• EpicF

Gav han henne barn av kärlek?

Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-19 18:19:35 följande:
    Gav han henne barn av kärlek?

Min tjejkompis är arg på sitt ex, fruktansvärt hatisk. 

Han ville göra slut, hon ville ha barn och hon va 42 då. Hon krävde barn. Han gick med på att donera sperma trots att dom inte sågs. 

Han ville att hon skulle få barn. Det skulle tagit lång tid för henne att få donerad sperma och via regionen så hade dom precis flyttat isär så hon skulle inte blivit godkänd. 

När barnet kom har har inte varit engagerad, hon ville ha ett syskon till barnet. Han lämnade ny sperma på kliniken och godkände att tidigare embryon också fick användas för att få ett syskon. 

Han har inte varit närvarande med barnen. Hon är arg på honom, arg för att han inte engagerar sig, inte hjälper till.

Jag tolkade honom som att det var slut men att han trots detta ville hjälpa henne att få bli mamma. Dom träffades när hon var 40 och han kände sig nöjd med barn, när dom träffades ville hon inte ha barn heller. 

Jag har svårt att förstå min vän. Hennes enorma besvikelse över att han inte är delaktig. Hon bönade ju och bad innan. Hon ville absolut inte ha en okänd donator. Hon pratade inte om kärlekskänslor mot honom heller utan bara grejen att hon ville ha barn.

Jag ser det som han ville ge henne detta av kärlek, för att han brydde sig? 

Hur tolkar ni det? 

Det han gjorde var att donera sperma. Han har inte givit henne ett barn av "kärlek". Han donerade sperma. Han inte pappa, utan enbart donator. Punkt. 

Varför ska han vara närvarande när inte är pappa? 
  • EpicF
    Anonym (jury) skrev 2025-01-19 19:02:17 följande:

Förstår inte helt situationen. Om han donerar sperma genom en klinik så slipper han väl inte för det juridiska ansvaret för faderskapet med försörjningskrav tills barnet blir 18 år? Plus att hon därefter vill ha ett barn till med honom.

Hur i all världen kan han gå med till något sånt med en 42-åring om det var slut mellan dom och han inte alls tänkt sig engagera sig i barnet? 

Bägge parter verkar ha haft en hög grad av önsketänkande när dom alls tyckte att detta arrangemang var en bra ide.

Han är donator, och har inget som helst juridiskt ansvar över barnet. Varken försörjningsansvar eller att ens stå skriven som pappa. 
  • EpicF
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-19 19:09:19 följande:

Han är registrerad som pappa och betalar. 

Jag har inte varit med dom konstant men jag har sett meddelanden dom haft mellan sig. Hon var djupt besviken på honom när första barnet kom men han ville inte träffa dom? trots detta ville hon att han skulle godkänna ett barn till vilket han gjorde. Och nu står hon där med två barn med lite mer än 2 års mellanrum. 

Vad hade hon förväntat sig av en donator? 

Om hon inte kan ta hand om barnen själv så skulle hon inte ens ha skaffat barn som ensamstående. Hon ska bara glad att donatorn betalar underhåll. 
  • EpicF
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-19 20:43:38 följande:
    Han blev inte glad för att betala underhåll men han är skyldig att göra detta. Så han gör det. Han såg det bara som han skulle hjälpa henne, men han kunde inte avsäga sig faderskapet?. Med första barnet så krångla han? så att det är ju helt sjukt att min kompis trodde att han skulle vara engagerad. 
    Donerar man sperma har man avsagt sig faderskapet. Det är i princip hela poängen med att donera sperma. 

En kvinna får barn men donatorn behöver inte ta ansvar eller stå som far. 
  • EpicF
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-20 14:40:12 följande:
    Han ville inte ha barnen. Han var närmare 50 och hade egna tonåringar och va nöjd. 
    Så varför donerade han sperma och tog på sig faderskapet?
  • EpicF
    Anonym (jury) skrev 2025-01-20 18:25:56 följande:
    Naturligtvis kan man inte vara donator till en kvinna man känner och dessutom haft relation med, utan att pådra sig fullt juridiskt ansvar för eventuellt faderskap och försörjningsplikt till 18 års barnets ålder. 

Och naturligtvis finns det ingen IVF-klinik som låter bli att informera det aspirerande föräldraparet om detta elementära faktum innan dom går igång.

Hela premissen att han bara skulle vara donator är helt verklighetsfrämmande både juridiskt och moraliskt. Ingen kan vara så bortkopplad från verkligheten att han tror det.
    Finns inget som säger att man inte får lov att ta på sig faderskapet och det juridiska ansvaret vid donation. 
  • EpicF
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-20 21:08:17 följande:
    Det gick inte att avsäga sig faderskapet. Hon hade bara sagt att hon behövde spermier? att köpa donerad sperma att göra ivf med kostar mer än att bara göra ivf. Så helt ärligt tror inte jag tänkte alls mer än att göra vad hon bad honom. Frågar du mig har han svårt att förstå konsekvenser. 
    Nej, det går inte att avsäga sig ett faderskapet man redan tagit på sig. Men rent teknisk så hade han inte behövt godta faderskapet. 

Ja, det kostar att ha barn också.... 
  • EpicF
    Anonym (jury) skrev 2025-01-20 18:25:56 följande:
    Naturligtvis kan man inte vara donator till en kvinna man känner och dessutom haft relation med, utan att pådra sig fullt juridiskt ansvar för eventuellt faderskap och försörjningsplikt till 18 års barnets ålder. 

Och naturligtvis finns det ingen IVF-klinik som låter bli att informera det aspirerande föräldraparet om detta elementära faktum innan dom går igång.

Hela premissen att han bara skulle vara donator är helt verklighetsfrämmande både juridiskt och moraliskt. Ingen kan vara så bortkopplad från verkligheten att han tror det.
    Som donor har man inga rättigheter eller skyldigheter gentemot barnet.

Ts väns fall så verkar det inte vara frågan om donor utan vanligt ivf, som ivf med par. Att de själva har bestämt att han ska donera är något de bestämt, så då kommer han inte ifrån sina rättigheter och skyldigheter mot barnet. 
  • EpicF
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-20 21:49:38 följande:
    du tror inte han försökte? Du vet om att polisen kan komma och hämta män för att fastställa faderskap om dom vägrar? 
    Ja, om de kan hitta dem. Det borde han tänkt på innan ham valde att "donera". 
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2025-01-20 22:22:28 följande:
    Men barnet har rätt till underhållet. Och eftersom mannen i fråga är känd för kvinnan så blir det ju mycket svårt för henne att undanhålla vem han är när myndigheterna utreder faderskapet. Han känns dumsnäll. Hans handling är god men det blir fel eftersom han inte har tänkt hela vägen. Så de borde prata med familjerådgivningen om hur de ska lägga upp umgänge osv. 
    Nja, underhållet är till för att täcka det frånvarande förälderns kostnader för barnet. Det är inte barnets pengar. 

Vill man inte ha underhåll så behöver man inte heller ansöka om det eller ts det privat med den andra föräldern, men då får man stå för hela kostnaden själv. 
  • EpicF
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-20 22:48:22 följande:
    Han ville vara snäll för att det är en stor prisskillnad på att göra ivf med donator och med någons sperma. Så det är inget genomtänkt beslut från hans sida. 
    Då får han skylla sig själv. Nu har han ytterligare två barn som  han har ansvar över i 18 år. 
Svar på tråden Gav han henne barn av kärlek?