• Tyra myra

Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?

Är lite nyfiken på hur ni tänker angående relationer. 

När problem uppstår i relationer brukar det ofta resultera i diskussioner kring vem som är grundproblemet (syndabocken).

Därför brukar man påminna om att bägge har lika stort ansvar för att relationen ska fungera. 

Man får då ofta endera sura miner eller förvånade ögon som inte alls förstår vad man säger.

Nu undrar jag vad är era synpunkter på detta? Har båda parter lika stort ansvar för att relationen fungerar och mår bra.

Om ni inte håller med om detta, förklara då varför ni inte gör detta

• Svar på tråden Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?
  • Anonym (Manna)
    Att "anpassa sig" innebär att förändra något eller sig själv så att det bättre passar förutsättningarna eller omvärlden. Det kan handla om att följa med strömmen, acceptera situationen och göra det bästa av den, eller att anpassa sig efter regler och lyda.
  • Anonym (Manna)
    Tyra myra skrev 2025-02-10 17:32:25 följande:

Jag tror att vi behöver både anpassning och kompromisser i våra relationer fast i lite olika tillfällen.

Vissa saker är lättare att kompromissa om medan andra kräver att man anpassar sig.

Viktigast är att båda har samma ansvar att få relationen att fungera. Det räck inte med att en kompromissar och anpassar sig.

Självklart, vissa saker är inte förhandlingsbara. Vill partnern inte ha fler barn så får man anpassa sig till det, eller lämna. Det kan man inte kompromissa om. Däremot om man ska måla om köket, då får man kompromissa om man inte vill ha samma färg.
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-10 17:15:21 följande:
    Det är en anpassning till varandra. Ingen kompromiss. Båda blir nöjda och man har förståelse för den andra parten.

En kompromiss hade varit vi äter thai den här gången ändå, och pasta den andra. 

Så på det ena synsättet så arbetar man som ett team, andra synsättet som två individuella parter.

Tror inte ett förhållande som bygger på kompromisser blir särskilt långvariga (anser jag naturligtvis) men det är väl olika förstås.
    Ok.
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Manna) skrev 2025-02-10 17:34:34 följande:
    Självklart, vissa saker är inte förhandlingsbara. Vill partnern inte ha fler barn så får man anpassa sig till det, eller lämna. Det kan man inte kompromissa om. Däremot om man ska måla om köket, då får man kompromissa om man inte vill ha samma färg.
    Precis.
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Manna) skrev 2025-02-10 17:32:32 följande:
    Att "anpassa sig" innebär att förändra något eller sig själv så att det bättre passar förutsättningarna eller omvärlden. Det kan handla om att följa med strömmen, acceptera situationen och göra det bästa av den, eller att anpassa sig efter regler och lyda.
    Håller med. Att bara anpassa sig alltid skulle bli som att bli överkörd.
  • Anonym (Nora)
    Tyra myra skrev 2025-02-10 17:32:25 följande:

Jag tror att vi behöver både anpassning och kompromisser i våra relationer fast i lite olika tillfällen.

Vissa saker är lättare att kompromissa om medan andra kräver att man anpassar sig.

Viktigast är att båda har samma ansvar att få relationen att fungera. Det räck inte med att en kompromissar och anpassar sig.

Håller med dig. Går inte att endast anpassa sig eller endast kompromissa.  Olika tillfällen och situationer.
  • Anonym (Muskolini)
    Anonym (Nora) skrev 2025-02-10 23:07:16 följande:
    Håller med. Att bara anpassa sig alltid skulle bli som att bli överkörd.

Jag tror du missförstår. Om en part kör över den andre för att den är bra på att anpassa sig men den andre inte så är det ju ett tecken på ett dåligt förhållande.

En lösning på det är ju hålla på med kompromisser om man vill det för att få sin vilja och önskemål fram. Skulle påstå att det är en dålig dynamik och att personerna är okompatibla. Lite som konstgjord andning. Ett förhållande ska inte vara så komplicerat.

• Anonym (Nora)
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-10 23:34:51 följande:

Jag tror du missförstår. Om en part kör över den andre för att den är bra på att anpassa sig men den andre inte så är det ju ett tecken på ett dåligt förhållande.

En lösning på det är ju hålla på med kompromisser om man vill det för att få sin vilja och önskemål fram. Skulle påstå att det är en dålig dynamik och att personerna är okompatibla. Lite som konstgjord andning. Ett förhållande ska inte vara så komplicerat.

Jag förstår allt du skriver men håller inte med. 
  • Anonym (Nora)

Ja, ibland kompromissar man. För man har ej en relation men en klonad version av sig själv. Omöjligt att vilja och tycka samma om allt. Därav kommer kompromisser och anpassningar in i olika situationer i alla relationer. En del av att respektera den andre. Ja precis, i ett bra förhållande faller sig allt detta naturligt och på så sätt flyter det på bra.
  • Anonym (Manna)
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-08 13:54:31 följande:
    Ta färg på väggarna t ex. I mina ögon så skulle en kompromiss vara att en part får ha en färg på väggen för att den andre får ha en konstig möbel. Båda parterna avskyr den andres vilja (möbeln, färgen på väggen) men de har kompromissat fram det.

Bättre lösning (enligt mina ögon förstås) är att hitta gemensamma plattformar, hitta en färg som kanske inte är 100% det man vill ha och en möbel som inte är 100% den man vill ha. Dvs anpassa sig efter partnern. Skapa ett teamwork. 
    Det översta exemplet är ju att man anpassar sig till vad den andre vill, dvs man får inte möbeln man vill ha. Den andre får inte färgen den vill ha. Man anpassar sig till varandras viljor. 

Ditt andra exempel är ett bra exempel på kompromiss. enligt betydelsen av en kompromiss:

En kompromiss är en överenskommelse mellan två eller flera parter som nåtts genom ömsesidiga eftergifter, där de inblandade parterna ger upp några av sina ursprungliga krav eller positioner för att komma fram till en lösning som alla parter kan acceptera

Du verkar blanda ihop begreppen. 

• Anonym (Manna)

Tvärtom, de flesta kompromissar om olika saker. En kompromiss innebär inte att någon får sin vilja igenom, det är tvärtom. Om man inte är överens väljer man något båda gillar så båda blir nöjda. Att du tycker det är dåligt i en relation begriper jag inte. Men som jag skrev i ett annat inlägg, du blandar ihop orden.
  • Tyra myra

Du glömmer huvudtanken att båda har 100% ansvar för relationen. Det är ansvaret för relationen inte ansvar för varandra.  

Vill man att relationen ska vara god och hälsosam måste man kunna sätta egot åt sidan.  

Är man inte intresserad av att relationen ska hålla och växa är bästa sättet att köra över varandra. Vill man inte anpassa sig till andra ska man nog inte ingå i någon relation,
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Manna) skrev 2025-02-11 16:15:12 följande:
    Tvärtom, de flesta kompromissar om olika saker. En kompromiss innebär inte att någon får sin vilja igenom, det är tvärtom. Om man inte är överens väljer man något båda gillar så båda blir nöjda. Att du tycker det är dåligt i en relation begriper jag inte. Men som jag skrev i ett annat inlägg, du blandar ihop orden.
    Jag håller med. Blir helsnurrig när jag läser muskolinis tolkningar av begreppen och hens förklaringar. Själv vet jag skillnaden osv men blir nästan själv snurrig och grötig i hjärnan fast jag vet😅 en annan tolkning helt enkelt.
  • Ikaros12

I kommunikation så är det vanligt att vi vill försöka få andra att förstå oss och att de ska ändra sig. De jag kommunicerat bäst med i konflikter, så har vi istället genuint till att början med velat förstå varandra. Ta reda på vad som är viktigt för den andra och hur den ser på situationen. det är ett så mycket behagligare och mer stärkande sätt att lägga grunden i att lösa alla konflikter. När man förstår varandra så är det i sin tur så otroligt mycket enklare att hitta lösningar tillsammans. Lösningar som båda måste mår bra av. Jag skulle aldrig må riktigt bra om jag kände att jag vann en diskussion. Att vinna skulle för mig innebära att den andra måste anpassa sig till mig mer än vad den skulle må bra av och relationen skulle på så sätt lätt skadas. För att en konflikt ska lösas måste båda känna att de har vunnit om någon behover det!

• Anonym (Nora)
    Ikaros12 skrev 2025-02-11 16:46:01 följande:

I kommunikation så är det vanligt att vi vill försöka få andra att förstå oss och att de ska ändra sig. De jag kommunicerat bäst med i konflikter, så har vi istället genuint till att början med velat förstå varandra. Ta reda på vad som är viktigt för den andra och hur den ser på situationen. det är ett så mycket behagligare och mer stärkande sätt att lägga grunden i att lösa alla konflikter. När man förstår varandra så är det i sin tur så otroligt mycket enklare att hitta lösningar tillsammans. Lösningar som båda måste mår bra av. Jag skulle aldrig må riktigt bra om jag kände att jag vann en diskussion. Att vinna skulle för mig innebära att den andra måste anpassa sig till mig mer än vad den skulle må bra av och relationen skulle på så sätt lätt skadas. För att en konflikt ska lösas måste båda känna att de har vunnit om någon behover det!

Ja verkligen. Viktigt det du säger!
  • Tyra myra

Tack för era svar på min frågeställning. 

Det har slagit mig att ibland glömmer vi att det det är bådas ansvar att kompromissa och anpassa oss till varandra. Och att leva i en relation kräver att man till 100% går in för det.

Naturligtvis ska vi inte totalt utplåna oss själva eller kompromissa bort allt vi sätter värde på. Men jag måste ju utgå från att man faktiskt har valt att leva i en relation med varandra och därmed känt att man från början har mycket gemensamt.

Svar på tråden Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?