• Anonymen789123

Är detta våldtäkt?

Hej! Jag har en pojkvän som jag varit tillsammans med i ungefär 2 år. Han har gjort sexuella grejer med mig som jag anser att inte är helt ok. En händelse som jag har mått lite dåligt över och som jag pratat med min psykolog om hände i somras. Han var småberusad och vi sku lägga oss och sova. Han ville då ha sex, men jag ville inte och sa nej. Han fortsatte röra mig och jag sa nej ett flertal gånger och han lyssnade inte. Till slut vände jag mig om (med ryggen mot honom) för att sova. Han fortsatte ändå kort efter fortsätta röra mig och intala mig hur våt jag är och att han vet att jag visst vill ha sex var jag säger nej. Han väljer ändå att stoppa in den och jag blir ganska chockad och ledsen. Jag ligger där och vet inte vad jag ska göra. Jag vänder mig tillsist om för att bara få det undan. Jag vet att jag i situationen hade kunnat ropa eller bara försökt springa ut men jag tänkte inte klart då och blev så chockad att han gjorde så även då jag såå många gånger sagt nej och visat att jag inte ville.

Min fråga är nu om jag överdriver och det här inte alls är ett övergrepp? Vill bara höra andras åsikter för att jag själv kanske skall få ett svar då jag skuldbelägger mig själv mycket för händelsen men samtidigt mår lite dåligt ibland över den och kan ha mardrömmar.

• Svar på tråden Är detta våldtäkt?
  • Anonym (J)

Solklar våldtäkt! Så sorgligt att du inte vet att allt som sker mot din vilja är våldtäkt.

• Anonym (Kt)
    Anonym (*) skrev 2021-05-06 06:40:30 följande:

Eh, det var ju precis det jag skrev i inlägget du citerade - att det är lagen som avgör och inget annat. Att det är min åsikt som avgör har jag inte påstått någonstans. Däremot verkar ju du anse att det är din åsikt som avgör.

Enda anledningen till att han sannolikt inte kommer att dömas är att det saknas bevis. Det innebär inte att det han gjorde inte var en våldtäkt. Det måste du väl ändå förstå? Eller menar du att själva handlingen i sig inte kan klassas som en våldtäkt? Varför inte i så fall?

Det är domstolar som avgör brottslig handlingar i Sverige. Om de finner att det inte är styrkt att det var en våldtäkt så är det ingen våldtäkt.

Min åsikt är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Domstolen avgör.
  • Anonym (beklagar)
    EpicF skrev 2021-05-06 00:47:14 följande:

Att man inte vågat/har makt att orka avbryta utan istället går med på det så är det fortfarande en våldtäkt. Det ändrar ingenting. Har man sagt nej, så har man sagt nej. Många som blir vådtagna är för chockade och fryser och vågar/har inte makt att avbryta, just pga chocken de befinner sig i. Men det är fortfarande en våldtäkt.

Ja, absolut. Men jag är inte säker att paralyserande rädsla går ihop med att fortsätta vara i ett förhållande. Så solklart är det inte i det här fallet. Men, som jag skrev, TS måste ta sig ur det destruktiva förhållandet.
  • Anonym (*)
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 06:52:02 följande:
    Det är domstolar som avgör brottslig handlingar i Sverige. Om de finner att det inte är styrkt att det var en våldtäkt så är det ingen våldtäkt.

Min åsikt är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Domstolen avgör.
    Det funkar inte så. Om du dödar någon (och det inte är självförsvar), så är det mord, oavsett om du döms eller inte. Du kanske får någon att ljuga för dig så att du får ett falskt alibi. De kanske aldrig hittar dig. Det kanske saknas tekniska bevis. Det ändrar inte det faktum att du har begått ett mord. Det är inte tillåtet att döda oskyldiga människor så länge man inte blir påkommen. Det är inte tillåtet tvinga någon till sex så länge ingen kan bevisa att man har gjort det. Du måste skilja mellan definitionen av ett brott, och huruvida det kan styrkas att brottet har begåtts. I TS fall så faller det hon beskriver under definitionen våldtäkt, eftersom killen hade sex med henne utan att hon deltog frivilligt (hon sa tydligt nej flera gånger). I en domstol skulle han sannolikt inte dömas, inte för att handlingen inte klassas som våldtäkt, utan för att det inte kan bevisas att han faktiskt har begått den handlingen. Förstår du skillnaden? Om domstolen friar honom, så säger de inte: ?Det du gjorde var inte våldtäkt, utan fullt lagligt?, utan de säger: ?Vi kan inte bevisa att du har gjort det du har anklagats för och därför kan vi inte döma dig?.
  • Anonymen789123

Jag prata igen med honom om allt som hänt och att jag mår dåligt över de. Han säger att det inte har hänt och att han själv kommer ihåg precis allt som ha hänt i vårt förhållande och att han absolut inte varken har gjort olämpliga saker när jag sover, haft sex med mig mot min vilja med mera. Jag blir så ledsen och besviken när jag mått dåligt över detta o kommer ihåg allt i detalj.

• Anonym (0001)
    Anonymen789123 skrev 2021-05-06 08:48:03 följande:

Jag prata igen med honom om allt som hänt och att jag mår dåligt över de. Han säger att det inte har hänt och att han själv kommer ihåg precis allt som ha hänt i vårt förhållande och att han absolut inte varken har gjort olämpliga saker när jag sover, haft sex med mig mot min vilja med mera. Jag blir så ledsen och besviken när jag mått dåligt över detta o kommer ihåg allt i detalj.

Sorgligt att han inte kan stå för vad han gjort. Men att han nekar betyder inte att det inte hänt. Du vet vad som hänt. Klart han nekar, vem vill vara skyldig till våldtäkt?
  • Anonymen789123
    Anonym (0001) skrev 2021-05-06 08:53:38 följande:

Sorgligt att han inte kan stå för vad han gjort. Men att han nekar betyder inte att det inte hänt. Du vet vad som hänt. Klart han nekar, vem vill vara skyldig till våldtäkt?

Ja precis, tack ?? Man blir själv så ledsen bara och besviken när han gjort så mycket illa men han inser inte? nekar? det för sig själv. Men klart han gör de, hans psyke mår ju bättre av att förneka vad han gjort.
  • Anonymen789123

Han har dessutom blivit ?falskt? anklagad enligt honom själv för våldtäkt för några år sen. Men jag börjar nu tveka på om det verkligen var en falsk anklagelse....

• Anonym (*)
    Anonymen789123 skrev 2021-05-06 09:09:05 följande:

Han har dessutom blivit ?falskt? anklagad enligt honom själv för våldtäkt för några år sen. Men jag börjar nu tveka på om det verkligen var en falsk anklagelse....

Men snälla, dumpa den här killen. Han har våldtagit dig och vägrar sedan stå för det. Han kommer bara att fortsätta få dig att må dåligt. Och tänk om han våldtar dig igen?
  • Anonymen789123
    Anonymen789123 skrev 2021-05-06 09:07:18 följande:

Ja precis, tack ?? Man blir själv så ledsen bara och besviken när han gjort så mycket illa men han inser inte? nekar? det för sig själv. Men klart han gör de, hans psyke mår ju bättre av att förneka vad han gjort.

Oj, det var ett hjärta jag skrev men kom frågetecken istället.
Svar på tråden Är detta våldtäkt?