• Anonym (Otydligt)

Våldtäkt? Hur ska man ha det?

Har läst på lite om våldtäkt, hur det blir om haft haft sex men ångrar sig i efterhand, vad oaktsam våldtäkt är och vad oaktsamt sexuellt övergrepp är. Det är så mycket som är luddigt i lagarna och det är så mycket som gör att en person riskerar att bli oskyldigt dömd. Hur ska man tänka när man läser detta?

"Den som inte tillräckligt noggrant försäkrar sig om att en annan person frivilligt deltar i eller utsätts för sexuella handlingar löper risk att bli åtalad och dömd för ett allvarligt sexualbrott."

"

Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivilligheten har kommit till uttryck, genom ord eller handling eller på annat sätt. Bedömningen av om en målsägande har deltagit frivilligt eller inte ska dock grundas på situationen i dess helhet. Utrymmet för att bedöma en ren passivitet som uttryck för ett val att delta i en sexuell handling är begränsat. En person som mot sin vilja utsätts för ett sexuellt närmande har nämligen inte något ansvar för att säga nej eller för att på annat sätt uttrycka sin motvilja. En person som deltar frivilligt i ett sexuellt umgänge behöver å andra sidan inte heller uttrycka sin vilja att ha sex."

Hur ska man tänka här?

"

• Svar på tråden Våldtäkt? Hur ska man ha det?
  • Anonym (Tjejen)
    ClumsySmurf skrev 2024-08-01 02:09:09 följande:
    Jag utryckte mej korkat.
    Jag tror inte det krävs mycket utöver våldtäkt.

www.psychologytoday.com/us/blog/sexual-assault-and-the-brain/201804/freezing-during-sexual-assault-and-harassment
    Bra beskrivet i länken. Ni som inte förstår distinktionen mellan en sexuell attack och normalt beteende hos en frisk människa, läs så bör saker klarna för er.

Det finns en myriad av möjliga händelseförlopp, men länken beskriver själva reaktionen väl. I det ögonblicket man tänker "det här händer inte" så har en avgörande gräns överträtts. Kan vara ens chefs hand på ens rumpa eller när en attack, våldtäkt inletts.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-08-01 08:55:03 följande:
    Bra beskrivet i länken. Ni som inte förstår distinktionen mellan en sexuell attack och normalt beteende hos en frisk människa, läs så bör saker klarna för er.

Det finns en myriad av möjliga händelseförlopp, men länken beskriver själva reaktionen väl. I det ögonblicket man tänker "det här händer inte" så har en avgörande gräns överträtts. Kan vara ens chefs hand på ens rumpa eller när en attack, våldtäkt inletts.
    Sluta vara sådana snöflingor som fryser och inte ens våga reagera om man får chefens hand på rumpan. Väx upp och lär er säga ifrån. Ta bort den och säg att han ska sluta äckla sig.

En gräns är passerad genom att ta någon på rumpan, med det är inte någon grad av våldtäkt och låter orimligt att man skulle hamna i frysläge för.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Mx) skrev 2024-08-01 09:08:13 följande:
    Sluta vara sådana snöflingor som fryser och inte ens våga reagera om man får chefens hand på rumpan. Väx upp och lär er säga ifrån. Ta bort den och säg att han ska sluta äckla sig.

En gräns är passerad genom att ta någon på rumpan, med det är inte någon grad av våldtäkt och låter orimligt att man skulle hamna i frysläge för.
    Du missuppfattar vad jag skrev. Det du reagerar på är när någon utför en otänkbar handling, inget annat. Om någon skulle köra på dig med vilje i trafiken pga road rage skulle du antagligen få den tanken, "händer det här verkligen?". Ett första gränsöverskridande. Vid sexuella attacker börjar det så och eskalerar vidare med värre saker om man inte kan ta sig ur situationen.

Ingen chef har vågat talla på min kropp, har aldrig hänt när mer hjälplösa kollegor råkat ut för gubbslem i chefsposition. Och jo, jag är oftast den mest attraktiva och populära på mina arbetsplatser :) Det är skillnad på teoretiska exempel och självupplevda erfarenheter.
  • Anonym (Sverker)

Jag håller med. Lagen är tyvärr dåligt formulerad vilket gör att en del hamnar i kläm då det i vissa sammanhang kan uppstå situationer där det blir lite godtyckligt vad som rätt och fel.

• Tow2Mater
    Anonym (Sverker) skrev 2024-08-01 11:23:21 följande:

Jag håller med. Lagen är tyvärr dåligt formulerad vilket gör att en del hamnar i kläm då det i vissa sammanhang kan uppstå situationer där det blir lite godtyckligt vad som rätt och fel.

Ja, och att många här tydligen vägrar inse den möjligheten och inte ens kan diskutera det, är skrämmande.
  • Anonym (Hell)
    Tow2Mater skrev 2024-08-01 13:26:11 följande:
    Ja, och att många här tydligen vägrar inse den möjligheten och inte ens kan diskutera det, är skrämmande.
    Jag trodde vi faktiskt diskuterade det. Ditt synsätt är skrämmande.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-01 14:40:26 följande:
    Fast det Sverker skriver i inlägg #124 stämmer ju. Det är precis det som diskuteras i tråden. Jag vet att en kvinna kan bli våldtagen och att man inte lyckas sätta dit förövaren, precis som att jag vet att det finns ärenden där kvinnan vill och även kan sätta dit en kille för tex oaktsam våldtäkt vilket även förstör hans liv.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-01 14:40:26 följande:
    Vilket menar du är mitt skrämmande synsätt?
  • Tänk logiskt
    Anonym (Mnm) skrev 2024-08-01 00:17:36 följande:
    Nej, det är inga fördomar utan bara ren logik. Ingen normal kvinna vill vara med en socialt handkappad man vilket feta män med bristande impulskontroll ofta är då det hör till diagnosen. 

Greta ser ut som en trettonårig flicka i både kroppsform och ansikte. Bara pedofilcreep tänder på en sån kropp. 

Jag behöver inte bevisa att våldtäktsmän är störda män med diagnos. Det säger sig självt. En socialt kompetent person med normalt utvecklad empati våldtar inte.  
    Nej men du behöver bevisa att överviktiga oftare är våldtäktsmän och pedofiler än andra. Och det är jag säker på att du inte har minsta belägg för.
    Och problemet med pedofiler är inte dålig impulskontroll. Om en person tänder på en outvecklad barnkropp är det en typ av läggning, som inte beror på dålig impulskontroll. Dömda pedofiler använder ofta list och bedrägeri för att få kontakt med barn, utnyttja dem och hålla på med barnporr m.m. Det är långsiktigt, inte impulsivt. 
  • Anonym (Sex)

Det borde vara rättsosäkert ifall det inte finns någon möjlighet inom lagen att det tydligt verkade finnas ett samtycke och sedan stämde det inte, och man blir inte dömd pågrund av det jämför exempelvis med "God tro" fungerar. 
    Och för att många brott kan det krävas uppsåts. 

Svar på tråden Våldtäkt? Hur ska man ha det?