Anonym (XXX) skrev 2021-05-08 11:10:59 följande:
Nu beror det ju på situationen också, även om det är en sambo/make. Det är skillnad mellan situationerna:
1. ett par som har haft hundratals samlag redan, ibland blir det lite hårt - men hon gillar det oftast, men inte alltid , ibland bråkar de, och det kan gå vilt till - men sedan har de hett försoningssex efteråt, ibland vill inte hon - men han tjatar sig till det, det har hänt att han har börjat ha sex med henne när hon sover - och ibland när hon har vaknat så har hon gillat det, ibland inte. Och så händer det igen, och hon gillar det inte. Ska hon springa till polisen nu, menar ni? (OBS jag beskriver inte mitt eget äktenskap nu, men väldigt många äktenskap/förhållanden fungerar trots allt på detta sätt. Även när frun har egen inkomst och skulle kunna lämna mannen om hon önskade det.)
2. Mannen blir plötsligt helt förändrad, t.ex. efter att ha druckit eller tagit en drog. Han blir konstig på ögonen. Frun har aldrig förr sett honom sådan. Hon blir skräckslagen. Han förgriper sig på henne med våld, och hon får fysiska skador förutom rädslan. I detta fall känner jag, att det är viktigt att kvinnan kommer ifrån detta fort, men även att mannen får hjälp. Dock kanske jag, om det var jag, skulle försöka med vården före polisen. Risken finns förstås att vården polisanmäler, och då får det väl bli så.
Det är skillnad på att t ex gilla att bli väckt av att ens partner börjar ta på en och på att må dåligt utav det.
TS sa tydligt nej till sin sambo flera gånger,men han fortsatte ändå och trängde dessutom in i henne. Trots att hon sagt nej,
Och då är det en våldtäkt.
Oavsett om det sker inom ett förhållande eller med en främmande person.
Ett nej är ett nej och ska alltid respekteras.
Att man lever i en relation innebär inte att man har rätt till sin partners kropp och att göra vad man vill med den.