• Anonym (Velig)

Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?

Hur är det, är det något barn kommer bli retade för? Både jag och maken har fastnat för namnet Gunnar, vi tycker helt enkelt det är väldigt sött som namn sett.  Men det är ju ett riktigt gubbnamn och inte kanske de vanligare nu heller. Vågar vi ge sonen det namnet, eller kommer han bli retad? (Han kommer isf få ett neutralt tidlöst namn som gått i släkten som mellannamn om han vill ändra tilltalsnamn som äldre, men det namnet är mer för släktens skull och inget vi helst ger sonen själva). 
    Vi velar så mycket. Vi gillar som sagt namnet själva och har haft svårt att hitta ett annat namn som inte skulle kännas som att vi valde bort förstavalet. Men är det HELT fel? Hjälp!/

• Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?
  • Xenia
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-24 15:30:02 följande:
    Det är väl mest reaktioner likt den hårda ovan i tråden jag funderat på. Men ja, de kan ju komma oavsett namn såklart.. Men typ, att det ska anses fult av många. Jag är nog lite känslig för det eftersom jag själv varit retad och utanför stora delar av min egen uppväxt. 

Men både jag och mannen tycker ju om det, så jag ville väl lite mest stämma av på olika håll om vi är helt helt fel ute. 
    Men för det första så brukar inte folk vara så rakt på sak i verkligheten som här. Jag kan inte tänka mig att någon skulle säga "vilket fult/omodernt namn" direkt till er och än mindre till barnet. När de väl träffat barn med sådana namn så blir ju namnet mer accepterat.

Jag kan tänka "usch, vilket WT-namn" eller "åh, vilket fantisilöst namn, det heter ju var och varannan", men jag skulle aldrig säga det rent ut till föräldrarna.

Låt inte de allra mest inskränkta typerna påverka vad ni väljer för namn.

Har man otur att bli retad så beror det inte på namnet, även om de kan använda namnet för att retas. Populära och självsäkra Lisa blir inte mobbad för sitt namn.

Så man kan inte tro att barnet slipper bli mobbat för att man väljder ett populärt namn. Tänk i stället på att uppfostra honom till självsäkerhet och att våga stå upp för sig själv.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Velig)
    Xenia skrev 2025-01-24 15:50:13 följande:
    Men för det första så brukar inte folk vara så rakt på sak i verkligheten som här. Jag kan inte tänka mig att någon skulle säga "vilket fult/omodernt namn" direkt till er och än mindre till barnet. När de väl träffat barn med sådana namn så blir ju namnet mer accepterat.

Jag kan tänka "usch, vilket WT-namn" eller "åh, vilket fantisilöst namn, det heter ju var och varannan", men jag skulle aldrig säga det rent ut till föräldrarna.

Låt inte de allra mest inskränkta typerna påverka vad ni väljer för namn.

Har man otur att bli retad så beror det inte på namnet, även om de kan använda namnet för att retas. Populära och självsäkra Lisa blir inte mobbad för sitt namn.

Så man kan inte tro att barnet slipper bli mobbat för att man väljder ett populärt namn. Tänk i stället på att uppfostra honom till självsäkerhet och att våga stå upp för sig själv.
    Jodå, det tänker vi göra såklart. Tack för dina utförliga och vänliga svar.

Det är inte lätt när man blir förälder helt enkelt och vill göra rätt. 
  • Anonym (S)
    Xenia skrev 2025-01-24 15:04:45 följande:
    Men vad är det med dagens ängsliga föräldrar? Varför skulle någon bli retad för ett "gammalt" namn? Kolla på dagens populära namn för nyfödd, det är fullt med gum- och gubbnamn.

Gunnar är ett fint gammalt vikinganamn, ta det och oroa er inte!
    Jag tycker att det är jättebra när föräldrarna tänker till utifrån barnets perspektiv och inte bara går på det de själva gillar. Jag har ett ovanligt namn och tyckte det var väldigt jobbigt under uppväxten. Särskilt i kombination med ett ännu mer ovanligt och lite konstigt efternamn. Jag har inte samma nämn längre och får ångest vid bara tanken på kombinationen av mitt gamla namn.
  • Anonym (Stina)

Gunnar är väl helt rätt i tiden? Det är vanligt med gubbnamn som Sune, Beppe, Einar, Knut, Alfred, Börje osv här där jag bor iaf. Jag frågade mina barn om det går någon Gunnar på skolan och de känner två stycken  

• Anonym (Stina)

Jag tycker också att Gunnar är fint förresten, både gulligt och manligt på samma gång. 

• Anonym (Velig)
    Anonym (Stina) skrev 2025-01-24 17:17:06 följande:

Jag tycker också att Gunnar är fint förresten, både gulligt och manligt på samma gång. 

Jo det är så vi känt med. 
  • Anonym (Göran)

Gunnar är ok.

Men Gösta Ernst, Knut är lite mer tveksamt. 

Själv heter jag Göran född 1967.

• Xenia
    Anonym (S) skrev 2025-01-24 16:52:08 följande:
    Jag tycker att det är jättebra när föräldrarna tänker till utifrån barnets perspektiv och inte bara går på det de själva gillar. Jag har ett ovanligt namn och tyckte det var väldigt jobbigt under uppväxten. Särskilt i kombination med ett ännu mer ovanligt och lite konstigt efternamn. Jag har inte samma nämn längre och får ångest vid bara tanken på kombinationen av mitt gamla namn.
    Jag har både ett ovanligt förnamn.och ett ovanligt efternamn. Min dotter har ett ovanligt förnamn och ett ännu ovanligare efternamn.
    Jag har aldrig grämt mig över det. Det var ju mitt namn,  det var ju jag. Dottern har heller aldrig sagt att hon vill byta.
  • Anonym (A)

Tycker att det är ett fint, det ligger i tiden också.

Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?