• Anonym (Otydligt)

Våldtäkt? Hur ska man ha det?

Har läst på lite om våldtäkt, hur det blir om haft haft sex men ångrar sig i efterhand, vad oaktsam våldtäkt är och vad oaktsamt sexuellt övergrepp är. Det är så mycket som är luddigt i lagarna och det är så mycket som gör att en person riskerar att bli oskyldigt dömd. Hur ska man tänka när man läser detta?

"Den som inte tillräckligt noggrant försäkrar sig om att en annan person frivilligt deltar i eller utsätts för sexuella handlingar löper risk att bli åtalad och dömd för ett allvarligt sexualbrott."

"

Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivilligheten har kommit till uttryck, genom ord eller handling eller på annat sätt. Bedömningen av om en målsägande har deltagit frivilligt eller inte ska dock grundas på situationen i dess helhet. Utrymmet för att bedöma en ren passivitet som uttryck för ett val att delta i en sexuell handling är begränsat. En person som mot sin vilja utsätts för ett sexuellt närmande har nämligen inte något ansvar för att säga nej eller för att på annat sätt uttrycka sin motvilja. En person som deltar frivilligt i ett sexuellt umgänge behöver å andra sidan inte heller uttrycka sin vilja att ha sex."

Hur ska man tänka här?

"

• Svar på tråden Våldtäkt? Hur ska man ha det?
  • Anonym (Hell)
    Anonym (Kontrakt) skrev 2024-08-03 10:55:35 följande:
    Såklart inte. Vem har påstått det?
    Ja? Som någon redan frågat, vad är syftet med kontraktet då?
  • Anonym (Niro)
    Anonym (X) skrev 2024-08-03 11:25:20 följande:
    Vad ska du då med kontraktet till? Totalt värdelöst. 
    Om ett par vill leka med olika former av sexuella aktiviteter som gränsar till det olagliga blir det naturligtvis mycket svårare att få personen dömd med ett sådant kontrakt. Syftet med kontrakten kan vara att öka tryggheten i det de gör och att det sker efter bägges medgivande.
  • Anonym (Hell)
    Anonym (Niro) skrev 2024-08-03 15:20:59 följande:
    Om ett par vill leka med olika former av sexuella aktiviteter som gränsar till det olagliga blir det naturligtvis mycket svårare att få personen dömd med ett sådant kontrakt. Syftet med kontrakten kan vara att öka tryggheten i det de gör och att det sker efter bägges medgivande.

Vad baserar du det på? Finns det rättsfall som indikerar att det blir svårare att bli dömd?

Blir personen våldtagen så kan det ju tom uppfattas som att du haft ett uppsåt att våldta om du presenterar ett kontrakt innan.

• Anonym (Poop)

Jag har sett en ökning av Tjejer under 15 som anmäler sina äldre killar för våldtäkt när han tex vill göra slut. En kille fick fängelse i 4 år för att tjejen vart sur när han inte längre ville träffa honom. Galet 

• Anonym (Hell)
    Anonym (Poop) skrev 2024-08-03 15:40:51 följande:

Jag har sett en ökning av Tjejer under 15 som anmäler sina äldre killar för våldtäkt när han tex vill göra slut. En kille fick fängelse i 4 år för att tjejen vart sur när han inte längre ville träffa honom. Galet 

Pratar du om pedofiler nu?
  • Anonym (X)
    Anonym (Poop) skrev 2024-08-03 15:40:51 följande:

Har du en källa på detta? 
  • Anonym (Poop)
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-03 16:09:05 följande:
    Pratar du om pedofiler nu?

Nej Inte pedofiler. Men tjejer som är tillsammans med 18 åriga killar. 

Anonym (X) skrev 2024-08-03 16:18:36 följande:

Nej. Bara vad jag läser o vad jag märkt bland folk Jag kånner till 

• Anonym (Hell)
    Anonym (Poop) skrev 2024-08-03 16:30:14 följande:

Nej Inte pedofiler. Men tjejer som är tillsammans med 18 åriga killar. 

Anonym (X) skrev 2024-08-03 16:18:36 följande:

Nej. Bara vad jag läser o vad jag märkt bland folk Jag kånner till 

Du pratar om icke-byxmyndiga barn som är tillsammans med vuxna män. Det är en pedofil. Vad tror du en pedofil är egentligen?
  • Anonym (Poop)
    Anonym (Hell) skrev 2024-08-03 16:41:52 följande:
    Du pratar om icke-byxmyndiga barn som är tillsammans med vuxna män. Det är en pedofil. Vad tror du en pedofil är egentligen?
    Jag kallar inte en finnig omogen 18 åring för vuxen man 
  • Anonym (Hell)
    Anonym (Poop) skrev 2024-08-03 16:51:20 följande:
    Jag kallar inte en finnig omogen 18 åring för vuxen man 
    Det spelar ingen roll vad du kallar en 18-åring. Han ska inte ha våldta barn och hör hemma i fängelse.
Svar på tråden Våldtäkt? Hur ska man ha det?