• Anonymen789123

Är detta våldtäkt?

Hej! Jag har en pojkvän som jag varit tillsammans med i ungefär 2 år. Han har gjort sexuella grejer med mig som jag anser att inte är helt ok. En händelse som jag har mått lite dåligt över och som jag pratat med min psykolog om hände i somras. Han var småberusad och vi sku lägga oss och sova. Han ville då ha sex, men jag ville inte och sa nej. Han fortsatte röra mig och jag sa nej ett flertal gånger och han lyssnade inte. Till slut vände jag mig om (med ryggen mot honom) för att sova. Han fortsatte ändå kort efter fortsätta röra mig och intala mig hur våt jag är och att han vet att jag visst vill ha sex var jag säger nej. Han väljer ändå att stoppa in den och jag blir ganska chockad och ledsen. Jag ligger där och vet inte vad jag ska göra. Jag vänder mig tillsist om för att bara få det undan. Jag vet att jag i situationen hade kunnat ropa eller bara försökt springa ut men jag tänkte inte klart då och blev så chockad att han gjorde så även då jag såå många gånger sagt nej och visat att jag inte ville.

Min fråga är nu om jag överdriver och det här inte alls är ett övergrepp? Vill bara höra andras åsikter för att jag själv kanske skall få ett svar då jag skuldbelägger mig själv mycket för händelsen men samtidigt mår lite dåligt ibland över den och kan ha mardrömmar.

• Svar på tråden Är detta våldtäkt?
  • molly50
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 05:57:02 följande:
    Nej, det är inte våldtäkt.
    Och vad baserar du det på?
  • molly50
    Anonymen789123 skrev 2021-05-06 09:09:05 följande:

Han har dessutom blivit ?falskt? anklagad enligt honom själv för våldtäkt för några år sen. Men jag börjar nu tveka på om det verkligen var en falsk anklagelse....

Att det,enligt honom,var en falsk anklagelse innebär inte att det var en falsk anklagelse.
    Han kan säkert ha gjort så mot flera när han har gjort det mot dig.
    Det han har utsatt dig för är ett övergrepp eller en våldtäkt.
    Oavsett hur mycket han försöker förneka det.
    Du vet vad du blev utsatt för och det ska han inte försöka snacka bort.
    Jag tycker du ska lämna honom.
    Om han inte fattar (eller vill fatta) vad han har gjort så är det inget att bygga vidare på.
    Och risken finns också att det händer igen.
    Utsätt dig inte för den risken.
  • Anonym (vilketCP)
    Anonymen789123 skrev 2021-05-06 08:48:03 följande:

Jag prata igen med honom om allt som hänt och att jag mår dåligt över de. Han säger att det inte har hänt och att han själv kommer ihåg precis allt som ha hänt i vårt förhållande och att han absolut inte varken har gjort olämpliga saker när jag sover, haft sex med mig mot min vilja med mera. Jag blir så ledsen och besviken när jag mått dåligt över detta o kommer ihåg allt i detalj.

Du har nog börjat se att din partner inte är den du målade upp honom till, dvs omtänksam eller respektfull (vilket vi antar när vi går in i romantiska förhållanden som börjar trevligt eller i alla fall inte visar destruktiva tecken på en gång).

Det låter verkligen inte bra.. Skulle kunna skämta och fråga om du är ihop med mitt ex men självklart är det inte han.. Men den jag var ihop med gjorde sådär flera gånger mot mig, men jag blev gaslighted och fattade inte att jag skulle lyssna på mitt eget vett och inte alla bortförklaringar och skit från honom.. Han hade vuxit upp i ett hem med en pappa som var borderline, så irrationell logik var hans normalläge. Det var första gången jag interagerade i en nära relation med någon som antagligen själv led av borderline. Han dolde sitt förflutna vad gällde tidigare relationsproblem, kontakter med psykiatri, utskrivna mediciner, osv, osv. Jag hade ingen aning om min verklighet förän jag började lida av hans beteende. Det går inte att "väcka" någon ur sånt där. Du måste sörja förlusten, gå vidare, skydda dig själv (det kan skada en väldigt mycket psykologiskt och känslomässigt att stanna och argumentera eller försvara sig själv.. argument går i cirklar men aldrig till en överrenskommelse).

Var stolt över dig själv som går ut det, även om du sörjer först, var stolt att du kunde lämna och gå vidare till någon som behandlar dig normalt istället. Du kan detta!
  • EpicF
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 06:23:24 följande:

Sunt förnuft

Så du tycker det är helt ok att ens partner tvingar sig till sex trots att man sagt nej?
  • EpicF
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 06:52:02 följande:

Det är domstolar som avgör brottslig handlingar i Sverige. Om de finner att det inte är styrkt att det var en våldtäkt så är det ingen våldtäkt.

Min åsikt är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Domstolen avgör.

Nej, det innebär bara att man inte hittade tillräckligt med bevis för att kunna gå till åtal eller att personen blir dömt. Handlingen är en våldtäkt och har fortfarande skett.
  • EpicF
    Anonym (beklagar) skrev 2021-05-06 07:01:41 följande:

Ja, absolut. Men jag är inte säker att paralyserande rädsla går ihop med att fortsätta vara i ett förhållande. Så solklart är det inte i det här fallet. Men, som jag skrev, TS måste ta sig ur det destruktiva förhållandet.

Att ts stannar kvar kan vara att hon är rädd för att lämna och han manipulerar henne. Det är fortfarande solklart att det är en våldtäkt då ts sa nej, upprepade gånger.
  • EpicF
    Anonymen789123 skrev 2021-05-06 08:48:03 följande:

Jag prata igen med honom om allt som hänt och att jag mår dåligt över de. Han säger att det inte har hänt och att han själv kommer ihåg precis allt som ha hänt i vårt förhållande och att han absolut inte varken har gjort olämpliga saker när jag sover, haft sex med mig mot min vilja med mera. Jag blir så ledsen och besviken när jag mått dåligt över detta o kommer ihåg allt i detalj.

Lämna honom och anmäl. Han är absolut inte att lita på.
  • EpicF
    Anonymen789123 skrev 2021-05-06 09:09:05 följande:

Han har dessutom blivit ?falskt? anklagad enligt honom själv för våldtäkt för några år sen. Men jag börjar nu tveka på om det verkligen var en falsk anklagelse....

Kan mycket väl ha varit en falsk anklagelse, men troligen inte. Oavsett så är det han gjort och gör mot dig inte ok.
  • Friger
    Anonymen789123 skrev 2021-05-05 21:06:09 följande:

Ja, jag tänker lämna honom, jag antar att det inte ens går till rättegång om inga direkta bevis finns?

Du kan ju prova. Han kommer förmodligen att bli häktad och grundligt förhörd.

Står han fast vid vad han sagt till dig så tror jag att han går fri.

Han verkar ju inte vara dum på det sättet. Anledningen till varför han nekar i sten är att han inte vet om du spelar in det hela. Spelar du in så finns det bevis som inte enbart utgörs av din berättelse.
  • Friger
    Friger skrev 2021-05-06 11:35:20 följande:

Du kan ju prova. Han kommer förmodligen att bli häktad och grundligt förhörd.

Står han fast vid vad han sagt till dig så tror jag att han går fri.

Han verkar ju inte vara dum på det sättet. Anledningen till varför han nekar i sten är att han inte vet om du spelar in det hela. Spelar du in så finns det bevis som inte enbart utgörs av din berättelse.
    Ursäkta, gripen. Inte häktad.
Svar på tråden Är detta våldtäkt?