Inlägg från: Anonym (*) |Visa alla inlägg
  • Anonym (*)

Är detta våldtäkt?

Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 06:23:24 följande:

Sunt förnuft

Vadå "sunt förnuft"? Huruvida det är våldtäkt eller inte avgörs av vad lagen säger och inget annat.
  • Anonym (*)
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 06:29:13 följande:
    Det är rättssystemet som avgör i Sverige, inte din åsikt.

Rättssystemet kommer inte att döma honom så då är det ingen våldtäkt.
    Eh, det var ju precis det jag skrev i inlägget du citerade - att det är lagen som avgör och inget annat. Att det är min åsikt som avgör har jag inte påstått någonstans. Däremot verkar ju du anse att det är din åsikt som avgör.

Enda anledningen till att han sannolikt inte kommer att dömas är att det saknas bevis. Det innebär inte att det han gjorde inte var en våldtäkt. Det måste du väl ändå förstå? Eller menar du att själva handlingen i sig inte kan klassas som en våldtäkt? Varför inte i så fall?
  • Anonym (*)
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 06:52:02 följande:
    Det är domstolar som avgör brottslig handlingar i Sverige. Om de finner att det inte är styrkt att det var en våldtäkt så är det ingen våldtäkt.

Min åsikt är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Domstolen avgör.
    Det funkar inte så. Om du dödar någon (och det inte är självförsvar), så är det mord, oavsett om du döms eller inte. Du kanske får någon att ljuga för dig så att du får ett falskt alibi. De kanske aldrig hittar dig. Det kanske saknas tekniska bevis. Det ändrar inte det faktum att du har begått ett mord. Det är inte tillåtet att döda oskyldiga människor så länge man inte blir påkommen. Det är inte tillåtet tvinga någon till sex så länge ingen kan bevisa att man har gjort det. Du måste skilja mellan definitionen av ett brott, och huruvida det kan styrkas att brottet har begåtts. I TS fall så faller det hon beskriver under definitionen våldtäkt, eftersom killen hade sex med henne utan att hon deltog frivilligt (hon sa tydligt nej flera gånger). I en domstol skulle han sannolikt inte dömas, inte för att handlingen inte klassas som våldtäkt, utan för att det inte kan bevisas att han faktiskt har begått den handlingen. Förstår du skillnaden? Om domstolen friar honom, så säger de inte: ?Det du gjorde var inte våldtäkt, utan fullt lagligt?, utan de säger: ?Vi kan inte bevisa att du har gjort det du har anklagats för och därför kan vi inte döma dig?.
  • Anonym (*)
    Anonymen789123 skrev 2021-05-06 09:09:05 följande:

Han har dessutom blivit ?falskt? anklagad enligt honom själv för våldtäkt för några år sen. Men jag börjar nu tveka på om det verkligen var en falsk anklagelse....

Men snälla, dumpa den här killen. Han har våldtagit dig och vägrar sedan stå för det. Han kommer bara att fortsätta få dig att må dåligt. Och tänk om han våldtar dig igen?
  • Anonym (*)
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-07 10:49:05 följande:

Nja, det ÄR trots allt skillnad om det händer inom en relation, och om det skulle vara någon vilt främmande som skulle förgripa sig på en i en liggvagn på tåget t.ex.. I det andra fallet är det solklart våldtäkt, men om det är en relation så är spektrat mer flytande mellan "låter sig övertalas", "ställer upp för husfridens skull" o.s.v. - och våldtäkt.

Jag skulle göra slut och ta mig ifrån denna relation, men inte polisanmäla - något som bara skulle skapa stora problem för både honom och dig. Det är onödigt. Polisanmäla en man som jag hade en relation med, skulle jag bara göra om han var farlig och jag behövde samhällets hjälp med bostad, hemlig adress, ny identitet, polisbeskydd och sådant. Det är typ det sista man gör. 

Att det sker i en relation betyder inte nödvändigtvis att det är omöjligt att avgöra om det är våldtäkt eller inte. I det här fallet är det ju solklart att det inte handlade om att TS "lät sig övertalas" eller "ställde upp för husfridens skull". Dels hade TS inte känt sig chockad eller ledsen då. Dels sa hon tydligt nej flera gånger, men sambon respekterade inte det, utan trängde bara in i henne.

Vad spelar det för roll om mannen får problem av att bli polisanmäld för våldtäkt? Han har betett sig som ett svin och då får han ta konsekvenserna av det. Han förtjänar inga sympatier.

Att det är "det sista man gör" att polisanmäla sin partner får stå för dig. Självklart är det inte fel att polisanmäla någon för våldtäkt, oavsett om det är ens partner eller inte. Nu finns det sannolikt inga bevis i TS fall, men antag att det hade gjort det och att han hade blivit fälld. Då skyddar man andra kvinnor från denna farliga man åtminstone under den tid han sitter i fängelse. Plus att andra då också kan få reda på att han är dömd för våldtäkt, och därmed skydda sig från honom. Dessutom tycker du ju att hon ska lämna honom, så det finns ingen anledning att fortsätta hålla sig väl med honom för relationens skull.
  • Anonym (*)
    mari123 skrev 2021-05-07 16:32:29 följande:

KAN vara men du kommer ingen vart juridiskt. HELT OT....men om jag får välja mellan pest och kolera *typ* att bli våldtagen i en park av ett okänt äckel eller min pojkvän...............så väljer jag pojkvännen varje dag i veckan. Min lilla gubbe som jag legat med så många gånger........

Really? Själv hade jag tyckt det var betydligt mer traumatiskt att bli våldtagen av min man än av en okänd person. Min man som jag älskar och litar på. Våldtog han mig så skulle det vara bland de största sveken jag kan tänka mig.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du ville ha sagt med det. Det blir inte mer ok att våldta för att man är i en relation med offret.
  • Anonym (*)
    mari123 skrev 2021-05-07 17:12:33 följande:
    JO jag kan förstå vad våldtäkt är men OM man har turen att få välja mellan pest och kolera så är det väl 110% bättre att bli våldtagen av sin egen pojkvän än av ett okänt svin i en park? eller du kanske tänker att du väljer han i parken? Mindre traumatiskt?
    Eh nej, det är verkligen inte 110% bättre. Jag förklarar varför ovan. Blir du våldtagen av din pojkvän blir du fruktansvärt sviken av den du älskade och trodde att du kunde lita på. Eller? Skulle du fortsätta relationen? Blir du våldtagen av en okänd person är det nog så traumatiskt, men du kan i alla fall gå hem till din pojkvän och gråta i hans trygga famn efteråt.
  • Anonym (*)
    mari123 skrev 2021-05-07 17:22:56 följande:
    Nä det är ju att välja mellan pest och kolera! Mer eller mindre traumatiskt. Jag väljer att bli våldtagen av den egna pojkvännen i 10 fall av 10. Ett okänt äckel kan ju ha sjukdomar på hela skalan och jag kan bli med barn med ngn jag inte vet vem det är. Så känner jag och andra väljer den okända i parken.....och det är vackert så
    Men du är ok med att ha barn med någon som har våldtagit dig så länge du vet vem han är? Du verkar inte riktigt förstå att om man blir våldtagen, så kommer man att känna sig våldtagen, även om våldtäktsmannen är ens partner. Det kommer inte att kännas lättare bara för att det är ens partner.
  • Anonym (*)
    mari123 skrev 2021-05-07 17:52:30 följande:
    Med all respekt för dina känslor så ger jag dig mina NÄ jag skulle inte föda ett barn som blivit till av en våldtäkt utan gjort en tidig medicinsk abort OM jag inte ville ha just det barnet. Jag skulle ALDRIG vilja föda ett barn som blivit till av ett okänt äckel i en park......OM det inte var så att jag i tio år längtat att bli gravid och så händer det. ALLT är relativt här i världen och inget är svart eller vitt.
    Vad var din poäng med att öht ta upp detta? Tycker du att det är mer ok att våldta sin partner än någon man inte känner? Skulle du stanna hos din pojkvän om han våldtog dig? När du skriver ?Min lilla gubbe som jag legat med så många gånger? så låter det som om du tror att det skulle vara lite småmysigt att bli våldtagen av honom. Som om du tror att det inte skulle kännas som en våldtäkt.
  • Anonym (*)
    mari123 skrev 2021-05-07 18:46:46 följande:

Man ska komma ihåg att om man anmäler sin pojkvän/sambo/man för våldtäkt och han inte erkänner och håller med så är det meningslöst. Ord står mot ord och det vore ju fasansfullt om kvinnans ord värde tyngre?  I en demokratisk stat

Det är väl ingen som har påstått att kvinnans ord ska väga tyngre?
  • Anonym (*)
    Anonymen789123 skrev 2021-05-07 23:53:56 följande:
    Han dricker för att han mår dåligt tror jag. Han har nångång berättat att en orsak varför han dricker är för den tidigare våldtäkt anklagelsen. Men då han dricker blir han allmänt obehaglig och säger alltid att han bara ska ta några öl med kompisarna och ska ta det lugnt, men kommer i stället hem stupfull flera gånger i veckan. Jag blir då besviken på honom då jag har jobb jag behöver gå till och behöver sova men han respekterar inte det. Han blir då arg när jag säger till honom då han kommer hem och han börjar ropa och ibland blir han aggressiv (inte mot mig) genom att till exempel slå i väggarna. Han borde egentligen inte heller få dricka pga hälsoskäl då de kan gå riktigt illa, så brukar bli orolig då han dricker, och han svarar oftast inte då jag skickar eller ringer till honom när han är ute och dricker, ibland om han dricker någon annan stans och inte kommer hem till natten kan det ta över 1 dygn före han svarar åt mig (hans telefon är oftast död).
    Men du ska lämna nu, eller?
Svar på tråden Är detta våldtäkt?