• Anonymen789123

Är detta våldtäkt?

Hej! Jag har en pojkvän som jag varit tillsammans med i ungefär 2 år. Han har gjort sexuella grejer med mig som jag anser att inte är helt ok. En händelse som jag har mått lite dåligt över och som jag pratat med min psykolog om hände i somras. Han var småberusad och vi sku lägga oss och sova. Han ville då ha sex, men jag ville inte och sa nej. Han fortsatte röra mig och jag sa nej ett flertal gånger och han lyssnade inte. Till slut vände jag mig om (med ryggen mot honom) för att sova. Han fortsatte ändå kort efter fortsätta röra mig och intala mig hur våt jag är och att han vet att jag visst vill ha sex var jag säger nej. Han väljer ändå att stoppa in den och jag blir ganska chockad och ledsen. Jag ligger där och vet inte vad jag ska göra. Jag vänder mig tillsist om för att bara få det undan. Jag vet att jag i situationen hade kunnat ropa eller bara försökt springa ut men jag tänkte inte klart då och blev så chockad att han gjorde så även då jag såå många gånger sagt nej och visat att jag inte ville.

Min fråga är nu om jag överdriver och det här inte alls är ett övergrepp? Vill bara höra andras åsikter för att jag själv kanske skall få ett svar då jag skuldbelägger mig själv mycket för händelsen men samtidigt mår lite dåligt ibland över den och kan ha mardrömmar.

• Svar på tråden Är detta våldtäkt?
  • EpicF
    Anonymen789123 skrev 2021-05-05 21:06:09 följande:

Ja, jag tänker lämna honom, jag antar att det inte ens går till rättegång om inga direkta bevis finns?

Det kommer troligen inte gå till åtal men du borde absolut anmäla. Det är ett övergrepp och betecknas som våldtäkt. Och din reaktion var helt normal i den situationen du befann dig i.
  • EpicF
    Anonym (beklagar) skrev 2021-05-05 21:16:31 följande:

Orkar inte svara på konfliktsökande social justice warrior frågor. Men kanske är en förtydligande i ordning. Som du beskrev det TS, så är det ett övergrepp. Om du var rädd för att avbryta det och gå ifrån då är det ett våkdtäkt, om du inte var rädd men gick med på det för att det var enklare än att ta fajten då skulle jag inte kalla det för våldtäkt men övergrepp, ja.

Om du är fortfarande i relation med den killen borde du ta en ordentlig funderare varför du stannar kvar med någon du är rädd för alt någon som inte respekterar dig.

Att man inte vågat/har makt att orka avbryta utan istället går med på det så är det fortfarande en våldtäkt. Det ändrar ingenting. Har man sagt nej, så har man sagt nej. Många som blir vådtagna är för chockade och fryser och vågar/har inte makt att avbryta, just pga chocken de befinner sig i. Men det är fortfarande en våldtäkt.
  • AmericanMommy
    Drottningen1970 skrev 2021-05-05 20:23:48 följande:

Varför vet inte du att det som TS beskriver är våldtäkt? Varför vet inte TS det?

Var är det som orsakar denna kunskapsbrist? Hur många flickor/kvinnor går det omkring därute som inte har kunskap om rätten till sin egen kropp, och om samtyckeslagen?

Hur fan kommer vi till rätta med detta? Hur når vi ut med information? Jag blir chockad varje gång jag läser våldtäktstrådar där kvinnor måste fråga om de varit utsatt för våldtäkt.

Vad tror ni att ni lättast hade nåtts av denna kunskap? Vilka kanaler är det som behöver användas? Pratar man inte om detta i skolorna? Pratar inte föräldrar med sina ungdomar om detta? Har ni tagit del av debatten efter me too etc?

Fast det största focus borde vara att lära män gränser och att inte begå våldtäkter och övergrepp än att lämna över ansvaret på kvinnorna att förstå när gränserna är nådda.
  • Anonym (Kt)
    Anonymen789123 skrev 2021-05-05 19:37:42 följande:

Hej! Jag har en pojkvän som jag varit tillsammans med i ungefär 2 år. Han har gjort sexuella grejer med mig som jag anser att inte är helt ok. En händelse som jag har mått lite dåligt över och som jag pratat med min psykolog om hände i somras. Han var småberusad och vi sku lägga oss och sova. Han ville då ha sex, men jag ville inte och sa nej. Han fortsatte röra mig och jag sa nej ett flertal gånger och han lyssnade inte. Till slut vände jag mig om (med ryggen mot honom) för att sova. Han fortsatte ändå kort efter fortsätta röra mig och intala mig hur våt jag är och att han vet att jag visst vill ha sex var jag säger nej. Han väljer ändå att stoppa in den och jag blir ganska chockad och ledsen. Jag ligger där och vet inte vad jag ska göra. Jag vänder mig tillsist om för att bara få det undan. Jag vet att jag i situationen hade kunnat ropa eller bara försökt springa ut men jag tänkte inte klart då och blev så chockad att han gjorde så även då jag såå många gånger sagt nej och visat att jag inte ville.

Min fråga är nu om jag överdriver och det här inte alls är ett övergrepp? Vill bara höra andras åsikter för att jag själv kanske skall få ett svar då jag skuldbelägger mig själv mycket för händelsen men samtidigt mår lite dåligt ibland över den och kan ha mardrömmar.

Nej, det är inte våldtäkt.
  • Anonym (Kt)
    Anonymen789123 skrev 2021-05-05 19:37:42 följande:

...men det är inte ok beteende.
  • Anonym (Lagen och moralen)
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 05:57:02 följande:

Nej, det är inte våldtäkt.

Enligt svensk juridiskt definition är ts beskrivning våldtäkt. Vilken definition använder du?
  • Anonym (Kt)
    Anonym (Lagen och moralen) skrev 2021-05-06 06:05:47 följande:

Enligt svensk juridiskt definition är ts beskrivning våldtäkt. Vilken definition använder du?

Sunt förnuft
  • Anonym (*)
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 06:23:24 följande:

Sunt förnuft

Vadå "sunt förnuft"? Huruvida det är våldtäkt eller inte avgörs av vad lagen säger och inget annat.
  • Anonym (Kt)
    Anonym (*) skrev 2021-05-06 06:27:15 följande:

Vadå "sunt förnuft"? Huruvida det är våldtäkt eller inte avgörs av vad lagen säger och inget annat.

Det är rättssystemet som avgör i Sverige, inte din åsikt.

Rättssystemet kommer inte att döma honom så då är det ingen våldtäkt.
  • Anonym (*)
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 06:29:13 följande:
    Det är rättssystemet som avgör i Sverige, inte din åsikt.

Rättssystemet kommer inte att döma honom så då är det ingen våldtäkt.
    Eh, det var ju precis det jag skrev i inlägget du citerade - att det är lagen som avgör och inget annat. Att det är min åsikt som avgör har jag inte påstått någonstans. Däremot verkar ju du anse att det är din åsikt som avgör.

Enda anledningen till att han sannolikt inte kommer att dömas är att det saknas bevis. Det innebär inte att det han gjorde inte var en våldtäkt. Det måste du väl ändå förstå? Eller menar du att själva handlingen i sig inte kan klassas som en våldtäkt? Varför inte i så fall?
Svar på tråden Är detta våldtäkt?