det akuta skedet. De har ett stort tryck på sig att ta in fler akuta fall, och då måste tidigare inskrivna skrivas ut. Även om dessa inte har någonstans att ta vägen .

Sedan tror jag inte heller att ni här - som antagligen aldrig upplevt detta på riktigt - vet vilket trauma det är att flytta in på en kvinnojour..? Det är inget som förväntas, av kvinnor som har utbildning, jobb, ett normalt socialt liv, saknar missbruksproblem o.s.v.. Det blir väldigt svårt att ta upp detta på jobbet, på BVC, barnens skola, med släkt och vänner etc., att du numera bor på en kvinnojour, att du inte vet hur länge du ska bo där, att du inte vet var du ska bo sedan, att du inte har någon fast adress... Steget är OERHÖRT stort för de flesta, att ta sig till en kvinnojour. Och det är som sagt ändå bara första steget. 

Dessutom är det så, att kvinnojouren vanligen inte heller är en idyllisk plats, där alla kvinnor håller ihop och underlättar för varandra, nu när de kommit ifrån den Store Stygge Mannen. Många kvinnor som kommer dit är inte bara passiva offer, utan de har ofta missbruksproblem och kriminalitet i bagaget, psykiska problem, diagnoser som ADHD och FAS; de vara högljudda, aggressiva, utåtagerande och i värsta fall farliga. Detta gäller för övrigt även utredningshem och HVB-hem för familjer. Det blir rena eländet för snälla och ordentliga kvinnor som placeras där, och som inte alls passar in. Tänk TV-serien "Kvinnofängelset"...
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-09 13:26:42 följande:

Det finns kvinnojourer, men platserna räcker inte ens i närheten till för behovet. Just nu är det för övrigt värre än någonsin, eftersom antalet kvinnor som kan bo där samtidigt, måste begränsas kraftigt på grund av covid-19. Och som jag skrev förut: kvinnojouren är bara till för det akuta skedet. De har ett stort tryck på sig att ta in fler akuta fall, och då måste tidigare inskrivna skrivas ut. Även om dessa inte har någonstans att ta vägen .

Sedan tror jag inte heller att ni här - som antagligen aldrig upplevt detta på riktigt - vet vilket trauma det är att flytta in på en kvinnojour..? Det är inget som förväntas, av kvinnor som har utbildning, jobb, ett normalt socialt liv, saknar missbruksproblem o.s.v.. Det blir väldigt svårt att ta upp detta på jobbet, på BVC, barnens skola, med släkt och vänner etc., att du numera bor på en kvinnojour, att du inte vet hur länge du ska bo där, att du inte vet var du ska bo sedan, att du inte har någon fast adress... Steget är OERHÖRT stort för de flesta, att ta sig till en kvinnojour. Och det är som sagt ändå bara första steget. 

Dessutom är det så, att kvinnojouren vanligen inte heller är en idyllisk plats, där alla kvinnor håller ihop och underlättar för varandra, nu när de kommit ifrån den Store Stygge Mannen. Många kvinnor som kommer dit är inte bara passiva offer, utan de har ofta missbruksproblem och kriminalitet i bagaget, psykiska problem, diagnoser som ADHD och FAS; de vara högljudda, aggressiva, utåtagerande och i värsta fall farliga. Detta gäller för övrigt även utredningshem och HVB-hem för familjer. Det blir rena eländet för snälla och ordentliga kvinnor som placeras där, och som inte alls passar in. Tänk TV-serien "Kvinnofängelset"...

Så återigen; våldtäkt i en relation är helt ok och något man får räkna med. Samma med misshandel.

Du verkar inte ha så mycket kunskap om kvinnojourer eller hur det är att göra en våldtäktsanmälan, vare sig det är mkt en mann känner väl eller någon okänd.
Svar på tråden Är detta våldtäkt?