• Anonym (Velig)

Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?

Hur är det, är det något barn kommer bli retade för? Både jag och maken har fastnat för namnet Gunnar, vi tycker helt enkelt det är väldigt sött som namn sett.  Men det är ju ett riktigt gubbnamn och inte kanske de vanligare nu heller. Vågar vi ge sonen det namnet, eller kommer han bli retad? (Han kommer isf få ett neutralt tidlöst namn som gått i släkten som mellannamn om han vill ändra tilltalsnamn som äldre, men det namnet är mer för släktens skull och inget vi helst ger sonen själva). 
    Vi velar så mycket. Vi gillar som sagt namnet själva och har haft svårt att hitta ett annat namn som inte skulle kännas som att vi valde bort förstavalet. Men är det HELT fel? Hjälp!/

• Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?
  • Anonym (Velig)
    Xenia skrev 2025-01-26 13:45:57 följande:
    Ja, man bör alltid ta reda på vad namnet betyder. Men jag tycker inte det borde avskräcka, fast är man 100% pacifist kanske...

Men det gamla namnet Gunnar har ju inget med det moderna och engelska ordet "gun" att göra. Däremot så betyder det "strid + krigare", men sådana var ofta vikinganamnen.

Själv associerar jag till vikingen Gunnar på Lidarände (Njals saga) som var "stark, stilig och skicklig på att slåss". Han blev landsförvisad och tänkte resa men inte kunde. "Fager blommar liden./Hon aldrig tycktes mig mer fager förr./Min gula åker väntar skördetiden./För mig finns ingen väg från hemmets dörr" (enligt Heidenstam)
    Ja precis, de äldre namnen var ju ofta så, eller jag tänker att de som levt kvar ofta var det. På samma vis som att många bibliska namn har med Gud att göra.

Det vi gillar med namnet är just att det känns starkt och robust på något vis, samtidigt som det ändå har någon mjukhet i sig. Jag kan se en ung Gunnar och en äldre farbror - det gillar jag alltid med namn.
  • trollhona
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-26 12:37:45 följande:
    Fast Gunner och Gunnar är inte samma ord. Det är ju som att man inte kan döpa till Lotta för att med en bokstavsbyte är det Potta, eller så.

Men absolut, förstår tanken. Vi har rankat ned en del namnflr att de just är väldigt kristna eller har en stark gudskoppling, när vi själva inte är så troende.
    Fast om Gunnar reser utomlands så kommer namnet inte uttalas Gunn-arr utan Gunner och därför vet jag många som valt bort det. Speciellt nu med krig i Europa.

L och P är två olika uttal så inte samma sak.
  • Anonym (Velig)
    trollhona skrev 2025-01-26 21:59:13 följande:
    Fast om Gunnar reser utomlands så kommer namnet inte uttalas Gunn-arr utan Gunner och därför vet jag många som valt bort det. Speciellt nu med krig i Europa.

L och P är två olika uttal så inte samma sak.
    Fast det är ju alltid krig någonstans. Nej, det argumentet är inget jag reflekterar över faktiskt. 
  • Xenia
    Anonym (qwerty) skrev 2025-01-26 00:57:17 följande:

Skitfult namn, stackars barn. Han kommer garanterat bli mobbad.

Här vi en som inte kan skilja på sina egna åsikter och fakta. Bara för att DU tycker namnet är fult, är det inte så att alla andra också tycker det. Du borde skrivt "jag tycker att namnet är fult".

För det andra, varför skulle han bli mobbad för sitt namn? Blev du mobbad för ditt namn?

Gubbnamn blir man inte mobbad för idag. Bland de populäraste namnen för nyfödda pojkar finns både sådana jag tycker är gubbnamn idag och sådana som var gubbnamn när jag var barn. Namn som fått en renässans. Men några föräldrar måste alltid vara de första.

Gubbnamn som kommit åter: Nils, August, Alfred, Otto, Olle, Harry, Arvid, Tage, Walter, Albin, Hjalmar, Ture, Ivar, Edvin, Gustav, Aron, Algot, Knut, Svante m fl.
  • Anonym (Hm)

Där vi bor har alla barn gubb- eller tantnamn. Min dotter har aldrig reagerat på det alls och dom går i trean nu. Jag själv, född på sent 80-tal tycker det är lite komiskt med små barn som heter just Sven, Gunnar och Agda. Men det beror ju helt på vad man själv associerar namnen med och lite när man själv är född. Barn som föds nu kommer inte reagera det minsta. 

• Anonym (Velig)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-27 04:57:59 följande:

Där vi bor har alla barn gubb- eller tantnamn. Min dotter har aldrig reagerat på det alls och dom går i trean nu. Jag själv, född på sent 80-tal tycker det är lite komiskt med små barn som heter just Sven, Gunnar och Agda. Men det beror ju helt på vad man själv associerar namnen med och lite när man själv är född. Barn som föds nu kommer inte reagera det minsta. 

Jag är också 80-talist men tycker inte att det är konstigt. Det som skulle sticka ut för mig vore nog om ett barn skulle döpas till typ Henrik, Anders, Maria eller Rasmus idag. Inte för att de inte är fina men för att det känns som fel generation.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-27 08:41:20 följande:
    Jag är också 80-talist men tycker inte att det är konstigt. Det som skulle sticka ut för mig vore nog om ett barn skulle döpas till typ Henrik, Anders, Maria eller Rasmus idag. Inte för att de inte är fina men för att det känns som fel generation.
    Hade glömt att namnet Rasmus existerade 😳 jag förstår hur du tänker, men det var ju ytterst ytterst ovanligt att heta Gunnar om du tänker tillbaks när du själv gick i trean, femman eller ja, vilken årskurs som helst. Du kanske inte tycker det nu, men bland alla Alexander, Fredrik, Niklas och Patrik fanns det sällan en Sven, Tage eller Gunnar. 
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-27 12:45:15 följande:
    Hade glömt att namnet Rasmus existerade 😳 jag förstår hur du tänker, men det var ju ytterst ytterst ovanligt att heta Gunnar om du tänker tillbaks när du själv gick i trean, femman eller ja, vilken årskurs som helst. Du kanske inte tycker det nu, men bland alla Alexander, Fredrik, Niklas och Patrik fanns det sällan en Sven, Tage eller Gunnar. 
    Jo, men det har jag ju inte sagt? Vi kanske missförstod varann, men jag tycker inte att de namnen känns udda egentligen att döpa barn till idag per se - det var mest namnet Gunnar jag funderade kring eftersom jag inte själv sett så många små barn med det jämfört med tex att jag hört många Tage och Ture.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-27 13:15:26 följande:
    Jo, men det har jag ju inte sagt? Vi kanske missförstod varann, men jag tycker inte att de namnen känns udda egentligen att döpa barn till idag per se - det var mest namnet Gunnar jag funderade kring eftersom jag inte själv sett så många små barn med det jämfört med tex att jag hört många Tage och Ture.

Ah, fattar!

Äsch! Kör bara på namnet. Absolut ingen kommer reagera så som äldre namn har kommit tillbaka 😌

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Velig) skrev 2025-01-26 12:38:02 följande:
    Vad heter du själv?
    Gunnar Gråter
Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?