• Crash Man

    Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

    Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

    Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

    Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

    Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

    Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2019-06-28 22:16:52 följande:

    Jag är inte klimatforskare, men heller inte vetenskapsförnekare. Jag tror överhuvudtaget att det är mer relevantt att fokusera på verkliga hot än att smyga omkring i rädsla för att bli offer för en konflikt mellan kriminella gäng.


    Du....forskare!!!

    Nä, det är nog det sista jag tänker på när du kommer på tapeten.

    Din koppling här i ditt säger allt.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    KlantSmurfen skrev 2019-06-29 03:07:55 följande:

    host.


    Håhå......
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-06-29 05:36:13 följande:
    Du....forskare!!!

    Nä, det är nog det sista jag tänker på när du kommer på tapeten.

    Din koppling här i ditt säger allt.
    Nej, jag skrev just att jag inte är klimatforskare och det är just därför jag väljer att ta klimatforskarna på allvar.

    Skrikhögerns forskning betraktar jag inte ens som kvasivetenskap och den är bara intressant ur perspektivet hur ett flickebarn kan få skrikhögern att gå upp i falsett.

    Hoppas du får en alldeles underbar lördag framför dig själv nuSolig
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-06-29 03:07:55 följande:
    host.
    Nej, tyvärr såär det ju så att de som förnekar människans klimatpåverkan är vetenskapsförnekare eller har tillägnat sig någon egentillverkad variant av pseudovetenskap.

    Hur går det med dina studier av evolutionspsykologiska aspekter på Greta Thunbergs opinionsarbete?

    Har du någon Youtubelänk som förklarar dina senaste rönSkrattande
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2019-06-29 09:18:41 följande:

    Nej, jag skrev just att jag inte är klimatforskare och det är just därför jag väljer att ta klimatforskarna på allvar.

    Skrikhögerns forskning betraktar jag inte ens som kvasivetenskap och den är bara intressant ur perspektivet hur ett flickebarn kan få skrikhögern att gå upp i falsett.

    Hoppas du får en alldeles underbar lördag framför dig själv nu


    Därav din besynnerliga koppling i inlägget tidigare.

    Du är ju makalös....Herregud alltså.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-06-29 09:25:07 följande:
    Därav din besynnerliga koppling i inlägget tidigare.

    Du är ju makalös....Herregud alltså.
    ja, så kan det nog te sig utifrån ditt perspektiv.

    Men ibland måste man erkänna att man inte har kapacitet att överblicka ett vetenskapsområde - om man då knåpar ihop sin egen lilla teori, eller plockar upp en pseudovariant från nätet, så är man vetenskapsförnekare.

    Jag är väl medveten om att högerpopulister har mycket svårt att förhålla sig till klimatförändringar i och med att dessa är globala och liksom hånar alla som tänker sig världen som bestående av väl avgränsade nationer.

    Dessutom har ju högerpopulister ofta en ganska saudisk syn på kvinnor och män, så Greta Thunbergeffekten ur perspektivet ett litet flickebarn som tar sig ton och tror att hon är någon - brukar framkalla gallskrik bland högerpopulister.

    Som i den här trådenSkrattande
  • Flash Gordon

    Lite såhär:

    - Istiderna tog ordentligt tid på sig att utvecklas till just istid, typ tusentals år och kan inte med fördel jämföras med nutidens is och klimatförändring, som kan ske på någon eller några veckor. Grönlands glaciär smälter två miljarder ton is per dygn Vattnet flyter ut i havet.


    Två miljarder ton. En kubikmeter is väger ca ett ton. En kubikkilometer är en miljard kubikmeter, alltså en miljard ton. Två miljarder ton är då ca två kubikkilometer. Grönlandsisen består av ca 2.85 miljoner kubikkilometer. Bortsmältningen är alltså under en miljondel per dygn. 

    Du inser att en avsmältning på under en miljondel per dygn innebär att det kan pågå i 10 000 dygn innan en procent har försvunnit? 10 000 dygn är ca 27 år...




    https://twitter.com/ulf421/status/1143966304233242624


  • Flash Gordon

    Två miljarder ton per dygn är ju jättemycket!

    Det går knappt ens att fatta hur mycket två mijlarder är. Det måste ju vara jättestort!

    Tills någon kommer och sätter två mijlader ton i ett sammanhang.

    Greta och Jens hänvisar till det sk 2030-målet. Om inte netto-utsläppen halveras innan 2030 och nollas till 2050 kommer temperaturen att stiga med 1,5 grader, tror man.

    Det är vanskligt att försöka utröna temperaturer bakåt i historien men vi talar i så fall om en medeltemperatur som liknar den på stenåldern/bronsåldern, ungefär. Det kan till och med ha varit lite varmare då.

    Så varför Jens tror att ett sådant klimat skulle göra jorden obeboelig och varför Greta tror att det kommer att få vår civilisation, som vi känner den, att upphöra - det är oklart.


  • KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2019-06-29 09:23:22 följande:
    Nej, tyvärr såär det ju så att de som förnekar människans klimatpåverkan är vetenskapsförnekare eller har tillägnat sig någon egentillverkad variant av pseudovetenskap.

    Hur går det med dina studier av evolutionspsykologiska aspekter på Greta Thunbergs opinionsarbete?

    Har du någon Youtubelänk som förklarar dina senaste rönSkrattande
    länk till en pdf, länk till 50+ studier, en länk till klipp
    FDFMGA: Youtubeklippet....

    det var ju logiskt...

    Rentzhog "råkade" se Greta skolstrejka och uppmärksammade det på facebook, twitter och youtube, we don't have time publicerade en artikel. De översatte Gretas artikel till engelska och spred på sociala medier. we don't have time nämns i alla stora tidningar i samband med Greta.

    FDFMGA: Slumpen är en märklig företeelse...

    Det kan inte ha varit med flit?
    FDFMGA skrev 2019-06-29 09:18:41 följande:
    Nej, jag skrev just att jag inte är klimatforskare och det är just därför jag väljer att ta klimatforskarna på allvar.

    Skrikhögerns forskning betraktar jag inte ens som kvasivetenskap och den är bara intressant ur perspektivet hur ett flickebarn kan få skrikhögern att gå upp i falsett.

    Hoppas du får en alldeles underbar lördag framför dig själv nuSolig
    De som tar klimatforskare på allvar gör det just för att de själva inte är klimatforskare? Tar klimatforskare klimatforskare på allvar?
    FDFMGA skrev 2019-06-29 09:47:38 följande:
    ja, så kan det nog te sig utifrån ditt perspektiv.

    Men ibland måste man erkänna att man inte har kapacitet att överblicka ett vetenskapsområde - om man då knåpar ihop sin egen lilla teori, eller plockar upp en pseudovariant från nätet, så är man vetenskapsförnekare.

    Jag är väl medveten om att högerpopulister har mycket svårt att förhålla sig till klimatförändringar i och med att dessa är globala och liksom hånar alla som tänker sig världen som bestående av väl avgränsade nationer.

    Dessutom har ju högerpopulister ofta en ganska saudisk syn på kvinnor och män, så Greta Thunbergeffekten ur perspektivet ett litet flickebarn som tar sig ton och tror att hon är någon - brukar framkalla gallskrik bland högerpopulister.

    Som i den här trådenSkrattande

    FDFMGA förklarar klimathotet eller växthuseffekten, eller nåt.
    FDFMGA skrev 2019-06-18 09:34:59 följande:
    Aha, jag tog för givet att du skulle förstå konsekvensen av mindre värme strålar ut.

    Testa att göra ett evolutionspsykologiskt experiment. Koka upp vatten i en kastrull, först utan lock och därefter med lock på kastrullen. Jämför gärna skillnaden i hetta genom att efter säg två minuter doppa ner fingret i kastrullvattnet.

    Och glöm inte att du måste ta bort locket för att kunna jämföra vid det ena dopptillfället.

    Evolutionspsykologi kan vara spännande ur aspekten bränt barn skyr eldenGlad
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?