• Anonym (Velig)

Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?

Hur är det, är det något barn kommer bli retade för? Både jag och maken har fastnat för namnet Gunnar, vi tycker helt enkelt det är väldigt sött som namn sett.  Men det är ju ett riktigt gubbnamn och inte kanske de vanligare nu heller. Vågar vi ge sonen det namnet, eller kommer han bli retad? (Han kommer isf få ett neutralt tidlöst namn som gått i släkten som mellannamn om han vill ändra tilltalsnamn som äldre, men det namnet är mer för släktens skull och inget vi helst ger sonen själva). 
    Vi velar så mycket. Vi gillar som sagt namnet själva och har haft svårt att hitta ett annat namn som inte skulle kännas som att vi valde bort förstavalet. Men är det HELT fel? Hjälp!/

• Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?
  • Anonym (Urk för Gunnar och Gunilla)

Gunnar går helt bort för mig. Påminner om alla gubbsjuka gubbar som stött på mig och kompisarna.
    Inte snyggt heller om man måste välja ett gubbarnamn.

Men ja har som sagt dåliga associationer av namnet. Till syvende och sist är det erat val.

• Anonym (Velig)
    Anonym (Urk för Gunnar och Gunilla) skrev 2025-01-24 11:00:31 följande:

Gunnar går helt bort för mig. Påminner om alla gubbsjuka gubbar som stött på mig och kompisarna.
    Inte snyggt heller om man måste välja ett gubbarnamn.

Men ja har som sagt dåliga associationer av namnet. Till syvende och sist är det erat val.

Vad får du ut av att skriva såhär?
  • Anonym (Ih)

Gunnar är ju ett vanligt klassiskt namn. Tror inte han riskerar att bli mobbad för det. Hade ni döpt honom till något påhittat konstigt namn som Stjärnstråle eller något hade jag sagt ett stort nej. 

Gunnar är ju ovanligt, men faktiskt väldigt fint. Hade jag funderat på fler barn hade jag nog haft med det som möjligt namn. Kör på det. 

• Anonym (Ih)

Gunnar är ju ett vanligt klassiskt namn. Tror inte han riskerar att bli mobbad för det. Hade ni döpt honom till något påhittat konstigt namn som Stjärnstråle eller något hade jag sagt ett stort nej. 

Gunnar är ju ovanligt, men faktiskt väldigt fint. Hade jag funderat på fler barn hade jag nog haft med det som möjligt namn. Kör på det. 

• Anonym (main)
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-24 09:59:19 följande:
    Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?

Hur är det, är det något barn kommer bli retade för? Både jag och maken har fastnat för namnet Gunnar, vi tycker helt enkelt det är väldigt sött som namn sett.  Men det är ju ett riktigt gubbnamn och inte kanske de vanligare nu heller. Vågar vi ge sonen det namnet, eller kommer han bli retad? (Han kommer isf få ett neutralt tidlöst namn som gått i släkten som mellannamn om han vill ändra tilltalsnamn som äldre, men det namnet är mer för släktens skull och inget vi helst ger sonen själva). 
    Vi velar så mycket. Vi gillar som sagt namnet själva och har haft svårt att hitta ett annat namn som inte skulle kännas som att vi valde bort förstavalet. Men är det HELT fel? Hjälp!/

Vad är de för ovanligt med Gunnar? Börjar komma starkt nu, så om något, så är ni trendiga och snarast mainstream.

Och såklart ni vågar, vad kan hända liksom?
  • Anonym (Urk för Gunnar och Gunilla)
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-24 11:01:21 följande:
    Vad får du ut av att skriva såhär?
    Du bad om åsikter. Jag gav min.
    I verkligheten kommer folk tycka olika. Vissa gillar namnet och andra inte. 
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Urk för Gunnar och Gunilla) skrev 2025-01-24 11:28:18 följande:
    Du bad om åsikter. Jag gav min.
    I verkligheten kommer folk tycka olika. Vissa gillar namnet och andra inte. 
    Ja. Men det finns olika vis att säga saker om man är vuxen. Ditt användarnamn tex är ju bara elakt. Det är det jag inte förstår, varför man känner ett behov att skriva så. Jag gillar inte alla namn heller men skulle aldrig uttrycka mig så.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (main) skrev 2025-01-24 11:20:36 följande:
    Vad är de för ovanligt med Gunnar? Börjar komma starkt nu, så om något, så är ni trendiga och snarast mainstream.

Och såklart ni vågar, vad kan hända liksom?
    Det kändes ovanligt jämfört med andra gubbnamn som vi sett väldigt många barn få, som Sixten, Tage och Ture. Det var mest så. 

Ja, vad kan hända. Förmodligen inte så mycket - men som förälder vill man ju försöka att barnen inte får onödiga hinder. 
  • Anonym (main)
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-24 11:33:20 följande:
    Det kändes ovanligt jämfört med andra gubbnamn som vi sett väldigt många barn få, som Sixten, Tage och Ture. Det var mest så. 

Ja, vad kan hända. Förmodligen inte så mycket - men som förälder vill man ju försöka att barnen inte får onödiga hinder. 
    Jag jobbar inom barnhälsovården så jag träffar en hel del småttingar. Gunnar kommer mer och mer.
  • Anonym (H)

På sonens förskola finns det MÅNGA barn som har äldre namn.

Även min son har ett äldre namn, Arvid.

Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?