• Anonym (Snäll?)

Gav han henne barn av kärlek?

Min tjejkompis är arg på sitt ex, fruktansvärt hatisk. 

Han ville göra slut, hon ville ha barn och hon va 42 då. Hon krävde barn. Han gick med på att donera sperma trots att dom inte sågs. 

Han ville att hon skulle få barn. Det skulle tagit lång tid för henne att få donerad sperma och via regionen så hade dom precis flyttat isär så hon skulle inte blivit godkänd. 

När barnet kom har har inte varit engagerad, hon ville ha ett syskon till barnet. Han lämnade ny sperma på kliniken och godkände att tidigare embryon också fick användas för att få ett syskon. 

Han har inte varit närvarande med barnen. Hon är arg på honom, arg för att han inte engagerar sig, inte hjälper till.

Jag tolkade honom som att det var slut men att han trots detta ville hjälpa henne att få bli mamma. Dom träffades när hon var 40 och han kände sig nöjd med barn, när dom träffades ville hon inte ha barn heller. 

Jag har svårt att förstå min vän. Hennes enorma besvikelse över att han inte är delaktig. Hon bönade ju och bad innan. Hon ville absolut inte ha en okänd donator. Hon pratade inte om kärlekskänslor mot honom heller utan bara grejen att hon ville ha barn.

Jag ser det som han ville ge henne detta av kärlek, för att han brydde sig? 

Hur tolkar ni det? 

• Svar på tråden Gav han henne barn av kärlek?
  • Anonym (Hmm)

Kan hon haft en förhoppning om att dom skulle hitta tillbaks till varandra igen genom barnen? Att han skulle stanna hos henne?Men så blev det inte så, och nu är hon själv + 2 barn.Varav besvikelsen.

• Anonym (mgolfbnon)
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-19 19:09:19 följande:

Han är registrerad som pappa och betalar. 

Jag har inte varit med dom konstant men jag har sett meddelanden dom haft mellan sig. Hon var djupt besviken på honom när första barnet kom men han ville inte träffa dom? trots detta ville hon att han skulle godkänna ett barn till vilket han gjorde. Och nu står hon där med två barn med lite mer än 2 års mellanrum. 

Han gör mycket mer än han egentligen behöver. Han har donerat sperma, han är på intet sätt barnens pappa mer än en spermadonator är det anser jag. 

Att han betalar underhåll hedrar honom. Din vän måste inse att han inte är intresserad av vare sig henne eller barnen, han gjorde en god gärning. 

Hon borde vara tacksam för det och sluta tracka honom om det är vad hon gör. De behöver inte ha kontakt över  huvud taget såvida inte något av barnen behöver en njure eller nåt och hennes inte passar. 

• Anonym (Snäll?)
    Anonym (mgolfbnon) skrev 2025-01-19 21:32:32 följande:

Han gör mycket mer än han egentligen behöver. Han har donerat sperma, han är på intet sätt barnens pappa mer än en spermadonator är det anser jag. 

Att han betalar underhåll hedrar honom. Din vän måste inse att han inte är intresserad av vare sig henne eller barnen, han gjorde en god gärning. 

Hon borde vara tacksam för det och sluta tracka honom om det är vad hon gör. De behöver inte ha kontakt över  huvud taget såvida inte något av barnen behöver en njure eller nåt och hennes inte passar. 

Han trodde ju att det var upplägget, men man kan inte göra så. Man får bara vara donator om man är anonym, man får inte själv välja en donator i Sverige. Så juridiskt är han skyldig att göra detta. Det kostar mycket mer att ha donerad sperma så därför offrade han sig eller vad man ska säga. Och ja, jag kan tycka att han är en naiv toffel. Men jag vet att han sagt att han inte vill eller orkar vara pappa till barnet. Han kom på förlossningen men då var hon arg över det också, han ville inte sova med henne och vara med henne efteråt. Han har träffat barnen, men inte tillräckligt mycket i hennes tycke. Han är ju liksom inte pappa utan han kommer in ytterst sällan och säger hej för att hon annars blir hysterisk. Hon har en emotionellt instabil personlighetsstörning i grunden och han har tyckt synd om henne och velat ta hand om henne. Just nu orkar jag inte själv med min kompis för jag förstår inte hur hon kan sätta sig i den sitsen hon är i nu. Allt är alla andras fel att hon är själv och ingen Hjälper till. 
  • Anonym (ahhhhhhhhhhhhhhhh)
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-19 21:39:04 följande:
    . Hon har en emotionellt instabil personlighetsstörning i grunden och han har tyckt synd om henne och velat ta hand om henne.
    detta var inte viktigt att säga i början, nähä han låter mer som ett mähä som bara ger och ger sperma
  • Anonym (Snäll?)
    Anonym (ahhhhhhhhhhhhhhhh) skrev 2025-01-19 21:46:32 följande:
    detta var inte viktigt att säga i början, nähä han låter mer som ett mähä som bara ger och ger sperma
    Spelar det så stor roll? 
  • Anonym (mgolfbnon)
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-19 21:39:04 följande:
    Han trodde ju att det var upplägget, men man kan inte göra så. Man får bara vara donator om man är anonym, man får inte själv välja en donator i Sverige. Så juridiskt är han skyldig att göra detta. Det kostar mycket mer att ha donerad sperma så därför offrade han sig eller vad man ska säga. Och ja, jag kan tycka att han är en naiv toffel. Men jag vet att han sagt att han inte vill eller orkar vara pappa till barnet. Han kom på förlossningen men då var hon arg över det också, han ville inte sova med henne och vara med henne efteråt. Han har träffat barnen, men inte tillräckligt mycket i hennes tycke. Han är ju liksom inte pappa utan han kommer in ytterst sällan och säger hej för att hon annars blir hysterisk. Hon har en emotionellt instabil personlighetsstörning i grunden och han har tyckt synd om henne och velat ta hand om henne. Just nu orkar jag inte själv med min kompis för jag förstår inte hur hon kan sätta sig i den sitsen hon är i nu. Allt är alla andras fel att hon är själv och ingen Hjälper till. 

Ja, lagligt sett måste han betala, men HON borde vägra ta emot det. 

Ok, då hoppas jag att ni har full koll på att barnen inte far illa. Att ha den diagnosen gör ju inte föräldraskapet precis lättare. Barnen kan fara väldigt illa dels av det och dels av att se hur hon beter sig mot den som donerat sperma. 

• Anonym (ahhhhhhhhhhhhhhhh)
    MsM84 skrev 2025-01-19 20:25:44 följande:

Det är något i historien som inte stämmer för som det gått till enligt det har berättats här vore det helt orimligt att han skulle betala underhåll och sen då även godkänna ett andra barn han ska betala för i 18 + år?. 

En mycket hålig ost detta.
  • Anonym (mgolfbnon)
    Anonym (Snäll?) skrev 2025-01-19 21:47:28 följande:
    Spelar det så stor roll? 

Givetvis spelar det roll! Inte minst för barnen, de kan fara väldigt illa med en förälder med den diagnosen. 

• Anonym (Snäll?)
    Anonym (mgolfbnon) skrev 2025-01-19 22:13:48 följande:

Givetvis spelar det roll! Inte minst för barnen, de kan fara väldigt illa med en förälder med den diagnosen. 

Beror ju på vem man frågar. Ska vara individuellt 
  • Anonym (Vad är överenskommelsen?)

Fast nej så naiv kan inte en vuxen människa vara.
    Är han med på ivf är han pappa och inte en spermadonator, bara för att man gör ivf ändrar ju inte det på något som förälder, man gör ju ivf pga olika saker.
    Han har fått skriva på papper när dom gjorde ivf och sen har han ju skrivit på faderskapspapperna. Det måste han ju självklart varit införstådd med. 

Han är ju lika mycket juridisk förälder till dessa två barn som han är till sina äldre tonårsbarn. Klart han måste ha förstått att hans små barn tex ärver honom precis lika som hans äldre barn. 
    Att han inte vill träffa sina små barn ändrar ju ingenting juridiskt så det är klart att han har varit införstådd i det och att han får betala underhåll då han är pappan och gått med på det, han har inte blivit pappa mot sin vilja.

Sen har hon haft drömmar om hur allt ska bli som inte han delar men han har gått med på att skaffa två barn, hans äldre barn har två syskon, vad tycker dom om att han inte vill träffa sina små barn, deras syskon?

Han har gått med på att sätta två barn till världen även om han inte vill leva med mamman och det är helt ok men han får ju räkna med att barnen när dom blir äldre kommer att vilja träffa honom, vad ska han göra då?
    Kanske hans äldre barn till träffa och umgås med sina syskon?

Nej han behöver varken leva med mamman eller ta hand om barnen men han måste ju räkna med att barnen vill ha kontakt och hur tänker att han dom ska tänka och känna?
    Nej han är inte donator utan barnens pappa, det har han skrivit papper på och då är han även försörjningsskyldig och som sagt barnen ärver honom precis som hans tidigare barn.

Inte skaffar man barn bara för att vara snäll när man vet att man kommer att registrera sig som pappa och bli försörjningsskyldig och att barnen ärver som tidigare barn mm och att barnen kommer att undra varför han inte bryr sig om dom fast han faktiskt gick med på att skaffa dom, det var inte mot hans vilja.

Sen som sagt så har din vän hoppats och drömt om något helt annat än han, vad dom sa till varandra vet nog ingen annan helt.
    Hon har tänkt annorlunda än han.

Man han kan inte ha varit så naiv att han går med på att göra ivf och skaffa två barn och inte tänkt på konsekvenserna för honom själv, hans tidigare barn och dom två barnen han frivilligt gått med på att skaffa.
    Han måste ju förstå att det skulle påverka hans liv och framtid.

Svar på tråden Gav han henne barn av kärlek?