• Anonym (Otydligt)

Våldtäkt? Hur ska man ha det?

Har läst på lite om våldtäkt, hur det blir om haft haft sex men ångrar sig i efterhand, vad oaktsam våldtäkt är och vad oaktsamt sexuellt övergrepp är. Det är så mycket som är luddigt i lagarna och det är så mycket som gör att en person riskerar att bli oskyldigt dömd. Hur ska man tänka när man läser detta?

"Den som inte tillräckligt noggrant försäkrar sig om att en annan person frivilligt deltar i eller utsätts för sexuella handlingar löper risk att bli åtalad och dömd för ett allvarligt sexualbrott."

"

Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivilligheten har kommit till uttryck, genom ord eller handling eller på annat sätt. Bedömningen av om en målsägande har deltagit frivilligt eller inte ska dock grundas på situationen i dess helhet. Utrymmet för att bedöma en ren passivitet som uttryck för ett val att delta i en sexuell handling är begränsat. En person som mot sin vilja utsätts för ett sexuellt närmande har nämligen inte något ansvar för att säga nej eller för att på annat sätt uttrycka sin motvilja. En person som deltar frivilligt i ett sexuellt umgänge behöver å andra sidan inte heller uttrycka sin vilja att ha sex."

Hur ska man tänka här?

"

• Svar på tråden Våldtäkt? Hur ska man ha det?
  • Anonym (X)
    Anonym (Mx) skrev 2024-07-29 18:29:30 följande:

Det finns tom advokater som gått ut och varnat unga män sedan lagen om oaktsam våldtäkt infördes. Det skvallrar om att det inte är helt riskfritt.

Ja, det är väl bra att påminna om att säkerställa att samtycker verkligen finns.

Hade varit ännu bättre om de dessutom påminner om mannens ansvar för sitt sexliv, så de använder skydd, så de slipper bli ofrivilliga pappor.
  • Anonym (Hell)
    Tow2Mater skrev 2024-07-29 18:20:10 följande:
    Tyvärr verkar den nya lagen så luddig att för en normal person, speciellt  om de under t ex inverkan av alkohol som ju är involverat i majoriteten av våldtäkter, går det att våldta av misstag på så sätt att man kanske 'inte har förstått något man borde ha förstått'.
    Du kan ju köra full och skada någon av misstag. Att någon är berusad klassas inte som en förmildrande omständighet, tvärtom.

Det krävs en hel del för att kunna försätta någon i frozen fright. För att sen fullborda våldtäkten.
  • PwF Svensson

Om du köper en dricka på pressbyrån? går ut sveper den och går in igen och säger ?jag har ångrat mig, jag vill inte ha den här drickan . Jag tror det är bäst du behåller byxorna på tills du blir lite äldre .

• Tow2Mater
    Anonym (Hell) skrev 2024-07-29 19:15:13 följande:
    Du kan ju köra full och skada någon av misstag. Att någon är berusad klassas inte som en förmildrande omständighet, tvärtom.

Det krävs en hel del för att kunna försätta någon i frozen fright. För att sen fullborda våldtäkten.
    Jag tror ingen kan säga de inte förstått att det är ett brott att köra full, så den håller inte. Fordonet förväntas inte ge samtycke, full eller inte. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Hell) skrev 2024-07-29 18:03:48 följande:
    Någon som våldtar en annan förstår antagligen att de våldtar, 70% av våldtäktsoffer hamnar i chocktillstånd. Krävs en medveten handling att våldta och handlingar som leder till att försätta någon i frozen fright. 
    Tyvärr verkar den nya lagen så luddig att för en normal person, speciellt  om de under t ex inverkan av alkohol som ju är involverat i majoriteten av våldtäkter, går det att våldta av misstag på så sätt att man kanske 'inte har förstått något man borde ha förstått'.
    Det är väl samma sak om jag slänger en flaska över axeln och oavsiktligt träffar någon i huvudet?
    Då har jag uppenbenbarligen inte har förstått något jag borde ha förstått.
    Varför tänkte inte jag på det som är uppenbart för de flesta och var oaktsam?

Kör bil, skriver sms, oj krockade, av "misstag", tänkte inte på det.

Är det någon slags likgiltighet som gör att man inte tänkte på det andra tänker på?

• Anonym (Egdas)
    Ja, och " råkar " man begå ett sådant " misstag" , full eller inte, ska man självklart dömas för det.
  • Tow2Mater
    ClumsySmurf skrev 2024-07-29 21:11:18 följande:
    Det är väl samma sak om jag slänger en flaska över axeln och oavsiktligt träffar någon i huvudet?
    Då har jag uppenbenbarligen inte har förstått något jag borde ha förstått.
    Varför tänkte inte jag på det som är uppenbart för de flesta och var oaktsam?

Kör bil, skriver sms, oj krockade, av "misstag", tänkte inte på det.

Är det någon slags likgiltighet som gör att man inte tänkte på det andra tänker på?
    Igen, i ditt exempel forväntas inte flaskan ge samtycke.

Men de som förväntas ge samtycke kan göra det på ett sätt som kan uppfattas felaktigt.
  • ClumsySmurf
    Tow2Mater skrev 2024-07-29 21:21:05 följande:
    Igen, i ditt exempel forväntas inte flaskan ge samtycke.

Men de som förväntas ge samtycke kan göra det på ett sätt som kan uppfattas felaktigt.
    Hur?
  • Tow2Mater
    ClumsySmurf skrev 2024-07-29 22:03:34 följande:
    Hur?
    Men vadå hur. Man kan hora fel. Man kan missuppfatta gester och andra signaler. Man kanske tolkar A som Alpha och inte som a vilket var vad som menades. Du kan ju googla på fall som finns, där t ex domare är oense. 
  • ClumsySmurf
    Tow2Mater skrev 2024-07-29 22:07:11 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-07-29 22:03:34 följande:
    Hur?
    Men vadå hur. Man kan hora fel. Man kan missuppfatta gester och andra signaler. Man kanske tolkar A som Alpha och inte som a vilket var vad som menades. Du kan ju googla på fall som finns, där t ex domare är oense. 
    Jag uppskattar inte googla själv
Svar på tråden Våldtäkt? Hur ska man ha det?