• molly50

Är detta våldtäkt?

Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 05:57:02 följande:
    Nej, det är inte våldtäkt.
    Och vad baserar du det på?
  • molly50
    Anonymen789123 skrev 2021-05-06 09:09:05 följande:

Han har dessutom blivit ?falskt? anklagad enligt honom själv för våldtäkt för några år sen. Men jag börjar nu tveka på om det verkligen var en falsk anklagelse....

Att det,enligt honom,var en falsk anklagelse innebär inte att det var en falsk anklagelse.
    Han kan säkert ha gjort så mot flera när han har gjort det mot dig.
    Det han har utsatt dig för är ett övergrepp eller en våldtäkt.
    Oavsett hur mycket han försöker förneka det.
    Du vet vad du blev utsatt för och det ska han inte försöka snacka bort.
    Jag tycker du ska lämna honom.
    Om han inte fattar (eller vill fatta) vad han har gjort så är det inget att bygga vidare på.
    Och risken finns också att det händer igen.
    Utsätt dig inte för den risken.
  • molly50
    Anonymen789123 skrev 2021-05-06 15:16:28 följande:
    Precis det jag också har tänkt. Dum är han inte, första gången jag berätta varför jag mår dåligt och sa vad som hänt ba han om ursäkt. Sen använde jag ordet våldtäkt (dumt jag vet) och då blev han fly förbannad och skrek hur jag hittat på allt...
    Det är klart han blir förbannad. Ingen vill ju bli anklagad för våldtäkt.
    Men å andra sidan så måste han ju också inse vad det är när han har sex med dig trots att du sagt nej.
    Har han hört talas om samtyckselagen?
    Om inte så borde han lära sig mer om det innan han har sex med någon igen.
  • molly50
    Anonymen789123 skrev 2021-05-07 23:53:56 följande:
    Han dricker för att han mår dåligt tror jag. Han har nångång berättat att en orsak varför han dricker är för den tidigare våldtäkt anklagelsen. Men då han dricker blir han allmänt obehaglig och säger alltid att han bara ska ta några öl med kompisarna och ska ta det lugnt, men kommer i stället hem stupfull flera gånger i veckan. Jag blir då besviken på honom då jag har jobb jag behöver gå till och behöver sova men han respekterar inte det. Han blir då arg när jag säger till honom då han kommer hem och han börjar ropa och ibland blir han aggressiv (inte mot mig) genom att till exempel slå i väggarna. Han borde egentligen inte heller få dricka pga hälsoskäl då de kan gå riktigt illa, så brukar bli orolig då han dricker, och han svarar oftast inte då jag skickar eller ringer till honom när han är ute och dricker, ibland om han dricker någon annan stans och inte kommer hem till natten kan det ta över 1 dygn före han svarar åt mig (hans telefon är oftast död).
    Han dricker för att han mår dåligt över den tidigare våldtäktsanklagelsen.
    Ändå så gör han om det igen.
    Då har han inte insett allvaret i det han har gjort.
    Både det han har gjort mot dig och drickandet är fog nog för att lämna honom.
  • molly50
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-08 11:10:59 följande:
    Nu beror det ju på situationen också, även om det är en sambo/make. Det är skillnad mellan situationerna:

1. ett par som har haft hundratals samlag redan, ibland blir det lite hårt - men hon gillar det oftast, men inte alltid , ibland bråkar de, och det kan gå vilt till - men sedan har de hett försoningssex efteråt, ibland vill inte hon - men han tjatar sig till det, det har hänt att han har börjat ha sex med henne när hon sover - och ibland när hon har vaknat så har hon gillat det, ibland inte. Och så händer det igen, och hon gillar det inte. Ska hon springa till polisen nu, menar ni? (OBS jag beskriver inte mitt eget äktenskap nu, men väldigt många äktenskap/förhållanden fungerar trots allt på detta sätt. Även när frun har egen inkomst och skulle kunna lämna mannen om hon önskade det.)

2. Mannen blir plötsligt helt förändrad, t.ex. efter att ha druckit eller tagit en drog. Han blir konstig på ögonen. Frun har aldrig förr sett honom sådan. Hon blir skräckslagen. Han förgriper sig på henne med våld, och hon får fysiska skador förutom rädslan. I detta fall känner jag, att det är viktigt att kvinnan kommer ifrån detta fort, men även att mannen får hjälp. Dock kanske jag, om det var jag, skulle försöka med vården före polisen. Risken finns förstås att vården polisanmäler, och då får det väl bli så. 
    Det är skillnad på att t ex gilla att bli väckt av att ens partner börjar ta på en och på att må dåligt utav det.
    TS sa tydligt nej till sin sambo flera gånger,men han fortsatte ändå och trängde dessutom in i henne. Trots att hon sagt nej,
    Och då är det en våldtäkt.
    Oavsett om det sker inom ett förhållande eller med en främmande person.
    Ett nej är ett nej och ska alltid respekteras.
    Att man lever i en relation innebär inte att man har rätt till sin partners kropp och att göra vad man vill med den.
  • molly50
    Anonymen789123 skrev 2021-05-08 16:27:55 följande:
    Jag har försökt ha en sms kontakt och då jag förklara vad han gjort ba han om ursäkt, men när jag nämde ordet våldtäkt blev han rasande. Så i princip har jag ju det på sms men bevisen räcker nog ändå inte antar jag... Jag vet men den andra kvinnan är och min kompis som är vän med henne ska idag träffa henne. Han tänkte försiktigt nämna om att jag funderar på att anmäla och se vad hon säger. Hon valde att inte anmäla de då, men vad jag förstått fundera hon mycket fram och tillbaks på att anmäla.
    Om du har det på sms så borde det kunna räcka.
Svar på tråden Är detta våldtäkt?