• Anonym (Otydligt)

Våldtäkt? Hur ska man ha det?

Har läst på lite om våldtäkt, hur det blir om haft haft sex men ångrar sig i efterhand, vad oaktsam våldtäkt är och vad oaktsamt sexuellt övergrepp är. Det är så mycket som är luddigt i lagarna och det är så mycket som gör att en person riskerar att bli oskyldigt dömd. Hur ska man tänka när man läser detta?

"Den som inte tillräckligt noggrant försäkrar sig om att en annan person frivilligt deltar i eller utsätts för sexuella handlingar löper risk att bli åtalad och dömd för ett allvarligt sexualbrott."

"

Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivilligheten har kommit till uttryck, genom ord eller handling eller på annat sätt. Bedömningen av om en målsägande har deltagit frivilligt eller inte ska dock grundas på situationen i dess helhet. Utrymmet för att bedöma en ren passivitet som uttryck för ett val att delta i en sexuell handling är begränsat. En person som mot sin vilja utsätts för ett sexuellt närmande har nämligen inte något ansvar för att säga nej eller för att på annat sätt uttrycka sin motvilja. En person som deltar frivilligt i ett sexuellt umgänge behöver å andra sidan inte heller uttrycka sin vilja att ha sex."

Hur ska man tänka här?

"

• Svar på tråden Våldtäkt? Hur ska man ha det?
  • Anonym (Hell)
    Anonym (Poop) skrev 2024-08-03 19:19:24 följande:

Med tanke på hur dom pratade om det innan så JA

Du förstår väl att du pratar om minderåriga flickor som han bedömts våldta. Det är ganska vanligt bland pedofiler att grooming sker.

Vad har du för relation till våldtäktsmannen?
  • Reclaimyourself

Jag är en kvinna som tycker att det är alldeles för luddigt, ja, och jag liksom många andra kvinnor/tjejer som jag har varit kompis med genom åren har haft sex som vi ångrat i efterhand, men det var långt före den här nya lagen kom. 

Jag tycker att allt ansvar läggs på mannen (eller den som blir anmäld) och jag tycker inte det är klokt! Jag tycker inte man kan skylla på att man gick med på sex men sedan i efterhand känna sig billig eller ha ångest för att man var för full eller att man låg med någon "av en händelse". 

Men vad vet jag, jag var ung och dum och lite mer lättfotad än idag, och jag går aldrig på hemmafester eller ens festar numera på det sättet man gjorde som ung. 
    Jag har aldrig ens varit lössläppt utan ganska pryd, men mer lössläppt då än nu när jag är medelålders och nästan nunna. Har inte sex numera om jag inte är attraherad och det har varit när jag hållt på med dejtingappar och när jag är i förhållanden. Mer eller mindre celibat är inte ovanligt bland mina jämnåriga kvinnliga vänner, men nu har jag träffat någon jag vill leva med och ha klart vi har sex. ;) 

De som haft sex och ångrar sig efteråt nu efter att den här lagen kom kanske tolkar den annorlunda? Oavsett man är ung eller gammal! 

• Anonym (Poop)
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-03 19:25:15 följande:
    Du förstår väl att du pratar om minderåriga flickor som han bedömts våldta. Det är ganska vanligt bland pedofiler att grooming sker.

Vad har du för relation till våldtäktsmannen?

Ingen relation alls. Men du verkar inte förstå. Vi pratar om en lite pojke nyss fyllda 18 år. Det är inte en vuxen man. 

Har även hört att det här ÄR ett sätt för unga flickor att få ut pengar o samtidigt hämnas på pojkvännen 

• Reclaimyourself

Håller med dig om att det är ett sätt att hämnas eller få ut pengar. Jag var otydlig men jag menade det när jag skrev att allt ansvar läggs på mannen och det är helt galet! Förstår de inte att lagen utnyttjas? Det finns många lagar som kan utnyttjas, och det finns lagar som förbjuder folk att kliva över andra människors gränser, på alla möjliga sätt alltså, inte bara sex! Nödvärnsllagen tror jag den heter, en lag jag läst på om? Iallafall en lag som folk skulle kunna utnyttja totalt om inte den fanns. Innebär i princip att den måste finnas för att det finns gränslösa människor som saknar spärrar, och den lagen skyddar oss från sådana människor. Det finns folk som inte respekterar andra människors gränser och tvingar sig på folk som de känner för att komma nära av olika anledningar. 

Helt galet att de inte förstår att om inte den lagen hade funnits så hade folk kunnat göra vad som helst mot andra, och slutat med våldtäkt i en del fall! 

• Anonym (Mx)
    Anonym (Poop) skrev 2024-08-03 19:33:27 följande:

Ingen relation alls. Men du verkar inte förstå. Vi pratar om en lite pojke nyss fyllda 18 år. Det är inte en vuxen man. 

Har även hört att det här ÄR ett sätt för unga flickor att få ut pengar o samtidigt hämnas på pojkvännen 

När ska folk förstå att inte kvinnor eller flickor bara är små, söta, snälla och genomärliga. Det finns stora hål i det juridiska om man låter en trovärdig historia vara grunden för bevisning gällande våldtäkt.
  • Anonym (Hell)
    Anonym (Mx) skrev 2024-08-03 19:54:11 följande:
    När ska folk förstå att inte kvinnor eller flickor bara är små, söta, snälla och genomärliga. Det finns stora hål i det juridiska om man låter en trovärdig historia vara grunden för bevisning gällande våldtäkt.
    Vid vilken ålder går gränsen där du tror flickor inte kan bli våldtagna? 13, 10, 8? Oavsett hur söta/ inte söta dom är? Hur ska något kunna bevisas då om man inte lyssnar på brottsoffrets trovärdiga historia? 
  • Anonym (Poop)
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-03 20:08:02 följande:
    Vid vilken ålder går gränsen där du tror flickor inte kan bli våldtagna? 13, 10, 8? Oavsett hur söta/ inte söta dom är? Hur ska något kunna bevisas då om man inte lyssnar på brottsoffrets trovärdiga historia? 

du verkar inte förstå hur 14 åriga tjejer är. Många av dom är inte oskyldiga våldtagna offer. Finns två sidor av detta

• Anonym (Mx)
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-03 20:08:02 följande:
    Alla kan bli våldtagna tyvärr. Det finns straff för detta precis som sig bör. Men att lita blint på tjejer/kvinnor precis som killar/män är inte rättssäkert. Det behöver finnas fler säkra bevis som stärker vittnesmålet.
  • Anonym (X)
    Anonym (Poop) skrev 2024-08-03 18:55:09 följande:
    Det var flera tjejer i det här fallet. När dom andra fick höra om det så sa dom att dom oxå ville ha pengar o anmälde 
    Anmälde samma kille? 
  • Anonym (Ida)

1) om man inte kan läsa av socialt samspel med andra människor så bör man avstå från sex. Eftersom sex är ett samspel.

2) ha inte sex med okända, ha sex med någon du lärt känna!

3) om personen ifråga inte är lika driven som du att ligga- backa. Kolla läget. Inte pga av oro för våldtäkt utan för att DU ÄR MÅN OM ATT PERSONEN HAR DET BRA.

Svar på tråden Våldtäkt? Hur ska man ha det?