• Anonym (Nora)

Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?

Ja, jag tycker båda parter har ett ansvar i att förhållandet fungerar. Däremot i förhållanden där psykisk och fysisk misshandel pågår ifrån ena parten talar för sig själv. Men förutsatt att båda är goda människor utan störningar så har båda ett ansvar.

• Anonym (Nora)
    Tyra myra skrev 2025-02-07 16:07:59 följande:
    Naturligtvis måste var och en stå för sina handlingar, inte tu tal om det.

I dessa fall handlar det om ansvaret att bryta upp relationen.  
    Precis. Men förutsatt att båda är "normala" så tycker jag det är bådas ansvar att förhållandet fungerar 
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-07 16:15:07 följande:
    Tror inte på kompromisser. Tror inte heller att man ska bibehålla en relation in i kaklet. Men väljer man att leva med någon annan så behöver man lära sig att anpassa sig. Säger någon nej i en fråga så behöver den andre anpassa sig till nej:et. Så fungerar relationer överlag.

Tar man exemplet med att flytta utomlands, då är det vuxna sättet att prata för sin sak, det vuxna sättet för den andre är att lyssna på argumenten förutsättningslöst. Väljer den andre ändå att inte gå med på det så behöver den som vill flytta utomlands lära sig att acceptera det. 
    Men att anpassa sig är väl att kompromissa?
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-07 17:15:28 följande:

Det tycker inte jag. Ta exemplet med att en part vill flytta utomlands. En kompromiss skulle i så fall kunna vara att gå med på (det egentliga nej:et) om den andre parten får det eller det. Sen kanske den andra parten sitter utomlands och är djupt olycklig för att den blev övertalad att kompromissa.

Det enda rimliga är att förstå och respektera att ett nej väger tyngre. Värderar den ena en flytt utomlands högre än relationen så bryter man naturligtvis upp.

Försöker förstå men lite flummigt. Stannar den som vill flytta så anpassar den sig eller kompromissar? Vad innebär att den ena anpassar sig? Jag tycker att anpassa sig till den andre eller relationen är samma sak som att kompromissa. Men du kanske menar att anpassa sig kan vara att bryta upp.och anpassa sig till den nya situationen? Som singel.
  • Anonym (Nora)

Jag tror man måste kompromissa lite i alla relationer i livet. Arbetskamrater, partner, syskon, vänner, föräldrar osv. Jag menar man arbetar inte eller umgås med sig själv om man har en relation med ovanstående relationer? Sen har kompromisser sina gränser. Tycker absolut inte man ska gå emot sig själv i något som gör en olycklig. En flytt utomlands är en ganska ordentlig omställning. Tänker mer på kompromisser i det vardagliga livet, viljor, intressen osv.

• Anonym (Nora)
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-07 17:38:16 följande:

Ska försöka bena ut hur jag tänker.

Kompromiss: Du får det och så får jag det. Betyder då att en någons egen vilja har förhandlats fram.

Anpassa: Förståelsen för att alla vill olika saker.

Samt att ett nej väger tyngre i princip i alla situationer. Och att mottagaren av nej:et då behöver anpassa sig själv efter det. Ta exempelvis hushållssysslor. Säger någon nej till hushållssysslor så behöver den andre anpassa sig efter det. Ett sätt att lösa det är att ta ansvar för all städning, ett annat mer rimligt scenario är att lämna det dåliga förhållandet.

Ok förstår hur du tänker men det låter ju mycket värre än en kompromiss tycker jag. Att utbyta är väl ändå bättre än att ta ett nej i alla lägen eller lämna? Jag menar det är väl oerhört sällan att man i en relation oavsett vänskap, romantisk, eller syskonrelation är överens om allt och tycker samma om allt? Man umgås ju inte med eller är ihop med ett klonat jag? En exakt version av sig själv? Där kommer ju samspel, samarbete och komromissa in?

Tråkigt att behöva lämna alla relationer när man får ett nej istället för att mötas halvvägs och lösa det? För man är helt omöjligt överens om allt oavsett vilken relation man har med en person. Hade blivit så ledsen ifall enkla lösningar bara gav ett nej, ta allt eller lämna istället för samarbete och kompromisser. Sen tycker jag att allt har en gräns såklart även kompromisser, man ska ju inte må dåligt.

Aja, förstår vad du menar nu men vi tycker absolut helt olika om saken.
  • Anonym (Nora)
    AndreaBD skrev 2025-02-08 00:09:02 följande:

Det krävs två för att få en relation att fungera, men det räcker med en för att förstöra den. Dvs. självklart händer det att en av parterna beter sig så destruktivt att den andra inte kan göra något för att rädda relationen. 

Så är det.
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-08 02:11:51 följande:

Det är väl olika hur man vill att en relation ska se ut.

Tar vi exemplet att någon ska skjutsas någonstans. I en normal relation så innebär det ingen konflikt, någon inser att den behöver ge avkall på netflixandet eller annat för att få det att fungera. Dynamiken finns på plats. Teamwork där alla har parets bästa i siktet. 

Betraktar man det från kompromiss-hållet så kanske en part anser att om den skjutsar så behöver den få något annat som kompensation. Det är inget teamwork och båda parterna ser det från en egoistisk synvinkel.

Vet inte, att ta en paus från netflixandet och fortsätta titta senare ser jag som ett samarbete/kompromiss. Man ställer upp för varann. Nästa gång jag behöver skjuts eller hjälp så ställer den andre upp. Ge och ta. Ganska tråkigt att ställa upp för någon och kompromissa när den andre kanske bara tar och tar men aldrig ger.

Att kompromissa kan också vara om man t.ex ska måla om ett rum. Jag älskar färgen. Sambon avskyr den. Då skulle jag kompromissa, mötas halvvägs och tillsammans välja en färg båda gillar. För det är ju inte bara jag själv som ska bo där? Ingen ska väl behöva sova i ett rum med färg på väggarna som man avskyr? Så behöver man kompromissa i nästan alla relationer man har med folk. Annars får man bo, jobba och leva ensam. Ibland har vi kompromissat med inredning "jag gillar inte det bordet så mycket men ta det då, jag vill gärna välja tv bänk då?" Japp. Båda ska ju trivas. Men ah, vi kanske menar ungefär samma men ser olika på saken och ordet kompromiss/samarbete.

I alla mina jobb har det t.ex varit viktigt att kunna samarbeta och kompromissa med kollegor och chef. Det har ofta nämnts. Tror det är viktigt i alla relationerr.
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-08 13:54:31 följande:
    Ta färg på väggarna t ex. I mina ögon så skulle en kompromiss vara att en part får ha en färg på väggen för att den andre får ha en konstig möbel. Båda parterna avskyr den andres vilja (möbeln, färgen på väggen) men de har kompromissat fram det.

Bättre lösning (enligt mina ögon förstås) är att hitta gemensamma plattformar, hitta en färg som kanske inte är 100% det man vill ha och en möbel som inte är 100% den man vill ha. Dvs anpassa sig efter partnern. Skapa ett teamwork. 
    Håller helt med om att man bör ha teamwork. Men vi och några fler har nog olika tolkning och uppfattning om vad kompromissa och anpassa betyder. För mig är anpassa mig motsatt till att komptomissa och möras halvvägs. För mig skulle en anpassning vara att anpassa mig efter den andre och bara gilla läget.
Svar på tråden Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?