Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-08 16:09:15 följande:
Jo, anpassa sig innebär nog (i stora drag) att gilla läget i kontrast med kompromiss där ingen egentligen gillar läget men accepterar det.
I mina ögon så handlar det om liknelsen att antingen så för man en lagsport eller så för man individuella grenar. Vad vill vi ha/ göra, kontra vad vill jag ha/ göra.
Jo men i en kompromiss kan visst båda gilla läget upplever jag i alla fall. Hänt oss flera gånger att vi kompromissar och båda känner sig nöjda med utgången, besluten, resultatet osv. Ibland har det till och med blivit bättre än vad man först tänkte.
Att få helt som man vill är svårt om man inte lever helt ensam och arbetar självständigt jobb och tror inte heller många vänner hade orkat med någon som aldrig kan kompromissa utan att de jämt ska anpassa sig efter en annars kan man inte umgås typ. Jag skulle nog säga tvärtom att anpassa sig till den andre hela tiden är som att gå emot sin vilja och bara gilla läget. Bli överkörd. Hade mått dåligt och varit olycklig. Att kompromissa däremot tycker jag innebär att bådas viljor och önskningar tas på allvar och är lika viktiga, man kommer fram till något som båda känner sig nöjda med. Anpassa sig får nog vi alla göra ibland också. Men som sagt lever man själv och inte umgås med folk kan man nog köra sitt eget race jämt. En del föredrar ju faktiskt det.