Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Ta med dyr present?

Mitt barn har nyligen fyllt år och fick en dyr present hon önskat sig. Den vill hon nu ta med fram och tillbaka mellan oss föräldrar, men jag vill inte det. Dels med risken att den går sönder, dels vill jag helt enkelt inte att pappan (som peppar på om att den självklart ska kunna vara på båda ställena) ska ha tillgång till den.
    Dottern är nio.

Jag är så less på att utmålas till dum här, men jag tycker verkligen pappan får köpa en egen om det ska finnas där också...

• Svar på tråden Ta med dyr present?
  • Anonym (Mamma)

Det är en elektronikpryl som kostade 3000-4000. Pappan vill ha dit för att få använda det själv, något jag inte är okej med. Vet att han inte heller skulle ersätta det om det går sönder hos honom.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (j) skrev 2024-08-06 16:20:19 följande:

Jag håller inte med dig. Det är hennes present och hon har två hem. Inte hennes fel hon har två hem. Det här blir fel, som att du äger hennes present. Om den går sönder går den sönder. 

Pappan vill ha dit den för sin skull, inte hennes. Han har råd att köpa en egen. Ska den dit ska han ersätta den om den går sönder hos honom, men det vet jag att han skulle vägra. Barnen har massa saker där de inte får ta hit, trots att det är saker de hade innan skilsmässan och jag betalat för.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (j) skrev 2024-08-06 16:24:57 följande:

Om du misstänker eller vet redan att pappan kommer använda den och du inte vill det ser jag det som tyvärr ditt problem nu. Du får försöka släppa, det här känns lite som ett kontrollbehov hos dig. Ge inte bort presenter som ger dig så mycket huvudbry, det är det inte värt.

Ni kunde ju ha gjort så här istället: Ni hade båda köpt presenten till henne, från er båda, så hade du bara lagt ut betydligt mindre del och då hade det inte varit någon större fara om den sedan gick sönder? Tips för framtiden? 

Hon ska kunna få saker utan att hennes pappa ska ha rätt till dem. Nej han går inte med på att dela på presenter.
  • Anonym (Mamma)

Presenten är lika mycket hennes även om den bara är här. Ingen får använda den utan hennes godkännande, medan jag vet att pappan skulle lägga beslag på den där.

Uppdelningen är inte min. Den är pappans. Barnen har saker som ligger nerpackat där för att de inte har plats, men han vägrar låta dem ha det här. Det är saker han la beslag på i bodelningen utan mitt medhåll.

• Anonym (Mamma)
    Yllop skrev 2024-08-06 18:38:26 följande:

"Det är en elektronikpryl som kostade 3000-4000. Pappan vill ha dit för att få använda det själv, något jag inte är okej med. Vet att han inte heller skulle ersätta det om det går sönder hos honom."

Låt henne ta med grejen till pappan.
    Om dottern märker att pappan använder saken mer än vad hon gör kanske hon inte tar med den till pappan något mer.

Och om den går sönder?
  • Anonym (Mamma)

Det är allt annat än en maktkamp från min sida, jag vill helt enkelt inte att idioten ska få använda något jag betalat. Han kan köpa en egen. Han hade alternativet att bekosta halva, men det vägrade han, precis som han kommer vägra ersätta den om den går sönder hos honom.

• Anonym (Mamma)
    felicityporter skrev 2024-08-06 18:53:09 följande:
    Exakt! Jag tror mamma har en enorm paranoia här som spökar samtidigt som man märker hur en djup konflikt mellan de två finns där. Dottern är antagligen normalbegåvad och kommer således inte ta med prylen om pappa använder den mer.
    Jag har ingen paranoia. Han är elak, jag tänker inte låta honom använda något jag köpt. Då får han betala halva.
  • Anonym (Mamma)
    Yllop skrev 2024-08-06 19:06:02 följande:
    Då går den sönder.
    Den kan ju gå sönder hemma hos dig också.
    Då är det på mitt ansvar. Jag har betalat den.
  • Anonym (Mamma)
    felicityporter skrev 2024-08-07 02:20:38 följande:
    Du titulerar din dotters pappa ?idioten? och vill av princip att han inte rör något du har köpt? Herregud, väx till dig lite. Det är din dotters sak och hon ska inte straffas för att ni separerat och hatar varandra.
    Han har misshandlat mig i många år och är fortsatt psykiskt elak mot barnen, idiot är det mildaste jag kan kalla honom.

Det är inte att straffas att inte få göra precis som man vill.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Gnissel) skrev 2024-08-07 00:09:28 följande:

Om det är en portabel sak, som telefon, platta eller laptop så är det väl självklart att hon tar med den. Men en spelkonsol eller liknande är lättare att argumentera för att den bor i ert hem.

om det är så jobbigt att dottern tar med saker mellan er och pappan så köp inte den sortens dyra presenter. Köp det till hushållet istället och ge henne en normal present. Får hon inte ha nya kläder som du köpt på sig när hon ska till pappan för risk att det ska förstöras? det låter lite som du eldar på en konflikt mellan dig och pappan och dottern hamnar i kläm. 

Självklart får hon det. Dyra saker som inte är menade att släpas fram och tillbaka på stannar. Jag gör allt för att hålla relationen så bra det går, det är pappan som gör tvärtom. Hon hade inte ens en tanke på att ta med den innan pappan hörde om den och ville ha dit den. Han visste mycket väl att jag inte skulle vilja det. Han var erbjuden att betala hälften, men det ville han inte. Då ska han inte komma sen och göra anspråk på den heller.

Gällande kläder är det i princip alltid jag som får köpa även det som egentligen är bestämt ska vara hans ansvar, för antingen skiter han i det eller så köper han det HAN vill att de ska ha och struntar i barnens åsikter.
Svar på tråden Ta med dyr present?