• Anonym (Mi)

Ta med dyr present?

Anonym (Mamma) skrev 2024-08-06 16:24:43 följande:
    Pappan vill ha dit den för sin skull, inte hennes. Han har råd att köpa en egen. Ska den dit ska han ersätta den om den går sönder hos honom, men det vet jag att han skulle vägra. Barnen har massa saker där de inte får ta hit, trots att det är saker de hade innan skilsmässan och jag betalat för.
    Jag gissar att det är ett tv-spel eller liknande. Jag hade heller inte skickat med!

Mitt barn fick en dyr pryl av mig, gick isär med hennes pappa och hon ville ha prylen hos pappa och inte ta med till mig.
    Jag sa nej. Prylen gick inte att flytta och presenten var från mig och skulle stå i det hem jag hade med dottern. Tur var det för pappan bodde ändå inte kvar där sen.

Jag tycker att det är helt ok att inte flytta dyra prylar mellan hem. Det är ju mycket större risk om de går sönder. Tror ingen tyckt att tex en tv, stationär dator, piano, trumset etc skulle flyttas mellan hem heller, så är det ett tv-spel eller padda, säg helt enkelt till dottern att sådan elektronik mår bäst av att inte hålla på att flyttas utomhus då det kan gå sönder.
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Backbone) skrev 2024-08-07 14:12:31 följande:

Jättekonstiga svar här i tråden.

Jag hade inte heller låtit saken flyttas om pappan är oaktsam med saker. Har han dessutom en historia av att ha misshandlat dig och undanhålla barnets saker som ni gemensamt köpt bara för att, så är det ju han som bestämt vilket arrangemang ni ska ha för saker - att inte ta med dem fram och tillbaka. Det kan ju inte gälla bara för ena föräldern utan för båda i så fall.

Det är du som bestämmer här, det spelar ingen roll vad pappan eller någon annan tycker. Det är hans ansvar att ge barnet det han tycker barnet ska ha under hans tid med barnet. Stå på dig!

Men precis!!

Dessutom om barnet velat ta med sin dyra sak till lekparken, kompisen, stranden, skogen etc så hade ju ingen reagerat om mamman sa nej, även om det är barnets sak.

Det går ju även jämföra när barn får pengar i present och föräldrarna väljer att spara dem istället för att barnen ska få bestämma och handla upp dem, eller sparar på eget konto så barnen inte festar upp dem så fort de fyller 18.

Du har även helt rätt i att pappan satt ribban om att saker inte ska flyttas mellan hemmen. Tror inte alla förstår hur det är att ha barn med ett manipulerande ex.

Det är helt ok att ts säger nej till att flytta prylen även om barnet vill, ibland måste man göra saker som barnen inte gillar för att skydda dem.

Får pappan hem saken kanske dottern aldrig ser den mer, eller att han tar sönder den, eller att dottern inte tillåts ta med den hem till ts igen. Jag hade inte riskerat det om jag var ts! Hon måste få kunna köpa saker till sitt barn utan att behöva riskera att förlora sakerna till pappan.
  • Anonym (Mi)
    Tom Araya skrev 2024-08-08 17:29:26 följande:

I övrigt anser jag att barnens saker följer med barnen. Vill du att sakerna ska höra till ditt hem ska du inte ge dem till ett barn som har ett annat hem också.

Tror inte några barn som har två hem tar med sig precis ALLA saker varje gång de åker till det andra hemmet.

Ska varenda leksak och varenda klädesplagg packas ner varje vecka, eftersom barnens saker följer med barnen?

Eller är det ok att faktiskt säga att RIMLIGA saker följer med? Dvs kanske gosedjuret som de sover med på natten och kanske favoritdockan eller liknande.

Men det är ju verkligen inte rimligt att packa precis allt, och därför är det väl också ok att säga nej till att vissa saker stannar i ett visst hem.
    Tänk om det varit en tv, stationär dator, ett trumset tex var prylen barnet fick. Ska det också följa med barnet?
Svar på tråden Ta med dyr present?