Inlägg från: Anonym (Snäll?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snäll?)

Gav han henne barn av kärlek?

Min tjejkompis är arg på sitt ex, fruktansvärt hatisk. 

Han ville göra slut, hon ville ha barn och hon va 42 då. Hon krävde barn. Han gick med på att donera sperma trots att dom inte sågs. 

Han ville att hon skulle få barn. Det skulle tagit lång tid för henne att få donerad sperma och via regionen så hade dom precis flyttat isär så hon skulle inte blivit godkänd. 

När barnet kom har har inte varit engagerad, hon ville ha ett syskon till barnet. Han lämnade ny sperma på kliniken och godkände att tidigare embryon också fick användas för att få ett syskon. 

Han har inte varit närvarande med barnen. Hon är arg på honom, arg för att han inte engagerar sig, inte hjälper till.

Jag tolkade honom som att det var slut men att han trots detta ville hjälpa henne att få bli mamma. Dom träffades när hon var 40 och han kände sig nöjd med barn, när dom träffades ville hon inte ha barn heller. 

Jag har svårt att förstå min vän. Hennes enorma besvikelse över att han inte är delaktig. Hon bönade ju och bad innan. Hon ville absolut inte ha en okänd donator. Hon pratade inte om kärlekskänslor mot honom heller utan bara grejen att hon ville ha barn.

Jag ser det som han ville ge henne detta av kärlek, för att han brydde sig? 

Hur tolkar ni det? 

• Svar på tråden Gav han henne barn av kärlek?
  • Anonym (Snäll?)
    Anonym (Näsan i blöt) skrev 2025-01-19 18:34:56 följande:

Vad hade de kommit överens om? De lär väl ha haft diskussioner innan, som du förmodligen inte var delaktig i?

Han har varit tydlig med att han inte ville ha barn. Att han gjorde detta för att hon skulle få gratis sperma och slippa ha en okänd donator. Barnet är till med IVF så han har bara lämnat sperma. Hon va djupt besviken på honom när första barnet kom. Andra barnet kom 2 år senare? hon kan ju knappast trott att han skulle vara mer delaktig sen. Dom var inte längre ett par. Dom bodde inte ihop eller någonting och bor en minst 30 minuter ifrån varandra. Han har tonårsbarn så det har han varit tydlig med att han är nöjd med. Det har jag även hört från honom. Att han är nöjd. 
  • Anonym (Snäll?)
    Anonym (Vad är överenskommelsen?) skrev 2025-01-19 19:04:56 följande:

Vet du har hur deras överenskommelse såg ut?
    Vet du vad dom bestämde angående barnen, om han skulle ha visst umgänge osv?
    Hur tänkte han när barnen blir äldre och vill träffa sin pappa?
    Betalar han underhåll osv eller är han bara donator via klinik och
    inte registrerad som pappa?

Han är registrerad som pappa och betalar. 

Jag har inte varit med dom konstant men jag har sett meddelanden dom haft mellan sig. Hon var djupt besviken på honom när första barnet kom men han ville inte träffa dom? trots detta ville hon att han skulle godkänna ett barn till vilket han gjorde. Och nu står hon där med två barn med lite mer än 2 års mellanrum. 

• Anonym (Snäll?)
    Anonym (B) skrev 2025-01-19 19:23:17 följande:

Deras känslor sinsemellan är väl egentligen inte speciellt relevanta, men jag förstår att man som mamma är besviken på en pappa som går med på att sätta barn till världen men sen inte tycker att man har ett ansvar gentemot BARNEN att i alla fall engagera sig något. Visst var det en fin handling att hjälpa henne bli mamma, men att det var "en god gärning" kompenserar ju inte för barnens rätt till båda sina föräldrar. 

Och nej, det är inte samma som med en anonym donator. En donator vet väl i regel inte om att hans bidrag har resulterat i en liten ny människa. Den här mannen vet ju om att det finns två barn, men väljer bort dem. Det är inte snällt mot barnen. 

Jag tror han enbart såg det som att han gav detta till henne som en gåva efter att dom flyttat ifrån varandra och för att det skulle bli enklare och billigare att han gav sperman till henne. När jag pratat med honom har han sagt att han bara vill att hon ska få uppleva barn 
  • Anonym (Snäll?)
    Anonym (jury) skrev 2025-01-19 19:36:48 följande:
    Han måste väl fatta att man inte kan agera så som han gjort i dagens Sverige utan att bli tilldelad den stora skurkrollen i sammanhanget. 

Man kan inte frivilligt gå med till att donera spermier för att skaffa barn till en partner och senare en gång till en fd. partner, gå med på att betala ett par miljoner i underhåll till barnen, men samtidigt helt strunta i att umgås med dessa barn.

Nog var TS vän kanske präglad av önsketänkande om hon trodde att han skulle bli en exemplarisk förälder, men att han skulle vara usel kunde hon ju inte veta.

Han skapade ju barnet med henne efter att dom separerat och gjort slut. Då hörde hon av sig till honom och ville ha hans sperma. Hon har varit noll delaktig med hans barn. 

Han har bara tänkt på hennes perspektiv. Hon va ju gammal liksom. 42 år och hon skulle ha dålig kvalitet på ägg enligt testerna dom gjorde. Så hon behövde ju fixa barnen NU. Hon hade innan detta en partner i 10 år till att hon blev drygt 40? då ville hon inte ha barn för hon ville inte ha barn. Så han försökte bara hjälpa henne. Att göra IVF med donerad sperma är mycket dyrare än med någon man känner 

• Anonym (Snäll?)
    Anonym (Näsan i blöt) skrev 2025-01-19 19:49:12 följande:
    Gissar att du är hans nya och bara hört hans historia.
    Haha nej 
  • Anonym (Snäll?)
    Anonym (Näsan i blöt) skrev 2025-01-19 19:57:03 följande:
    Så vem i historien är du då?
    Kompisen men du har egna teorier
  • Anonym (Snäll?)
    MsM84 skrev 2025-01-19 20:25:44 följande:

Det är något i historien som inte stämmer för som det gått till enligt det har berättats här vore det helt orimligt att han skulle betala underhåll och sen då även godkänna ett andra barn han ska betala för i 18 + år?. 

Han blev inte glad för att betala underhåll men han är skyldig att göra detta. Så han gör det. Han såg det bara som han skulle hjälpa henne, men han kunde inte avsäga sig faderskapet?. Med första barnet så krångla han? så att det är ju helt sjukt att min kompis trodde att han skulle vara engagerad. 
  • Anonym (Snäll?)
    Anonym (Näsan i blöt) skrev 2025-01-19 20:47:14 följande:
    Ja kompis, det är verkligen något som inte stämmer här. Och om han inte vill betala, varför gör han då om det?
    Jadu, vissa människor vill bara vara väldigt snälla. Han är en medberoendepersonlighet och förlät henne innan gång på gång när hon va otrogen. 
  • Anonym (Snäll?)
    Anonym (mgolfbnon) skrev 2025-01-19 21:32:32 följande:

Han gör mycket mer än han egentligen behöver. Han har donerat sperma, han är på intet sätt barnens pappa mer än en spermadonator är det anser jag. 

Att han betalar underhåll hedrar honom. Din vän måste inse att han inte är intresserad av vare sig henne eller barnen, han gjorde en god gärning. 

Hon borde vara tacksam för det och sluta tracka honom om det är vad hon gör. De behöver inte ha kontakt över  huvud taget såvida inte något av barnen behöver en njure eller nåt och hennes inte passar. 

Han trodde ju att det var upplägget, men man kan inte göra så. Man får bara vara donator om man är anonym, man får inte själv välja en donator i Sverige. Så juridiskt är han skyldig att göra detta. Det kostar mycket mer att ha donerad sperma så därför offrade han sig eller vad man ska säga. Och ja, jag kan tycka att han är en naiv toffel. Men jag vet att han sagt att han inte vill eller orkar vara pappa till barnet. Han kom på förlossningen men då var hon arg över det också, han ville inte sova med henne och vara med henne efteråt. Han har träffat barnen, men inte tillräckligt mycket i hennes tycke. Han är ju liksom inte pappa utan han kommer in ytterst sällan och säger hej för att hon annars blir hysterisk. Hon har en emotionellt instabil personlighetsstörning i grunden och han har tyckt synd om henne och velat ta hand om henne. Just nu orkar jag inte själv med min kompis för jag förstår inte hur hon kan sätta sig i den sitsen hon är i nu. Allt är alla andras fel att hon är själv och ingen Hjälper till. 
  • Anonym (Snäll?)
    Anonym (ahhhhhhhhhhhhhhhh) skrev 2025-01-19 21:46:32 följande:
    detta var inte viktigt att säga i början, nähä han låter mer som ett mähä som bara ger och ger sperma
    Spelar det så stor roll? 
  • Anonym (Snäll?)
    Anonym (mgolfbnon) skrev 2025-01-19 22:13:48 följande:

Givetvis spelar det roll! Inte minst för barnen, de kan fara väldigt illa med en förälder med den diagnosen. 

Beror ju på vem man frågar. Ska vara individuellt 
  • Anonym (Snäll?)
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-20 14:27:05 följande:

Det är ju väldigt få kvinnor (eller män) som vill ha barn helt själv med allt vad det innebär. Självklart har hon haft en längtan efter att ha en familj med sitt ex och han har som många andra män ställt upp halvhjärtat. I det här fallet bidrog han med sin sperma. Om han gjorde det av kärlek eller inte...nej men det tror jag inte. Det är nog bara för att även han ville ha barn, men samtidigt ville slippa undan ansvaret. 

Har han låtit registrera sig som pappa till barnen har han ett lika stort ansvar för dem som hon har. 

De som verkligen kommer i kläm här är barnen till dessa personer. 

Han ville inte ha barnen. Han var närmare 50 och hade egna tonåringar och va nöjd. 
  • Anonym (Snäll?)
    GGN skrev 2025-01-20 20:13:31 följande:

Varför donerade han en gång till när han redan visste att hon krävde underhåll??

För att han ville göra henne glad plus att hon sa att hon inte ville ha underhållet. 
  • Anonym (Snäll?)
    EpicF skrev 2025-01-20 16:46:00 följande:
    Så varför donerade han sperma och tog på sig faderskapet?
    Det gick inte att avsäga sig faderskapet. Hon hade bara sagt att hon behövde spermier? att köpa donerad sperma att göra ivf med kostar mer än att bara göra ivf. Så helt ärligt tror inte jag tänkte alls mer än att göra vad hon bad honom. Frågar du mig har han svårt att förstå konsekvenser. 
  • Anonym (Snäll?)
    EpicF skrev 2025-01-20 21:23:18 följande:
    Nej, det går inte att avsäga sig ett faderskapet man redan tagit på sig. Men rent teknisk så hade han inte behövt godta faderskapet. 

Ja, det kostar att ha barn också.... 
    du tror inte han försökte? Du vet om att polisen kan komma och hämta män för att fastställa faderskap om dom vägrar? 
  • Anonym (Snäll?)
    EpicF skrev 2025-01-20 22:45:55 följande:
    Ja, om de kan hitta dem. Det borde han tänkt på innan ham valde att "donera". 
    Han ville vara snäll för att det är en stor prisskillnad på att göra ivf med donator och med någons sperma. Så det är inget genomtänkt beslut från hans sida. 
  • Anonym (Snäll?)
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-21 12:46:05 följande:
    Det låter lite väl naivt...vem ger något ett barn för att göra denne glad? Det är ju ett människoliv vi pratar om. 

Nu blir han inte bara tvungen att stå för underhåll utan även stora delar av sitt arv till dessa två barn. 

Han är i mitt tycke en väldigt rädd person, vill bli omtyckt, säger ja utan att tänka och sedan tänker han inte på konsekvenserna alls. Ett av hans barn har ADHD, kanske även han har detta, jag vet inte. Oavsett tycker jag min vän är orättvis mot honom. All hennes tid läggs på att hata på honom. Hon kommer inte få det hon vill av honom, 
Svar på tråden Gav han henne barn av kärlek?