• Anonym (Velig)

Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?

Hur är det, är det något barn kommer bli retade för? Både jag och maken har fastnat för namnet Gunnar, vi tycker helt enkelt det är väldigt sött som namn sett.  Men det är ju ett riktigt gubbnamn och inte kanske de vanligare nu heller. Vågar vi ge sonen det namnet, eller kommer han bli retad? (Han kommer isf få ett neutralt tidlöst namn som gått i släkten som mellannamn om han vill ändra tilltalsnamn som äldre, men det namnet är mer för släktens skull och inget vi helst ger sonen själva). 
    Vi velar så mycket. Vi gillar som sagt namnet själva och har haft svårt att hitta ett annat namn som inte skulle kännas som att vi valde bort förstavalet. Men är det HELT fel? Hjälp!/

• Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-24 11:33:20 följande:
    Det kändes ovanligt jämfört med andra gubbnamn som vi sett väldigt många barn få, som Sixten, Tage och Ture. Det var mest så. 

Ja, vad kan hända. Förmodligen inte så mycket - men som förälder vill man ju försöka att barnen inte får onödiga hinder. 
    Det är intressant det där, att vissa "gubb-och tantnamn" sätter sig mer medan andra fortsatt är ovanliga. Trots att de kommer från samma sekel.

Man brukar ju säga att det går i cykler så därför har väl inte namn som Bengt, Rolf och Leif till exempel, kommit tillbaka än. Det är lite för tidigt men de kanske kommer? Liksom Birgitta, Anita eller Inger på en tös?

Samtidigt har vi ju många populära namn från 20-30-talet såsom Nils, Erik och Carl ( då Gunnar var vanligt ). Och för flickorna Elsa och Ingrid. Till exempel.
  • Anonym (Ih)

Räkna med att ni får höra folks åsikter vad ni än väljer för namn till barnet. Tar ni vanligt namn som ligger på topplistan kommer ni få höra att det är synd om barnet som har samma namn som varenda unge heter. Tar ni något ovanligare så är det fel åt andra håller. 

Gunnar lär sela upp på topplistan om några år. Det är varken konstigt eller annorlunda. Bara ett av våra svenska klassiska namn. Och faktiskt vackert om man tänker efter. 

• Anonym (Urk för Gunnar och Gunilla)
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-24 11:31:42 följande:
    Ja. Men det finns olika vis att säga saker om man är vuxen. Ditt användarnamn tex är ju bara elakt. Det är det jag inte förstår, varför man känner ett behov att skriva så. Jag gillar inte alla namn heller men skulle aldrig uttrycka mig så.
    Jodå många uttrycker sig värre än så om andra namn här. Har hört WT namn osv.
  • Anonym (Urk för Gunnar och Gunilla)
    Anonym (H) skrev 2025-01-24 11:41:45 följande:

På sonens förskola finns det MÅNGA barn som har äldre namn.

Även min son har ett äldre namn, Arvid.

Arvid är ett vackert äldre namn.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Urk för Gunnar och Gunilla) skrev 2025-01-24 11:47:01 följande:
    Jodå många uttrycker sig värre än så om andra namn här. Har hört WT namn osv.
    Fast det är ju såklart inte heller okej, i min värld. Eller iaf också otrevligt.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (main) skrev 2025-01-24 11:36:14 följande:
    Jag jobbar inom barnhälsovården så jag träffar en hel del småttingar. Gunnar kommer mer och mer.
    Jaså? Vad roligt. 
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Ih) skrev 2025-01-24 11:45:08 följande:

Räkna med att ni får höra folks åsikter vad ni än väljer för namn till barnet. Tar ni vanligt namn som ligger på topplistan kommer ni få höra att det är synd om barnet som har samma namn som varenda unge heter. Tar ni något ovanligare så är det fel åt andra håller. 

Gunnar lär sela upp på topplistan om några år. Det är varken konstigt eller annorlunda. Bara ett av våra svenska klassiska namn. Och faktiskt vackert om man tänker efter. 

Jo, både jag och maken gillar det just för att det både känns mjukt men bestämt på något vis. När vi satte oss ned och bara tittade på namn liksom.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-01-24 11:45:04 följande:
    Det är intressant det där, att vissa "gubb-och tantnamn" sätter sig mer medan andra fortsatt är ovanliga. Trots att de kommer från samma sekel.

Man brukar ju säga att det går i cykler så därför har väl inte namn som Bengt, Rolf och Leif till exempel, kommit tillbaka än. Det är lite för tidigt men de kanske kommer? Liksom Birgitta, Anita eller Inger på en tös?

Samtidigt har vi ju många populära namn från 20-30-talet såsom Nils, Erik och Carl ( då Gunnar var vanligt ). Och för flickorna Elsa och Ingrid. Till exempel.
    Ja, men tänker att vissa kanske blir mer vanliga och det blir lite att om man då hört det mkt känns det enklare att välja själv, så det förstärker trenden? Eller om de dykt upp hos någon kändis eller film.

Är Erik och Carl/Karl verkligen cykliska namn? För mig är de såna namn som alltid finns, har hört dem på små barn, tonåringar, vuxna och äldre liksom. 
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-24 11:53:07 följande:
    Ja, men tänker att vissa kanske blir mer vanliga och det blir lite att om man då hört det mkt känns det enklare att välja själv, så det förstärker trenden? Eller om de dykt upp hos någon kändis eller film.

Är Erik och Carl/Karl verkligen cykliska namn? För mig är de såna namn som alltid finns, har hört dem på små barn, tonåringar, vuxna och äldre liksom. 
    Ur popularitetssynpunkt är de cykliska.
    Carl/Karl tex försvann från topp 10 på 50-talet.
    Däremot finns det ju namn som går igen i alla generationer så på det viset är de inte "trendiga" på samma sätt. 

Jag tror som du att många namn får en extra skjuts pga ett antal väljer dem. 
    Om man tar flickor på 20-talet tex så var Ingrid, Rut och Elsa topp 10 och är hyfsat poppis idag. 
    Du hittar även Inga, Ulla och Birgit på topp 10 från den tiden men det är få som väljer dem idag
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-01-24 12:08:05 följande:
    Ur popularitetssynpunkt är de cykliska.
    Carl/Karl tex försvann från topp 10 på 50-talet.
    Däremot finns det ju namn som går igen i alla generationer så på det viset är de inte "trendiga" på samma sätt. 

Jag tror som du att många namn får en extra skjuts pga ett antal väljer dem. 
    Om man tar flickor på 20-talet tex så var Ingrid, Rut och Elsa topp 10 och är hyfsat poppis idag. 
    Du hittar även Inga, Ulla och Birgit på topp 10 från den tiden men det är få som väljer dem idag
    Elsa lär ju ha kommit från Frost-filmerna tänker jag. 
Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?