• Tyra myra

Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?

Är lite nyfiken på hur ni tänker angående relationer. 

När problem uppstår i relationer brukar det ofta resultera i diskussioner kring vem som är grundproblemet (syndabocken).

Därför brukar man påminna om att bägge har lika stort ansvar för att relationen ska fungera. 

Man får då ofta endera sura miner eller förvånade ögon som inte alls förstår vad man säger.

Nu undrar jag vad är era synpunkter på detta? Har båda parter lika stort ansvar för att relationen fungerar och mår bra.

Om ni inte håller med om detta, förklara då varför ni inte gör detta

• Svar på tråden Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?
  • Anonym (Muskolini)
    Tyra myra skrev 2025-02-09 12:37:24 följande:

Många kloka ord från kloka skribenter.  Att kompromissa eller anpassa sig kanske beror på situationen men alla tycks vara överens om att om båda ger 100% i relationen så löser det sig. 

Någon tog upp att mannen skulle ha ansvar för den sexuella relationen, något jag ställer mig lite frågande till, kanske missuppfattade skribenten frågeställningen men personligen anser jag nog att samma utgångspunkt gäller för alla delar i relationen.

Att man i en relation tänker vi och inte jag innebär inte att man ger avkall på sin självständighet. Livet består av så många andra delar, som arbetsliv, personliga intressen mm, där man har alla möjligheter att utvecklas på egen hand. 

Då kommer vi osökt fram till frågan om vad vi prioriterar. Är det relationen, familjen, arbetslivet eller intressen? Min personliga erfarenhet är att det varierar under livet men att även detta kräver kompromisser och anpassningar. 

Vad tänker ni om detta? 

Är det möjligt att ge relationen 100% samtidigt som man ger 100% i arbetet och sina personliga intressen? 
    Hur ser era erfarenheter ut?

Jag tror inte det egentligen. Men har man hittat sin person där allt är strömlinjeformat så landar nog konflikter på ett minimum.
  • Tyra myra

Kanske blir det extra viktigt det här med anpassning och kompromisser för att lunna ge 100% på flera områden av livet.  Att man av och troligen måste prioritera det ena före det andra kan nog vara kämpigt.

Men om man gör prioriteringen tillsammans brukar det lösa sig.

Någon med erfarenheter av detta?

• Tyra myra
    "Att man av och till troligen måste prioritera det ena före det andra kan nog vara kämpigt."

Menade jag såklart. Förlåt slarvet
  • Anonym (Liza)
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-08 13:48:39 följande:
    Fast det skulle jag kalla för att anpassa sig och ha förståelse för andra. Skulle också föreställa mig ett scenario där en person vill åka till Skansen, den andre inte, men hänger med ändå för att det är kul att spendera tid med den andre. Personen hade egentligen tänkt ägna tid åt tv-spel. Ingen kompromiss eller förväntan att man behöver någon slags kompensation. Personen vet att den andre också hänger med på något de arrangerar. 

En kompromiss handlar mer om att förhandla och endast gå med på saker om man får något annat i kompensation. I mina ögon så lever man då helt skilda liv i praktiken. 
    För dig handlar kompromiss om förhandling.
    För andra (mig till exempel) är en kompromiss just det jag skrev.
    En sorts problemlösningsmetod där utfallet blir en lösning som alla kan acceptera. 
  • Anonym (Muskolini)
    Anonym (Liza) skrev 2025-02-10 06:59:51 följande:
    För dig handlar kompromiss om förhandling.
    För andra (mig till exempel) är en kompromiss just det jag skrev.
    En sorts problemlösningsmetod där utfallet blir en lösning som alla kan acceptera. 
    Kanske åt hållet att jag ger avkall på det här om du ger avkall på det där. Jag tror inte på en sån dynamik.

t ex om jag skottar uppfarten som är helt neddränkt av snö  så bakar du bullar åt mig. I stället för att någon skottar uppfarten frivilligt, den andre bakar bullar frivilligt för att visa uppskattning.
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-10 14:40:47 följande:
    Kanske åt hållet att jag ger avkall på det här om du ger avkall på det där. Jag tror inte på en sån dynamik.

t ex om jag skottar uppfarten som är helt neddränkt av snö  så bakar du bullar åt mig. I stället för att någon skottar uppfarten frivilligt, den andre bakar bullar frivilligt för att visa uppskattning.
    Men alltså, det där är lite annorlunda situation. Allt handlar ju inte om kompromisser. Ditt exempel tycker jag med är ett varmt och normalt samarbete, omtanke, uppskattning. Kompromiss dyker kanske mer upp i andra sammanhang. Vid en resa, aktivitet, mat osv. Handlar inte bara om utbyte utan att man möts halvvägs där alla får en del av sin önskan/vilja igenom så att det blir så bra som möjligt för alla. Man går ju sällan runt och kompromissar "gör jag det, får du det, ska du göra det gör jag det" i vardagen. Låter inte normalt.
  • Anonym (Nora)

T.ex jag vill ut och äta pasta, sambon thai. Jag är jättemätt på thai just nu och sambon på pasta. Ja då funderar vi lite, ger varann några förslag och bestämmer något som båda älskar, inte ätit på ett tag och båda blir den kvällen nöjda🤩

• Anonym (Muskolini)
    Anonym (Nora) skrev 2025-02-10 16:43:37 följande:

T.ex jag vill ut och äta pasta, sambon thai. Jag är jättemätt på thai just nu och sambon på pasta. Ja då funderar vi lite, ger varann några förslag och bestämmer något som båda älskar, inte ätit på ett tag och båda blir den kvällen nöjda🤩

Det är en anpassning till varandra. Ingen kompromiss. Båda blir nöjda och man har förståelse för den andra parten.

En kompromiss hade varit vi äter thai den här gången ändå, och pasta den andra. 

Så på det ena synsättet så arbetar man som ett team, andra synsättet som två individuella parter.

Tror inte ett förhållande som bygger på kompromisser blir särskilt långvariga (anser jag naturligtvis) men det är väl olika förstås.
  • Anonym (Manna)
    En kompromiss är en överenskommelse mellan två eller flera parter som nåtts genom ömsesidiga eftergifter, där de inblandade parterna ger upp några av sina ursprungliga krav eller positioner för att komma fram till en lösning som alla parter kan acceptera. Att kompromissa är en vedertagen och allmänt accepterad social problemlösningsmetod.
  • Tyra myra

Jag tror att vi behöver både anpassning och kompromisser i våra relationer fast i lite olika tillfällen.

Vissa saker är lättare att kompromissa om medan andra kräver att man anpassar sig.

Viktigast är att båda har samma ansvar att få relationen att fungera. Det räck inte med att en kompromissar och anpassar sig.

Svar på tråden Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?