• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • Anonym (Janna)
    KlantSmurfen skrev 2019-12-02 20:46:50 följande:

Male gaze, jo, jag tyckte att det luktade feministisk teori om din film analys när du problematiserade det män tittar på "Fy fan då sorgligt det är när man tänkt efter" medan du ville kvotera in ögongodis med "ouppnåeliga ideal" för kvinnor. När dina åsikter (påståenden) blir ifrågasatta blir det avfärdat som kryptiska kommentarer.

Min sammanfattning av din åsikt (feministiska analys) var klockren

Mäns ögongodis är väldigt problematiskt och avtändande, speciellt när män glor på ouppnåeliga ideal. Det är fy fan så sorgligt när du tänkt efter.

Du vill ha det män har.

"En kvinna blir tillfredsställd på olika sätt av dessa män och fokus ligger på hennes njutning, hon ska vara tydligt upphetsad och få många orgasmer[...]Denna typ av porr kommer, jag lovar."

Det finns redan 'extreme gangbang'

Jag verkar trigga dig på något sätt?
  • KlantSmurfen
    Anonym (Janna) skrev 2019-12-03 07:20:43 följande: #351
    Jag verkar trigga dig på något sätt?
    Är ett påstående som slutar med ett frågetecken ett påstående eller en fråga?
  • Anonym (Janna)
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 08:17:04 följande:

Är ett påstående som slutar med ett frågetecken ett påstående eller en fråga?

En fråga? Hehe
  • New  Dawn
    KlantSmurfen skrev 2019-11-29 18:19:25 följande:

Har jag slrivit någon stans att det bara är radikalfeminister som diskuterat?

Fast problemet är att du fokuserar på vad några extrema radikalfeminister ev sagt eller skrivit. Det intressanta med orgasmglappet är ju det faktum att det faktiskt existerar. Kvinnor har svårare att få orgasm vid heterosexuellt sex. Lite samma som att man inte kan diskutera problem med invandring om man bara fokuserar på vad extrema rasister sagt. Tröttsamt, men ack så vanligt.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    blueblue skrev 2019-11-30 08:38:17 följande:

Nej jag ställer mig på knä med min kuk i hennes ansikte, tar ett tag i hennes hår och för in den i hennes mun

Det låter inte som något bra upplägg för er eftersom att din fru inte vill ha sex så ofta.( Nu säger jag inte att det är dåligt att göra så generellt)

Min man gör också så ibland men det bygger ju på att jag ofta tar eget initiativ att suga och att han vet att jag älskar att göra det. Samma för mig. Min nuvarande man visar så mycket att han stormtrivs när han ser mig njuta och då är det lätt för mig att visa vad jag vill, eller tom vara öppen med att jag inte vet hur mycket jag vill... Bara prova liksom...
    blueblue skrev 2019-11-30 08:38:17 följande:

Man ska njuta av sex och är det en besvikelse så är det väldigt tråkigt. Ska vi träffs och prata pm det!

Jag hoppas att du missade detta inlägg som jag skrev...

Om du tycker synd om mig för detta är du helt fel ute.
    New Dawn skrev 2019-11-29 15:24:37 följande:

Tack

Ja det finns fler kvinnor än män som har svårt att komma vid onani, men skillanden är betydligt större vid sex.

Idag kan jag be om saker på ett helt annat sätt eftersom att det inte finns några krav på att det ena ska leda till det andra. Jag kan lägga min nuvarande mans hand mellan mina ben även om det bara leder till en mysig stund...och jag kan börja suga min man även om jag inte vill ha sex. Det är helt annorlunda, helt okomplicerat och det gäller även om orgasmer uteblir, även om erektioner kommer och går. Fokuset ligger på njutning närhet och att ha kul, och det öppnar upp en frihet runt sex som ger oss både mycket sex, väldigt skönt sex, och samtidigt en helt annan nivå av ickesexuell njutning som jag aldrig tidigare ens varit i närheten av.

• New  Dawn
    Anonym (anelle) skrev 2019-11-30 12:57:09 följande:

I min relation skojbråkas det nästan alltid under sexet vem som ska ge den andra parten njutning med mun/hand utöver penetrering, det är ju njutningsfullt i sig att ge och se någon annan njuta. Sedan kommer man ju i sin upphetsning i ett tillstånd när man blir ganska ego och vill ha mer, det kan vara både jobbigt och skönt att få längta lite till eller få det man just då behöver. Men fokus under sex borde väl ligga på den andra partens njutning för båda , då brukar det bli bra för båda.

Jag tror att rubriken att avstå sex, är det ett frivilligt val eller är det symptom på att paret inte adresserar sina problem och tar ansvar för sin relation/sex, det är ju rätt skönt att skylla på den andre?

Jag tror inte skillnaden alltid är kopplad till sexuella brister men för kvinnor kan det vara andra saker som påverkar lusten att ha sex, saker som män (eller ens de själva) inte kopplar ihop och då måste man prata om det. Ibland fattar man inte ens själv att de hänger ihop så det är inte så enkelt.

Att få uppskattning och närhet i vardagen är viktigt för mig. Detta gäller i en relation. Är det bara fysiskt sex o kåthet i tillfälliga förbindelser är det något annat. Att bara få uppmärksamhet och intresse från mannen när det är dags för sex är inte så upphetsande då är jag inte ?in the mood?.

• Anonym (Kvinna36)

Jag som kvinna avstår ibland från sex för att mitt behov är att få orgasm. Om jag inte får en orgasm regelbundet (flera gånger i veckan) klättrar jag längs med väggarna. För mig har sex men en man inget men en orgasm att göra. Tvärtom är det väldigt osannolikt att jag får mitt grundläggande behov av orgasm uppfyllt när jag har sex. Efteråt måste jag ändå hitta tid att ge en orgasm åt mig själv. Då kan jag lika bra skippa all den där onödiga tiden som det går åt till att sex och bara fixa det själv. 

Jag är alltså singel och har ingen partner som jag måst ta i beaktande. Om jag varit i ett förhållande skulle jag inte avstå från sex. Då skulle jag ta min partners behov i beaktande. Jag tycker även att närheten som kommer med sex är viktigt i ett förhållande.
    Men som singel har jag bara mig själv att tänka på och då är det enklare för mig att sköta behovet ensam.

• Anonym (Ägglossningskåt)

Jag tror att det är som du skrev sist i din TS. Att det först är nu som kvinnans sexualitet kräver att få ta plats på riktigt. Själv är jag riktigt k å t enbart kring ÄL. Resten av tiden vill jag mest bara vara nära och kan då mysa och ligga med min man men den faktiska kåtheten är eg bara kring ägglossning. Sen är jag attraherad som fn av honom men det blir liksom inte den här ?dra av honom tröjan?-scenen annat än vid ÄL.

• KlantSmurfen
    New Dawn skrev 2019-12-03 10:05:30 följande: #354
    KlantSmurfen skrev 2019-11-29 18:19:25 följande:

Har jag slrivit någon stans att det bara är radikalfeminister som diskuterat?

Fast problemet är att du fokuserar på vad några extrema radikalfeminister ev sagt eller skrivit. Det intressanta med orgasmglappet är ju det faktum att det faktiskt existerar. Kvinnor har svårare att få orgasm vid heterosexuellt sex. Lite samma som att man inte kan diskutera problem med invandring om man bara fokuserar på vad extrema rasister sagt. Tröttsamt, men ack så vanligt.
    Jag har kritiserat de som hävdar att orgasmglappet beror på ojämlikhet, patriarkala strukturer och att män är egoistiska skitstövlar som bara tänker på sig själva, det är någon/några i tråden som utgår ifrån den teorin.
    Samma sak med male gaze en.wikipedia.org/wiki/Male_gaze

Jag har citerat & länkat till sidor bla psychologytoday.com där man diskuterat orgasmglappet och vad det kan bero på, de kommer inte fram till samma slutsats. Ibland får man ta dessa studier med en nypa salt men när flera studier säger ungefär samma sak så är det i alla fall närmare sanningen.

Jag har länkat ett klipp där en sexterapeut pratar om trådens ämne i nästan 20 min.
  • Anonym (Janna)
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 10:51:17 följande:

Jag har kritiserat de som hävdar att orgasmglappet beror på ojämlikhet, patriarkala strukturer och att män är egoistiska skitstövlar som bara tänker på sig själva, det är någon/några i tråden som utgår ifrån den teorin.

Samma sak med male gaze en.wikipedia.org/wiki/Male_gaze

Jag har citerat & länkat till sidor bla psychologytoday.com där man diskuterat orgasmglappet och vad det kan bero på, de kommer inte fram till samma slutsats. Ibland får man ta dessa studier med en nypa salt men när flera studier säger ungefär samma sak så är det i alla fall närmare sanningen.

Jag har länkat ett klipp där en sexterapeut pratar om trådens ämne i nästan 20 min.

Istället för att länka skulle du kunna argumentera för din ståndpunkt på ett lättförståeligt sätt. Vad tror du att orgasmglappet i heterosexuellt sex beror på? Vad drar de sidor du länkar till för slutsats(er)? Vad pratar sexterapeuten om i tjugo minuter? Det är ganska få som orkar klicka vidare på länkar tyvärr. Vi är nyfikna dock, på att höra vad du tycker!
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?