• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Kvinna36) skrev 2019-12-03 17:32:22 följande:

Jag vet inte varför men jag kommer nästan enbart i en viss ställning när jag slipper och spänna mina lår på ett visst sätt. Den här ställningen passar inte ihop med penetrerande sex. Det är inte heller en sexig ställning och det tar minst 15 till 20 min i den ställningen för mig att komma.

Mitt behov är bara jobbigt att få och passa ihop med en annan person. Jag har sökt upp om saken o tydligen är jag inte den enda kvinnan men det är inte vanligt.

Va är det för ställning ? Nyfiken.
  • Anonym (Avstår helst)
    Anonym (sammalika) skrev 2019-12-02 06:09:52 följande:

Jag vet inte om du kanske redan har svarat på det här (orkade inte läsa hela tråden innan jag svarade) men jag undrar en sak...

Du säger att du helst avstår då sex inte ger dig något.

Jag förstår. Det låter logiskt.

Men om vi tänker oss följande:

Du har levt med en man i 15 år.

Ni har det helt perfekt. Ni har hus, barn, massa gemensamma vänner och ni ser er som varandras bästa vän. Ni har roligt och delar samma värderingar.

Det enda problemet är att han vill ha sex, men inte du.

Du har det alltså helt perfekt.

Inte han.

Är det då så lätt för dig att säga "Du får göra slut om du vill ha sex".

Ar det värt det? Att slänga bort allt ni har och har byggt upp tillsammans. Bara för att du inte kan tillgodose hans behov på den punkten.

Förstår du hur jag menar?

Varför jag frågar är för att många har så lätt att säga att det är bättre att göra slut än att... ja, något annat.

Skulle vara väldigt intressant att få höra.

Nej jag skulle inte slänga bort allt, aldrig i livet. Klart jag ställer upp på sex om min man vill ha sex. Men jag tar aldrig ngt eget initiativ till sex därav att jag helst avstår. Nu är jag dock singel för tillfället och letar efter en man som inte är så intresserad av sex.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Avstår helst) skrev 2019-12-03 21:48:08 följande:

Nej jag skulle inte slänga bort allt, aldrig i livet. Klart jag ställer upp på sex om min man vill ha sex. Men jag tar aldrig ngt eget initiativ till sex därav att jag helst avstår. Nu är jag dock singel för tillfället och letar efter en man som inte är så intresserad av sex.

Vart letar du ? Är du tydlig inför den du dejtar att du inte är intresserad av sex i en relation?
  • New  Dawn
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 12:10:30 följande:

Du har reagerat på att jag har kritiserat feminism, det övriga jag skrivit/citerat verkar du inte ha reagerat på.

Jag reagerar på ditt fokus och inlägg om orgasmglappet. Du har inte skrivit någon annan reflektion än det icketsägamde inlägget om hur du tycker/tror att radikalfeminister resonerar.

Du har lagt upp mängder av länkar, men det enda du skriver själv om just orgasmglappet är inte direkt imponerande, och med tanke på den reflektionen är det omöjligt att veta vilka slutsatser och reflektioner du får av alla länkar du kommer med.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    blueblue skrev 2019-12-03 16:42:08 följande:

Jag tycker inte synd om dig och det var inte därför jag svarade som jag gjorde på ditt inlägg.

Anledning till mitt svar va snarare att det tycks verka som om du inte tar/tog ett tillräckligt stort initiativ vilket för min del är något som de flesta bör jobba på.

Att jag själv som man tar ett initiativ och visar vad jag gillar är ju mitt eget ansvar och inget jag kan klandra min partner för om henn inte vet.

För många årsen så träffade jag en tjej som gillade att små bita i kuken och klämma på bollarna hårt under av sugning, det sa jag nej tack till! Fick en konstig blick och ett svar att: ja ha! Det gillade min förra kille!

Det jag vill säga är att det är mitt ansvar att tala om vad som känns bra för mig, inte motpartens ansvar.

Du har helt fel i vad du tror. Jag har alltid, både nu och förr, tagit mycket initiativ, men jag måste känna att mannen är intresserad, annars tappar jag lusten. Jag tappar lusten om jag måste upprepade gånger måste be om saker. Det funkar inte för min lust. Då "slaknar" jag och får svårt att komma.

I min förra relation funkade samlag bättre och att jag då smekte mig, för då stimulerade jag min själv, och det funkade lite bättre även om hans engagemang var sisådär.

Så då ligger allt ansvar på dig alltså. Varför väljer du då inte att trycka ner din kvinnas huvud mot din kuk oftare, som du föreslog för mig att göra?

Jag ser det som ett gemensamt ansvar att både jag och man njuter av sex och trivs, så jag håller inte med dig. Jag känner ansvar för min mans njutning... Tänk det du....
  • New  Dawn
    Anonym (Kvinna36) skrev 2019-12-03 17:32:22 följande:

Jag vet inte varför men jag kommer nästan enbart i en viss ställning när jag slipper och spänna mina lår på ett visst sätt. Den här ställningen passar inte ihop med penetrerande sex. Det är inte heller en sexig ställning och det tar minst 15 till 20 min i den ställningen för mig att komma.

Mitt behov är bara jobbigt att få och passa ihop med en annan person. Jag har sökt upp om saken o tydligen är jag inte den enda kvinnan men det är inte vanligt.

Varför måste ni ha penetrerande sex överhuvudtaget? Det behöver man ju bara ha om man ska skaffa barn. Allt annat sex har njutning som syfte, så då behöver du inte anpassa dig alls till någon annan. Det funkar utmärkt att ängna sig åt smekningar leksaker, mun och oralsex endast... Eller något annat... och du kan välja fritt hur du vill ligga.
  • Mimosa86
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 10:51:17 följande:

Jag har kritiserat de som hävdar att orgasmglappet beror på ojämlikhet, patriarkala strukturer och att män är egoistiska skitstövlar som bara tänker på sig själva, det är någon/några i tråden som utgår ifrån den teorin.

Samma sak med male gaze en.wikipedia.org/wiki/Male_gaze

Jag har citerat & länkat till sidor bla psychologytoday.com där man diskuterat orgasmglappet och vad det kan bero på, de kommer inte fram till samma slutsats. Ibland får man ta dessa studier med en nypa salt men när flera studier säger ungefär samma sak så är det i alla fall närmare sanningen.

Jag har länkat ett klipp där en sexterapeut pratar om trådens ämne i nästan 20 min.

Såklart en förklaring är patriarkala strukturer. Hade det varit lika socialt accepterat för kvinnor att ta för sig sexuellt på samma sätt som män ( erövrat, liggs runt och kallats drottning efter ett ligg samt att antalet sexpartners hade varit meriterande för ett äktenskapstycke) så hade väl kvinnor tränat upp sin sexualitet, orgasmförmåga och kunskaper om sin kropp på ett helt annat sätt än vad som är läget idag.

Slampa, madrass, hora, hål, slit och släng, töm och glöm, luder, orre. Ja det är titlar män tilldelat kvinnor som varit sexuella. Vilket är lite ironiskt med tanke på allt gnäll om att tjejer inte vill ligga. Undrar hur ni vill ha det egentligen.
  • KlantSmurfen
    New Dawn skrev 2019-12-03 22:54:02 följande: #374
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 12:10:30 följande:

Du har reagerat på att jag har kritiserat feminism, det övriga jag skrivit/citerat verkar du inte ha reagerat på.

Jag reagerar på ditt fokus och inlägg om orgasmglappet. Du har inte skrivit någon annan reflektion än det icketsägamde inlägget om hur du tycker/tror att radikalfeminister resonerar.

Du har lagt upp mängder av länkar, men det enda du skriver själv om just orgasmglappet är inte direkt imponerande, och med tanke på den reflektionen är det omöjligt att veta vilka slutsatser och reflektioner du får av alla länkar du kommer med.
    helt omöjligt
    KlantSmurfen skrev 2019-11-29 12:42:47 följande: #256
    Därför får män lättare orgasm än kvinnor | illvet.se
    illvet.se/manniskan/sex/darfor-far-man-lattare-orgasm-an-kvinnor
    Why Do Lesbians Have More Orgasms Than Straight Women? | Psychology Today
    www.psychologytoday.com/us/blog/the-third-wave/201602/why-do-lesbians-have-more-orgasms-straight-women
    Let?s talk about self-induced orgasms. First, women are way more likely to orgasm by themselves than with a partner. Many women also say the orgasms they have by themselves are more intense than those they have with a partner. Self-induced orgasms also happen faster (average of about 4 minutes) than the orgasms women have with partners (average of about 20 minutes). This is because during masturbation, the majority of women are able to touch their clitorises exactly the way they like. It?s also because without a partner in the picture, there are fewer pleasure-sucking cognitive distractions. (Do I look okay? Am I taking too long?) As Lonnie Barbach aptly stated: ?The reason self-stimulation works so well ? is that you are the only one involved.?

www.psychologytoday.com/intl/blog/stress-and-sex/201805/masturbation-101-letting-go-guilt
    The results of the study reported lower levels of sexual frequency for lesbian couples, but revealed a key difference in sexual duration. Lesbian couples reported an average length of their sexual encounters to be somewhere between 30 and 45 minutes, while the couples in other types of relationships tended to average around 15 to 30 minutes per sexual encounter. An earlier study, conducted by Cohen and Byers (2013), corroborated that finding, concluding that women who had sex with women had sexual encounters that lasted an average of 57 minutes.

www.psychologytoday.com/us/blog/the-third-wave/201602/why-do-lesbians-have-more-orgasms-straight-women
  • New  Dawn
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 23:12:17 följande:

helt omöjligt

Ja, men snälla. Du valde att endast fokusera på radikalfeministers eventuella tankar, trots alla länkar så jag undrar om du ens om du läst det du länkar till...

Vad är din åsikt om länkarna?

Varför får kvinnor mer sällan orgasm än män tror du?
  • Anonym (Pelle)
    Mimosa86 skrev 2019-12-03 23:09:51 följande:

Såklart en förklaring är patriarkala strukturer. Hade det varit lika socialt accepterat för kvinnor att ta för sig sexuellt på samma sätt som män ( erövrat, liggs runt och kallats drottning efter ett ligg samt att antalet sexpartners hade varit meriterande för ett äktenskapstycke) så hade väl kvinnor tränat upp sin sexualitet, orgasmförmåga och kunskaper om sin kropp på ett helt annat sätt än vad som är läget idag.

Slampa, madrass, hora, hål, slit och släng, töm och glöm, luder, orre. Ja det är titlar män tilldelat kvinnor som varit sexuella. Vilket är lite ironiskt med tanke på allt gnäll om att tjejer inte vill ligga. Undrar hur ni vill ha det egentligen.

Antalet partners har väl inget med hur sexuell man är att göra ? Du kan ha mer sex med en partner än du kan man 100 olika. Träna upp sin orgasmförmåga kan ni göra själva utan att bli dömda. Jag tror helt enkelt kvinnor inte har samma behov sex som män.
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?