• mariaskogsrud

Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?

Det är så många som gnäller och klagar online på att de är ensamma. På att det är för svårt att hitta en kille eller tjej. Men beror det inte delvis på våra allt högre förväntningar?

Idag kan man åka var som helst och dejta vem som helst. Valfriheten är enorm. Klart att ribban höjs. Varför nöja sig med Svenneballe i Oskarshamn när man kan åka till Dubai och dejta en riktig man?

Kan det vara så att global, social konkurrens sållar agnarna från vetet, och att många fula och svaga människor kommer konkureras ut och bli ensamma och bittra som följd? Är det så att fula och svaga människor sätter ribban för högt, för att de har uppfattningen att det finns mycket att välja på, fast det egentligen inte är så?

• Svar på tråden Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2020-01-17 14:01:47 följande:
    "Detta innebar att många män inte behövde göra många knop för att få en partner. Det räckte med att de inte söp för mycket och inte slogs."

och kvinnan försörjde hela familjen så mannen kunde sitta på ljugarbänken och pilla navelludd?

1940:

2020:
    "Men mannen har inte hängt med i kvinnans frigörelse"[...](Din?)mamma var ett desperat fruntimmer.

www.expressen.se/nyheter/man-valjer-tjej-efter-mamma/

?? Hur menar du? Att inte kvinnor var ute och yrkesarbetade 1940 kan ju också ha att göra att de hade tillräckligt att göra hemma - utan tvättmaskin, diskmaskin eller modern dammsugare. Visserligen kunde även männen har tagit en del av det, men det gjorde de inte, så då hade kvinnorna fullt upp hemma. 

Och att män väljer kvinna efter sin mamma - det stämmer. Båda mina söner gillar tjejer som är lik mig. Och den typen tjej (mörkt hår) är inte ens så vanligt i Sverige. MEN.... dottern valde också en kille till första längre relation som var lik hennes pappa. Och jag valde också en sån. Så det gäller förstås båda könen. Kanske är det - även där - vanligare att killar koncentrerar sig mer på utseende och tjejer mer på personlighet.
  • AndreaBD
    Anonym (Super) skrev 2020-01-17 15:44:22 följande:
    Jag tror vi alla vet varför han började missbruka och sluta bry sig om sin sjukdom...
    Tror du, ja. Men han har själv sagt att jag inte har gjort något fel där, han tyckte faktiskt att jag gjorde vad jag kunde. Och han tycker själv att han inte passar för en relation. Därför har han ingen numera.

Dessutom, hoppas du inte har den inställningen själv! Jag skulle ALDRIG börja missbruka eller missköta min hälsa ifall min partner skulle gå mig på nerverna. Då skulle jag ju lämna honom, eller hur? Alla vuxna människor har ansvar för sitt eget liv. 
  • AndreaBD
    Anonym (Män är rädda för skilsmässa) skrev 2020-01-17 15:55:51 följande:

Såg att någon nämnde att 70% av skilsmässor initieras av kvinnan. Jag tror att den siffran hade vart jämnare om inte män hade vart så rädda för att skilja sig.

Män verkar ha fått för sig att de förlorar allt om de skiljer sig. Barnen, huset, bilen, alla pengar, hela livet. Som att efter en skilsmässa får kvinnan ALLT och dessutom skall mannen betala underhåll. Som att det automatiskt blir så.

Så är det inte, men många män verkar tro det och därför stannar de i äktenskap de egentligen inte vill stanna i.

Har pratat med många män som yttrat sådana ideer. Vart det här kommer ifrån vet jag inte. USA kanske? Kändisnyheter där nån rik snubbe skiljer sig, blir av med mer än hälften och dessutom skall betala alimony. Men vi lever inte i USA och du är inte Tiger Woods... du är typ Bengt Hansson. Det blir delad vårdnad, du får hälften, det kan bli du som bor kvar i huset och det kan även bli så att hon betalar underhåll inte du. 

Varför skulle de tro att det är så i Sverige? Jag menar, det ÄR så nästan överallt, dvs. i länder där kvinnor fortfarande ofta är hemma med barnen. T.ex. i Tyskland och andra europeiska länder. Men det är inget stort problem i Sverige. 

Hur kan en vuxen människa gifta sig och inte ha koll på vad det innebär? Därmed också vad som händer om man går isär?
  • AndreaBD

Smurfen, jag har läst det långa inlägget med flera citat, men är inte riktigt säker på vad din slutsats var där? 

• Anonym (Super)
    AndreaBD skrev 2020-01-17 17:10:37 följande:
    ?? Hur menar du? Att inte kvinnor var ute och yrkesarbetade 1940 kan ju också ha att göra att de hade tillräckligt att göra hemma - utan tvättmaskin, diskmaskin eller modern dammsugare. Visserligen kunde även männen har tagit en del av det, men det gjorde de inte, så då hade kvinnorna fullt upp hemma. 

Och att män väljer kvinna efter sin mamma - det stämmer. Båda mina söner gillar tjejer som är lik mig. Och den typen tjej (mörkt hår) är inte ens så vanligt i Sverige. MEN.... dottern valde också en kille till första längre relation som var lik hennes pappa. Och jag valde också en sån. Så det gäller förstås båda könen. Kanske är det - även där - vanligare att killar koncentrerar sig mer på utseende och tjejer mer på personlighet.
    Njaaa...
  • Anonym (Män är rädda för skilsmässa)
    AndreaBD skrev 2020-01-17 17:18:23 följande:
    Varför skulle de tro att det är så i Sverige? Jag menar, det ÄR så nästan överallt, dvs. i länder där kvinnor fortfarande ofta är hemma med barnen. T.ex. i Tyskland och andra europeiska länder. Men det är inget stort problem i Sverige. 

Hur kan en vuxen människa gifta sig och inte ha koll på vad det innebär? Därmed också vad som händer om man går isär?
    Jag vet inte, men jag har pratat med män som sagt sådana grejer. Som en killkompis, hans fru hade vänstrat flera gånger, han ville skilja sig av den anledningen men trodde då att hon skulle få allt, barnen skulle automatiskt bli hennes om hon bråkade, hon skulle kunna hitta på att han var pedofil, våldsam osv. osv osv. och mer grejer hon hade hotat honom med för att han skulle stanna.

Nej det funkar inte så, riktigt så jävligt blir det inte och bråkar hon så mycket kommer detta bara straffa sig för henne, inte för honom. Vem som helst kan se vem som är minst lämpad förälder och det är inte du.  Krävdes ganska mycket övertalning först men sen gick skilsmässan gick ganska smidigt, trots att hon bråkade. Varannan vecka har de nu.

Jag tror detta gäller många män, de tror verkligen att bara för att de har barn med någon så äger hon honom och samhället är alltid på hennes sida oavsett vad.
  • Anonym (Joe)
    KlantSmurfen skrev 2020-01-17 14:01:47 följande:

"Detta innebar att många män inte behövde göra många knop för att få en partner. Det räckte med att de inte söp för mycket och inte slogs."

och kvinnan försörjde hela familjen så mannen kunde sitta på ljugarbänken och pilla navelludd?

1940:

2020:

"Men mannen har inte hängt med i kvinnans frigörelse"[...](Din?)mamma var ett desperat fruntimmer.

www.expressen.se/nyheter/man-valjer-tjej-efter-mamma/

Ptja min mamma tjänade lite mer än min far. Utöver detta roddade hon både hem och barn så svaret är väl ja. Min far har nog pillat navelludd i betydligt högre utsträckning än min mor. Kanske därför hon efter många år lämnade och valde en bättre partner. Rätte till ett bättre liv.

Hon hade den friheten. Min mormor hade inte det. Hon fick inte jobba när barnen kom. Hon fick inte äga. Hela hennes liv gick därefter ut på att passa upp och serva alla andra än sig själv. Fan va glad hon måste varit. Måste ha varit ett rikt och stimulerande liv framför tvättsträcket.

Bittert va? Och så klagas det att man inte är glad, kåt och tacksam :D
  • AndreaBD
    Anonym (Män är rädda för skilsmässa) skrev 2020-01-17 18:08:20 följande:
    Jag vet inte, men jag har pratat med män som sagt sådana grejer. Som en killkompis, hans fru hade vänstrat flera gånger, han ville skilja sig av den anledningen men trodde då att hon skulle få allt, barnen skulle automatiskt bli hennes om hon bråkade, hon skulle kunna hitta på att han var pedofil, våldsam osv. osv osv. och mer grejer hon hade hotat honom med för att han skulle stanna.

Nej det funkar inte så, riktigt så jävligt blir det inte och bråkar hon så mycket kommer detta bara straffa sig för henne, inte för honom. Vem som helst kan se vem som är minst lämpad förälder och det är inte du.  Krävdes ganska mycket övertalning först men sen gick skilsmässan gick ganska smidigt, trots att hon bråkade. Varannan vecka har de nu.

Jag tror detta gäller många män, de tror verkligen att bara för att de har barn med någon så äger hon honom och samhället är alltid på hennes sida oavsett vad.
    Precis. Kanske var han bara orolig i den situationen. Det är ju en krissituation man är i när man ska separeras och har barn. Det är inte ovanligt att en av partnerna, eller t.o.m. båda hotar varandra med det ena och det andra i den fasen. 

När jag bestämde mig att skilja mig, började min dåvarande man några dagar efter att han fick veta det att hota mig med att han skulle söka ensam vårdnad om barnen. Jag sa bara "lycka till. Du vet väl att du inte har en chans!" Det visste han t.o.m. men han sa han skulle göra det ändå bara för att djävlas. Okej, men det får han själv bekosta då.... Han gjorde aldrig det ändå.  Sånt är bara snack när folk är som mest upprörda. Det bästa man kan göra är att hålla sig lugn och ignorera det. 
  • Anonym (Super)
    AndreaBD skrev 2020-01-17 18:28:45 följande:
    Precis. Kanske var han bara orolig i den situationen. Det är ju en krissituation man är i när man ska separeras och har barn. Det är inte ovanligt att en av partnerna, eller t.o.m. båda hotar varandra med det ena och det andra i den fasen. 

När jag bestämde mig att skilja mig, började min dåvarande man några dagar efter att han fick veta det att hota mig med att han skulle söka ensam vårdnad om barnen. Jag sa bara "lycka till. Du vet väl att du inte har en chans!" Det visste han t.o.m. men han sa han skulle göra det ändå bara för att djävlas. Okej, men det får han själv bekosta då.... Han gjorde aldrig det ändå.  Sånt är bara snack när folk är som mest upprörda. Det bästa man kan göra är att hålla sig lugn och ignorera det. 
    Självklart är man två i en relation och det det var säkert brister hos dig också som gjorde att ni gick isär. Fast det berättar du inte om Skål
  • Anonym (No No)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-17 10:18:08 följande:
    Skulle vilja se någon av er invandringspositiva kvinnor ta er an en man som kommer från länder där kvinnan inte har någon mer uppgift i livet än att föda mannens barn.

Kulturer och länder som gör skillnad på män och kvinnor.
Svar på tråden Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?