Anonym (Backbone) skrev 2024-08-07 14:12:31 följande:
Jättekonstiga svar här i tråden.
Jag hade inte heller låtit saken flyttas om pappan är oaktsam med saker. Har han dessutom en historia av att ha misshandlat dig och undanhålla barnets saker som ni gemensamt köpt bara för att, så är det ju han som bestämt vilket arrangemang ni ska ha för saker - att inte ta med dem fram och tillbaka. Det kan ju inte gälla bara för ena föräldern utan för båda i så fall.
Det är du som bestämmer här, det spelar ingen roll vad pappan eller någon annan tycker. Det är hans ansvar att ge barnet det han tycker barnet ska ha under hans tid med barnet. Stå på dig!
Men precis!!
Dessutom om barnet velat ta med sin dyra sak till lekparken, kompisen, stranden, skogen etc så hade ju ingen reagerat om mamman sa nej, även om det är barnets sak.
Det går ju även jämföra när barn får pengar i present och föräldrarna väljer att spara dem istället för att barnen ska få bestämma och handla upp dem, eller sparar på eget konto så barnen inte festar upp dem så fort de fyller 18.
Du har även helt rätt i att pappan satt ribban om att saker inte ska flyttas mellan hemmen. Tror inte alla förstår hur det är att ha barn med ett manipulerande ex.
Det är helt ok att ts säger nej till att flytta prylen även om barnet vill, ibland måste man göra saker som barnen inte gillar för att skydda dem.
Får pappan hem saken kanske dottern aldrig ser den mer, eller att han tar sönder den, eller att dottern inte tillåts ta med den hem till ts igen. Jag hade inte riskerat det om jag var ts! Hon måste få kunna köpa saker till sitt barn utan att behöva riskera att förlora sakerna till pappan.