• Anonym (Velig)

Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?

Hur är det, är det något barn kommer bli retade för? Både jag och maken har fastnat för namnet Gunnar, vi tycker helt enkelt det är väldigt sött som namn sett.  Men det är ju ett riktigt gubbnamn och inte kanske de vanligare nu heller. Vågar vi ge sonen det namnet, eller kommer han bli retad? (Han kommer isf få ett neutralt tidlöst namn som gått i släkten som mellannamn om han vill ändra tilltalsnamn som äldre, men det namnet är mer för släktens skull och inget vi helst ger sonen själva). 
    Vi velar så mycket. Vi gillar som sagt namnet själva och har haft svårt att hitta ett annat namn som inte skulle kännas som att vi valde bort förstavalet. Men är det HELT fel? Hjälp!/

• Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?
  • Anonym (Y)

Mitt barn har två Gunnar och en Gunvald i förskolan.
    Det är ju inte ett dugg ovanligt om ni är ute efter det. Fult är det däremot så det förslår.

• Meddelande borttaget
  • Blue Waffle

Jag har alltid tyckt att det namnet låter som någon som håller på och drunknar

Men fula namn är ju trendiga nu så kör på om ni gillar

• Anonym (Y)
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-27 15:40:14 följande:
    Mår du bra av att vara elak? Fult inre du har.
    Hellre det än att behöva gå med ett fult namn hela livet,
  • Anonym (Alma)

Jag känner till en handfull barn som heter Gunnar. Om du ser här www.google.com/amp/s/www.alltomnamn.se/amp/namn/gunnar

så har det definitivt ökat senaste tio åren.

Min barn har äldre namn och visst har jag kunnat märka på vissa vuxna att de ibte gillar namnet. Barnen har dock aldrig stött på några problem då deras kompisar inte har dessa associationer. De är nöjda med sina namn.

• Anonym (Jon)

Bägge min pojkar har gamla nordiska "gubbnamn". Min dotter har också ett gammalt klassiskt namn. Dessutom är det ju mode nu med gubb och tantnamn så er son kommer inte vara ensam. Klart gossen ska heta Gunnar! Det är ju ett riktigt namn.

Till skillnad från föräldrar som försöker vara märkvärdiga och döper ungarna till typ Lennox, Pheonix, Milton och Tyrion och allt va de heter. 

• Anonym (Velig)
    Anonym (Y) skrev 2025-01-27 16:40:09 följande:
    Hellre det än att behöva gå med ett fult namn hela livet,
    Eh, nej. För som du ser i tråden håller väldigt många inte med. Ett fult inre däremot är något som alla märker.
  • Anonym (Velig)
    Blue Waffle skrev 2025-01-27 16:16:54 följande:

Jag har alltid tyckt att det namnet låter som någon som håller på och drunknar

Men fula namn är ju trendiga nu så kör på om ni gillar

Du är anmäld. För fasen, är det där det bästa du kunde hitta på som förolämpning och sätt att försöka vara elak? Mår du bättre nu i magen?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-27 15:40:14 följande:
    Mår du bra av att vara elak? Fult inre du har.
    På vilket sätt är det elakt att svara ärligt i en tråd där du frågar andra vad de tycker om namnet Gunnar? Man är väl inte elak för att man tycker det är fult? Namn är liksom en smakfråga, jag vågar garantera att det inte finns ett enda namn som alla förbehållslöst gillar.
  • Anonym (Velig)
    Embla twopointoh skrev 2025-01-28 09:36:16 följande:
    På vilket sätt är det elakt att svara ärligt i en tråd där du frågar andra vad de tycker om namnet Gunnar? Man är väl inte elak för att man tycker det är fult? Namn är liksom en smakfråga, jag vågar garantera att det inte finns ett enda namn som alla förbehållslöst gillar.
    Man kan skriva saker på olika vis, och du är bra nog att debattera för att veta det. 

Man är inte elak för att man inte tycker att något är fint - att däremot bara skriva att det är fult är otroligt onödigt och okonstruktivt.

Jag frågade om namnet är helt fel ute, om barnet skulle riskera att bli retad. Att bara svara DET ÄR FULT eller det låter som nån som drunknar, är inte svar på frågan. Det är bara ett vis för en del att få ha lite kul och känna sig elaka.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-28 09:58:36 följande:
    Man kan skriva saker på olika vis, och du är bra nog att debattera för att veta det. 

Man är inte elak för att man inte tycker att något är fint - att däremot bara skriva att det är fult är otroligt onödigt och okonstruktivt.

Jag frågade om namnet är helt fel ute, om barnet skulle riskera att bli retad. Att bara svara DET ÄR FULT eller det låter som nån som drunknar, är inte svar på frågan. Det är bara ett vis för en del att få ha lite kul och känna sig elaka.
    Du har rätt i det du skriver.

Samtidigt tycker jag det är en överreaktion att anmäla dessa inlägg. Inläggen uttrycker en åsikt och är som du skriver kanske inte konstruktiva, men de är inte kränkande eller på annat sätt över gränsen.
  • Anonym (Dubbelnamn)

Allting går ju i cykler och namn kommer tillbaka på modet. Arvid och Greta t.ex. var ju gubb- och tantnamn när jag var barn, liksom Asta och Elsa, men det har kommit tillbaka.

Snart kanske det blir inne att döpa barn till de många dubbelnamn som 40-talister döptes till, som Lars-Erik, Hans-Göran, Sven-Ove, Karl-Gunnar m.m. :)

• Anonym (Velig)
    Embla twopointoh skrev 2025-01-28 10:16:20 följande:
    Du har rätt i det du skriver.

Samtidigt tycker jag det är en överreaktion att anmäla dessa inlägg. Inläggen uttrycker en åsikt och är som du skriver kanske inte konstruktiva, men de är inte kränkande eller på annat sätt över gränsen.
    Må så vara. Men jag skulle önska att tonen på forumet var en annan. Att man just ska bidra konstruktivt tror jag också är en forumregel? (Eller iaf vet jag att det varit så, att icke konstruktiva inlägg tagits bort för att trådar inte ska spåra ur.)
  • Anonym (Ja!)

Gunnar är ett väldigt fint namn!

Min yngsta har en förskolekompis som heter Dag-Gunnar (dubbelnamn). Därtill finns Folke, Herman och Birger i samma årskull. 

Det är verkligen comback på dessa gummiga och gubbiga namn. Vår son heter Ulf och han har en storasyster som heter Sonja Glad

• Blue Waffle
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-28 09:31:59 följande:
    Du är anmäld. För fasen, är det där det bästa du kunde hitta på som förolämpning och sätt att försöka vara elak? Mår du bättre nu i magen?
    Men väx upp, du anmäler någon för att de inte delar din åsikt om ett fult namn. Det låter ju väldigt sund och moget.
  • Anonym (Velig)
    Blue Waffle skrev 2025-02-03 11:04:36 följande:
    Men väx upp, du anmäler någon för att de inte delar din åsikt om ett fult namn. Det låter ju väldigt sund och moget.
    Nej, jag skulle ha anmält personen för att den inte svarade på trådstarten utan enbart gick in för att vara dryg.

Vanligt fenomen på FL.
Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?