• Anonym (Otydligt)

Våldtäkt? Hur ska man ha det?

Har läst på lite om våldtäkt, hur det blir om haft haft sex men ångrar sig i efterhand, vad oaktsam våldtäkt är och vad oaktsamt sexuellt övergrepp är. Det är så mycket som är luddigt i lagarna och det är så mycket som gör att en person riskerar att bli oskyldigt dömd. Hur ska man tänka när man läser detta?

"Den som inte tillräckligt noggrant försäkrar sig om att en annan person frivilligt deltar i eller utsätts för sexuella handlingar löper risk att bli åtalad och dömd för ett allvarligt sexualbrott."

"

Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivilligheten har kommit till uttryck, genom ord eller handling eller på annat sätt. Bedömningen av om en målsägande har deltagit frivilligt eller inte ska dock grundas på situationen i dess helhet. Utrymmet för att bedöma en ren passivitet som uttryck för ett val att delta i en sexuell handling är begränsat. En person som mot sin vilja utsätts för ett sexuellt närmande har nämligen inte något ansvar för att säga nej eller för att på annat sätt uttrycka sin motvilja. En person som deltar frivilligt i ett sexuellt umgänge behöver å andra sidan inte heller uttrycka sin vilja att ha sex."

Hur ska man tänka här?

"

• Svar på tråden Våldtäkt? Hur ska man ha det?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-04 16:28:01 följande:
    Vadå? 
    Det kan inte räcka med en övertygande berättelse om vad som hänt. Vem som helst kan ljuga och hitta på. Både kvinnor och män.
  • Anonym (Hell)
    Anonym (Mx) skrev 2024-08-04 16:48:40 följande:
    Det kan inte räcka med en övertygande berättelse om vad som hänt. Vem som helst kan ljuga och hitta på. Både kvinnor och män.
    Du svarar fortfarande inte på min fråga. 

Hur anser du att snippa-fallet skulle hanterats? Jag antar att du skulle fria förövaren för att det inte existerar någon form av bevis (förutom offrets trovärdiga historia, som du tidigare sågat som bevisform)
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-04 17:09:19 följande:
    Du svarar fortfarande inte på min fråga. 

Hur anser du att snippa-fallet skulle hanterats? Jag antar att du skulle fria förövaren för att det inte existerar någon form av bevis (förutom offrets trovärdiga historia, som du tidigare sågat som bevisform)
    Det jag säger är bara sunt förnuft. Alla kan ljuga ihop en berättelse.

Jag vet bara i väldigt grova drag vad som har hänt i just snippafallet, så jag kan nog inte uttala mig om det.

Vad vill du ha sagt med att hänvisa till det fallet? Fälldes han tillslut bara baserat på flickans berättelse?
  • Anonym (Hell)
    Anonym (Mx) skrev 2024-08-04 17:30:46 följande:
    Det jag säger är bara sunt förnuft. Alla kan ljuga ihop en berättelse.

Jag vet bara i väldigt grova drag vad som har hänt i just snippafallet, så jag kan nog inte uttala mig om det.

Vad vill du ha sagt med att hänvisa till det fallet? Fälldes han tillslut bara baserat på flickans berättelse?

ja, han fälldes till slut pga flickans berättelse. Är det ett felaktigt tillvägagångssätt? Jag antar att du vill fria förövaren i det fallet. Vilka bevis anser du ska till för att fälla i det fallet? 

I ett liknande fall, Martin Timell så blev han inte fälld. Det betyder inte per automatik att offret har ljugit eller att hon faktiskt blev utsatt av honom.

• Anonym (Kontrakt)

Läste nyss om en kille i Kalmartrakten som fått 3 år för våldtäkt.
    han åker hem till en 17 år äldre kvinna och sedan går historierna isär om vad som hänt.
    han har varit våldsam enligt henne och domstolen bedömmer henne som trovärdig.

Den killen är helt körd. 

• Tilolo
    Anonym (Sex) skrev 2024-08-04 13:30:50 följande:
    Det borde vara naturligt att man både ska säga nej om man inte vill  ha sex plus säga ja om man vill ha det. 
    Ja precis! 🙂
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-04 17:47:57 följande:

ja, han fälldes till slut pga flickans berättelse. Är det ett felaktigt tillvägagångssätt? Jag antar att du vill fria förövaren i det fallet. Vilka bevis anser du ska till för att fälla i det fallet? 

I ett liknande fall, Martin Timell så blev han inte fälld. Det betyder inte per automatik att offret har ljugit eller att hon faktiskt blev utsatt av honom.

Svårt att kommentera olika fall om man som jag inte är insatt i dessa.
  • Anonym (Hell)
    Anonym (Mx) skrev 2024-08-04 23:59:36 följande:
    Det är inte svårt. Det är en åsikt som bygger på det du tycker tidigare. Vilka bevis anser du skulle krävas i snippa-fallet? Ord står mot ord.
  • Anonym (Hell)

...med ett tillägg om att du inte ansåg att en trovärdig berättelse var nog.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-05 02:39:04 följande:
    Det är inte svårt. Det är en åsikt som bygger på det du tycker tidigare. Vilka bevis anser du skulle krävas i snippa-fallet? Ord står mot ord.
    Varför forcerar du just snippafallet? Fanns det inga bevis alls förutom en berättelse då?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Mx) skrev 2024-08-04 23:59:36 följande:
    Var det du som enbart ville diskutera en artikel bakom betalvägg som ingen kunde läsa?
  • Anonym (Hell)
    Anonym (Mx) skrev 2024-08-05 08:31:04 följande:
    Varför forcerar du just snippafallet? Fanns det inga bevis alls förutom en berättelse då?
    Det är ett talande och känt exempel på det du förespråkar. 

Vad har du för åsikt. Vilka bevis ska till? 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-05 09:51:33 följande:
    Det är ett talande och känt exempel på det du förespråkar. 

Vad har du för åsikt. Vilka bevis ska till? 
    Fråga dig istället varför det är så viktigt för dig att jag ska svara på detta utan att ha koll. Jag kan inte ha åsikter om ett fall jag inte känner till mer än högst ytligt.

Det är samma som att jag skulle avkrävas en recension av en bok jag bara läst baksidan på.
  • Anonym (Hell)
    Anonym (Mx) skrev 2024-08-05 09:57:50 följande:
    Fråga dig istället varför det är så viktigt för dig att jag ska svara på detta utan att ha koll. Jag kan inte ha åsikter om ett fall jag inte känner till mer än högst ytligt.

Det är samma som att jag skulle avkrävas en recension av en bok jag bara läst baksidan på.
    Du skulle ju frige förövaren i det här fallet.

Vilka bevis anser du ska finnas för att fälla? Varför kan du inte svara på det? Varför kläcker du ur dig något som du inte kan förklara?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-05 12:38:54 följande:
    Du skulle ju frige förövaren i det här fallet.

Vilka bevis anser du ska finnas för att fälla? Varför kan du inte svara på det? Varför kläcker du ur dig något som du inte kan förklara?
    Tagga ner lite. Du kan inte säga vad jag hade gjort. Jag kan inte det specifika fallet mer än högst ytligt.

Vi pratar i generella termer här om det skulle vara ett fall som flera känner till väl, då finns det möjlighet att diskutera fall som ex för trådens ämne. 
  • Anonym (Hell)
    Anonym (Mx) skrev 2024-08-05 14:26:25 följande:
    Tagga ner lite. Du kan inte säga vad jag hade gjort. Jag kan inte det specifika fallet mer än högst ytligt.

Vi pratar i generella termer här om det skulle vara ett fall som flera känner till väl, då finns det möjlighet att diskutera fall som ex för trådens ämne. 
    Varför svarar du inte på en enkel fråga? Vilka bevis anser du ska till för att kunna fälla någon? Vad är anledningen till att du inte vill utveckla dina tankar?

Jag tog upp snippa-fallet som ett exempel där förövaren till slut blev fälld pga en trovärdig historia. Det är inte tillräckligt för dig. Så mycket har jag förstått.

Återigen vilka bevis skulle du begära? Jag kan applicera det på snippa-fallet och jämföra din åsikt med rättens. Du behöver inte kunna något om fallet, men jag tycker faktiskt att dina åsikter ska en anknytning till verkligheten och de offer som faktiskt finns.
Svar på tråden Våldtäkt? Hur ska man ha det?