• Anonym (Snäll?)

Gav han henne barn av kärlek?

Min tjejkompis är arg på sitt ex, fruktansvärt hatisk. 

Han ville göra slut, hon ville ha barn och hon va 42 då. Hon krävde barn. Han gick med på att donera sperma trots att dom inte sågs. 

Han ville att hon skulle få barn. Det skulle tagit lång tid för henne att få donerad sperma och via regionen så hade dom precis flyttat isär så hon skulle inte blivit godkänd. 

När barnet kom har har inte varit engagerad, hon ville ha ett syskon till barnet. Han lämnade ny sperma på kliniken och godkände att tidigare embryon också fick användas för att få ett syskon. 

Han har inte varit närvarande med barnen. Hon är arg på honom, arg för att han inte engagerar sig, inte hjälper till.

Jag tolkade honom som att det var slut men att han trots detta ville hjälpa henne att få bli mamma. Dom träffades när hon var 40 och han kände sig nöjd med barn, när dom träffades ville hon inte ha barn heller. 

Jag har svårt att förstå min vän. Hennes enorma besvikelse över att han inte är delaktig. Hon bönade ju och bad innan. Hon ville absolut inte ha en okänd donator. Hon pratade inte om kärlekskänslor mot honom heller utan bara grejen att hon ville ha barn.

Jag ser det som han ville ge henne detta av kärlek, för att han brydde sig? 

Hur tolkar ni det? 

• Svar på tråden Gav han henne barn av kärlek?
  • Anonym (G)
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-20 21:49:38 följande:
    du tror inte han försökte? Du vet om att polisen kan komma och hämta män för att fastställa faderskap om dom vägrar? 
    Men...varför skaffar han i så fall ett till barn med henne? Hans problem är ju att han via sitt handlande sänder ut dubbla signaler. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-20 21:05:47 följande:
    För att han ville göra henne glad plus att hon sa att hon inte ville ha underhållet. 
    Men barnet har rätt till underhållet. Och eftersom mannen i fråga är känd för kvinnan så blir det ju mycket svårt för henne att undanhålla vem han är när myndigheterna utreder faderskapet. Han känns dumsnäll. Hans handling är god men det blir fel eftersom han inte har tänkt hela vägen. Så de borde prata med familjerådgivningen om hur de ska lägga upp umgänge osv. 
  • EpicF
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-20 21:49:38 följande:
    du tror inte han försökte? Du vet om att polisen kan komma och hämta män för att fastställa faderskap om dom vägrar? 
    Ja, om de kan hitta dem. Det borde han tänkt på innan ham valde att "donera". 
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2025-01-20 22:22:28 följande:
    Men barnet har rätt till underhållet. Och eftersom mannen i fråga är känd för kvinnan så blir det ju mycket svårt för henne att undanhålla vem han är när myndigheterna utreder faderskapet. Han känns dumsnäll. Hans handling är god men det blir fel eftersom han inte har tänkt hela vägen. Så de borde prata med familjerådgivningen om hur de ska lägga upp umgänge osv. 
    Nja, underhållet är till för att täcka det frånvarande förälderns kostnader för barnet. Det är inte barnets pengar. 

Vill man inte ha underhåll så behöver man inte heller ansöka om det eller ts det privat med den andra föräldern, men då får man stå för hela kostnaden själv. 
  • Anonym (Snäll?)
    EpicF skrev 2025-01-20 22:45:55 följande:
    Ja, om de kan hitta dem. Det borde han tänkt på innan ham valde att "donera". 
    Han ville vara snäll för att det är en stor prisskillnad på att göra ivf med donator och med någons sperma. Så det är inget genomtänkt beslut från hans sida. 
  • EpicF
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-20 22:48:22 följande:
    Han ville vara snäll för att det är en stor prisskillnad på att göra ivf med donator och med någons sperma. Så det är inget genomtänkt beslut från hans sida. 
    Då får han skylla sig själv. Nu har han ytterligare två barn som  han har ansvar över i 18 år. 
  • Anonym (TT)
    EpicF skrev 2025-01-20 22:56:15 följande:
    Då får han skylla sig själv. Nu har han ytterligare två barn som  han har ansvar över i 18 år. 
    Ja precis, det hade varit billigare för honom att beskosta IVF för henne, eller vad man nu kan göra som ensamstående som vill ha barn. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-20 21:05:47 följande:
    För att han ville göra henne glad plus att hon sa att hon inte ville ha underhållet. 
    Det låter lite väl naivt...vem ger något ett barn för att göra denne glad? Det är ju ett människoliv vi pratar om. 

Nu blir han inte bara tvungen att stå för underhåll utan även stora delar av sitt arv till dessa två barn. 

• Anonym (Snäll?)
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-21 12:46:05 följande:
    Det låter lite väl naivt...vem ger något ett barn för att göra denne glad? Det är ju ett människoliv vi pratar om. 

Nu blir han inte bara tvungen att stå för underhåll utan även stora delar av sitt arv till dessa två barn. 

Han är i mitt tycke en väldigt rädd person, vill bli omtyckt, säger ja utan att tänka och sedan tänker han inte på konsekvenserna alls. Ett av hans barn har ADHD, kanske även han har detta, jag vet inte. Oavsett tycker jag min vän är orättvis mot honom. All hennes tid läggs på att hata på honom. Hon kommer inte få det hon vill av honom, 
  • Xenia

Jag fattar inte, bor "donatorn" ihop med en annan kvinna nu? Hon kan ju ha synpunkter på om han ska umgås med barnen, låta dem hälsa på hos honom etc.

Det kommer också att påverka de äldsta barnens arv. Alla barn kommer att ärva honom och få lika mycket var. Om han inte testamenterar allt utom laglotterna till sina "riktiga" barn.

Jag undrar vad "donatorbarnen" kommer att känna när de en dag får klart för sig att pappan egentligen bara bryr sig om sina äldsta barn, att de är bortvalda.

Nej, det här var en riktig dålig idé av mamman och "donatorn". Men inget blir bättre av att mamman är arg och bitter på "donatorn". Hon har själv ansvar för sin situtation. Hon verkar ha hängett sig åt önsketänkande. Hon fick sina efterlängtade barn men hon är inte glad och lycklig för det.

Donatorn borde också inse att han har ett moraliskt ansvar för alla sina barn, inkl "donatorbarnen". Han beter sig som om han blivit pålurad barnen.

Nej, det hade varit mycket bättre om kvinnan rest t ex till Danmark och blivit inseminerad med en okänd donator.

• Anonym (Ui)
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-21 12:55:21 följande:
    Han är i mitt tycke en väldigt rädd person, vill bli omtyckt, säger ja utan att tänka och sedan tänker han inte på konsekvenserna alls. Ett av hans barn har ADHD, kanske även han har detta, jag vet inte. Oavsett tycker jag min vän är orättvis mot honom. All hennes tid läggs på att hata på honom. Hon kommer inte få det hon vill av honom, 
    Du kanske ska göra slut med den vännen då, om hon är en sån dålig människa? Sånt har jag gjort, tre gånger. 
  • Anonym (G)

Jag vet inte så mycket om din vän, ts. Men jag tycker utifrån det du berättar om henne att du är orättvis. Det kam vara så att barnen frågar efter sin biologiska pappa. Och då kanske hon (med all rätt) är förbannad på honom om han inte vill ha någon kontakt med barnen. Oavsett vad som sags innan hon blev gravid så gäller inte det nu när barnen finns och han är registrerad som pappa. Det är skillnad om han faktiskt vore donator, med fader okänd i papper och där han ska vara frånvarande. Detta är en gråzon som förvirrar. Så mannen borde som sagt ha ett schemalagd umgänge med barnen. Och två underhåll som ihop blir över 3000 kronor varje månad säger man inte så lätt nej till som ensamstående. 

• Anonym (Just me)

Jag tycker det är läskigt som det har blivit.

Kvinnor som inte panik fixar sperma för att få barn till varje pris utan männen egentligen vill. Vad sönder det för signaler till barnen?

Mamman och pappas behov var viktigt - men inte barnets behov av att vara önskad, befinna sig i ett sammanhang och vara villkorslöst älskad. 

Många vuxna idag beter sig som ansvarslösa idioter.

• Anonym (Just me)
    Anonym (Just me) skrev 2025-01-21 16:20:32 följande:

Jag tycker det är läskigt som det har blivit.

Kvinnor som inte panik fixar sperma för att få barn till varje pris utan männen egentligen vill. Vad sönder det för signaler till barnen?

Mamman och pappas behov var viktigt - men inte barnets behov av att vara önskad, befinna sig i ett sammanhang och vara villkorslöst älskad. 

Många vuxna idag beter sig som ansvarslösa idioter.

...kvinnor som i panik....
Svar på tråden Gav han henne barn av kärlek?