• Anonym (Velig)

Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?

Hur är det, är det något barn kommer bli retade för? Både jag och maken har fastnat för namnet Gunnar, vi tycker helt enkelt det är väldigt sött som namn sett.  Men det är ju ett riktigt gubbnamn och inte kanske de vanligare nu heller. Vågar vi ge sonen det namnet, eller kommer han bli retad? (Han kommer isf få ett neutralt tidlöst namn som gått i släkten som mellannamn om han vill ändra tilltalsnamn som äldre, men det namnet är mer för släktens skull och inget vi helst ger sonen själva). 
    Vi velar så mycket. Vi gillar som sagt namnet själva och har haft svårt att hitta ett annat namn som inte skulle kännas som att vi valde bort förstavalet. Men är det HELT fel? Hjälp!/

• Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?
  • Core

Med namn får man tänka på att tankar om olika namn är tillskrivna vissa generationer. Gunnar exempelvis är det väl främst gen y som drar eventuella gubb associationer till. Generationen efter är det bara ett namn som deras föräldrar hade , eller storasyskon. Generationen efter är det för långt bort från, det var bara vi i gen Y som hade en grinig jumpa lärare som hette eller en sur granne som hette Gunnar, om ni fattar vad jag menar 😂

Med det sagt, kör på, dagens barn har som sagt inga dåliga erfarenheter av olika gunnar 

• Anonym (Elvira)

Mitt barnbarn heter Stig, inte heller jättevanligt men väldigt fint tycker jag och jag har för mig att det finns iallafall två Gunnar på han förskola, jättefint namn tycker jag Kyss

• Anonym (Fint)

Tycker det är en jättefint namn😊

• Anonym (Fint)

Tycker det är en jättefint namn😊

• trollhona

Tror inte det är så ovanligt, däremot vet jag flera som valt bort namnet för att det börjar på "gun" dvs vapen och "gunnar/gunner" är ju en militär term för de som bemannar artilleri vid krig.

• Anonym (qwerty)

Skitfult namn, stackars barn. Han kommer garanterat bli mobbad.

• Anonym (Velig)
    trollhona skrev 2025-01-26 00:55:20 följande:

Tror inte det är så ovanligt, däremot vet jag flera som valt bort namnet för att det börjar på "gun" dvs vapen och "gunnar/gunner" är ju en militär term för de som bemannar artilleri vid krig.

Fast Gunner och Gunnar är inte samma ord. Det är ju som att man inte kan döpa till Lotta för att med en bokstavsbyte är det Potta, eller så.

Men absolut, förstår tanken. Vi har rankat ned en del namnflr att de just är väldigt kristna eller har en stark gudskoppling, när vi själva inte är så troende.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-01-26 00:57:17 följande:

Skitfult namn, stackars barn. Han kommer garanterat bli mobbad.

Vad heter du själv?
  • Xenia
    trollhona skrev 2025-01-26 00:55:20 följande:

Ja, man bör alltid ta reda på vad namnet betyder. Men jag tycker inte det borde avskräcka, fast är man 100% pacifist kanske...

Men det gamla namnet Gunnar har ju inget med det moderna och engelska ordet "gun" att göra. Däremot så betyder det "strid + krigare", men sådana var ofta vikinganamnen.

Själv associerar jag till vikingen Gunnar på Lidarände (Njals saga) som var "stark, stilig och skicklig på att slåss". Han blev landsförvisad och tänkte resa men inte kunde. "Fager blommar liden./Hon aldrig tycktes mig mer fager förr./Min gula åker väntar skördetiden./För mig finns ingen väg från hemmets dörr" (enligt Heidenstam)
  • Xenia

Det engelska ordet "gunner" kan betyda skytt, artillerist m m. Men även jägare som i denna skotska folksång The Silkie:

?And ye shall marry a gunner good,
    And a right fine gunner I?m sure he?ll be.
    And the very first shot that e?er he shoots
    Will kill both my young son and me.?

Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?