• Anonym (TS)

    Ersättningsskyldighet för placerat barn

    Hej! Jag och min man bor tillsammans, vi har 3 barn varav den ena, våran 17 åriga dotter eventuellt ska bli placerad på ett HVB hem enligt SoL (frivilligt).

    När man har ett barn placerat någon annan stans så är man ju skyldig att betala varje månad för det placerade barnet, så kallad ersättningsskyldighet och den beräknar man ju genom att kolla årsinkomsten för båda föräldrarna samt hur många barn man försörjer. 

    Socialtjänsten i vår kommun har beräknat att vi kommer att behöva betala drygt 4500 kr i månaden för våran placerade dotter. Men vi tycker tyvärr detta är ganska mycket. Vi har flera djur (hund, katter, kanin och hästar) som kräver extremt mycket pengar och dessa tror jag inte Socialen har räknat med när de beräknade våran ersättningsskyldighet.

    Så jag undrar, kan man på något sätt förhandla så att man åtminstone kan få ner summan till 3500-4000 kr istället för drygt 4500? Våran dotter BEHÖVER bli placerad då hon har det extremt svårt just nu och vi inte klarar av henne för tillfället. Hon missbrukar både droger och alkohol, prostituerar sig, skär sig, svälter sig, ljuger en massa, mår extremt dåligt, you name it... Sen har vi även det lite tufft här hemma, jag och min man bråkar en del.

    Så hon behöver den här placeringen mer än något annat, men vi tycker 4500 kr i månaden till kommunen är lite för mycket.

  • Svar på tråden Ersättningsskyldighet för placerat barn
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2024-04-19 19:00:38 följande:

    Om barnet bodde med ena foräldern skulle ju underhållet den andra ska betala vara (minst) 2 223 kr. Om ingen av foräldrarna har barnet ska ju båda betala (typ) lika mycket. Så det är väl baserat på liknande?


    Ja precis, det är mindre än en 17åring beräknas kosta så? 
  • Anonym (Q)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-19 20:51:25 följande:
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 19:53:28 följande:
    Fast man använder inte funktionsnedsättningar som skällsord. Men du är uppenbarligen på personens,  som anser att det är CP är samma sak som att inte fatta, sida. Då är du lika okunnig. 
    Här påstod du det. I inlägg #45
    Precis! Jag påstår att att personen du håller med har dessa åsikter. Att du håller med om att man kan använda dessa orden, är inte samma sak att du anser att ett ord betyder samma sak som personen anser. Eftersom du håller med personen som anser att CP kan användas som ett skällsord, så tolkar jag att du tycker så. Annars är det kunde du förtydligat VARFÖR du försvarar personen från början.  Jag orkar inte svara dig mer.  Vi kommer inte längre. Du var otydlig i varför du gick till personens försvar. Om du lagt in en liten förklaring eller inte svarat på just det inlägget jag skrev till en annan, hade vi inte haft denna diskussion. Men nu förstår jag att du bara ansåg att personen jag svarade från början kunde ha rätt i att TS hade en funktionsnedsättning och att du inte håll med om det andra. Ber om ursäkt att jag inte förstod det direkt, men som jag skrev. Du kunde varit lite tydligare. Ha en trevlig helg.
  • Anonym (Meh)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-19 20:51:25 följande:
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 19:53:28 följande:
    Fast man använder inte funktionsnedsättningar som skällsord. Men du är uppenbarligen på personens,  som anser att det är CP är samma sak som att inte fatta, sida. Då är du lika okunnig. 
    Här påstod du det. I inlägg #45
    Nej, det Q säger i det inlägget är att du är på samma sida som personen som påstod att cp är samma som att inte fatta - hen säger inte att du påstod detta. Läs inlägget en gång till.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 21:25:42 följande:
    Precis! Jag påstår att att personen du håller med har dessa åsikter. Att du håller med om att man kan använda dessa orden, är inte samma sak att du anser att ett ord betyder samma sak som personen anser. Eftersom du håller med personen som anser att CP kan användas som ett skällsord, så tolkar jag att du tycker så. Annars är det kunde du förtydligat VARFÖR du försvarar personen från början.  Jag orkar inte svara dig mer.  Vi kommer inte längre. Du var otydlig i varför du gick till personens försvar. Om du lagt in en liten förklaring eller inte svarat på just det inlägget jag skrev till en annan, hade vi inte haft denna diskussion. Men nu förstår jag att du bara ansåg att personen jag svarade från början kunde ha rätt i att TS hade en funktionsnedsättning och att du inte håll med om det andra. Ber om ursäkt att jag inte förstod det direkt, men som jag skrev. Du kunde varit lite tydligare. Ha en trevlig helg.
    Och i vilket inlägg håller jag med denna personen?
    Och i vilket innlägg FÖRSVARAR jag personen? 
  • Anonym (Meh)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-19 21:40:55 följande:
    Och i vilket inlägg håller jag med denna personen?
    Och i vilket innlägg FÖRSVARAR jag personen? 
    I inlägg 42 verkar du hålla med/gå i försvar för den personen.
  • Anonym (Omg)

    Men det finns väl inget att tveka om här? Jag fattar att det känns surt att behöva sälja sin häst, men om det står mellan och sälja en häst och er dottern liv och framtida hälsa så är det ett lätt val för de flesta.

    var tacksam om att staten erbjuder er denna chansen till så pass subventionerat pris.

    sen, ta och lös problemen mellan dig och din man. Konstant bråk är inte bra för någon och det påverkar ju uppenbarligen era barn negativt. Annars har ni snart problem med fler av barnen.
    Kanske dags att inse att ni behöver separera och ändra livsstil för att få alla familjemedlemmar att må bättre. Att vara skild, bo i hyreslägenhet och utan hästar som tar en massa tid och fokus från barnen trumfar alla andra boendesituationer och hobbies. Barnens välmående går alltid först. 

  • Anonym (M2)
    Anonym (Meh) skrev 2024-04-19 22:28:32 följande:
    I inlägg 42 verkar du hålla med/gå i försvar för den personen.
    Nej, inte det minsta. Om du läser vad som står så förstår även du det. 

    Så pröva igen. I vilket inlägg försvarar jag personen?
  • Anonym (XXX)

    Jag förstår inte ens hur ni resonerar. Hur kan djuren vara viktigare än er dotter? Självklart kan socialen inte räkna med kostnaderna för era djur. Det gör de för övrigt inte vid ekonomiskt bistånd heller. Sälj/ge bort djuren!

  • Anonym (Meh)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-20 10:15:20 följande:
    Nej, inte det minsta. Om du läser vad som står så förstår även du det. 

    Så pröva igen. I vilket inlägg försvarar jag personen?
    I inlägg #42, som sagt. Sen var det tydligen inte så du menade, och det är ju bra då, men det ändrar ju inte det faktum att det är det intrycket du ger (och som vi uppenbarligen är minst två om att anse). Nåväl, nog tjafsat om det. 🌻
  • Anonym (Man)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-19 18:53:41 följande:
    Precis! Dottern har en egen häst som hon tyvärr inte rider mer då hennes mående gjort att hon inte orkar mer. Men hon älskar fortfarande hästen och är ute i stallet nästintill dagligen och bara myser med honom. Hon har även en egen katt och kanin och hon skulle aldrig kunna sälja någon av dem!

    Och folk som skriver att vi är cp som inte säljer djuren, det är rätt svårt när djuren är en del av vår familj dom också. 

    Att våran destruktiva suicidala dotter ska få samhällsvård på HVB hem oavsett borde vara självklart. Vi var på studiebesök på HVB hemmet igår och det var då dom berättade om ersättningsskyldigheten och vi tänkte iaf inte att det skulle vara så dyrt... Liksom, hon har varit inlagd på psyk flera veckor och det är ju helt gratis. Sen förväntar vi inte oss att HVB ska vara helt gratis men så dyrt att få den vård hon behöver borde det väl inte vara? Iaf inte i Sverige..?
    Om det inte är aktuellt att göra er av med djuren får ni dra ner på något annat alternativt öka inkomsterna tex genom att arbeta mer. Vem ska annars betala?

    Ha hästar är en syr hobby likväl som min båt sommarbil och motorcykel. 
  • Tom Araya

    Anledningen till att socialtjänsten inte har räknat med kostnaden för era djur är att det inte anses höra till de grundläggande behoven och därför kan prioriteras bort om man får det ekonomiskt svårt att försörja sig. Så krasst sett, har ni inte råd med både djur och barn så måste ni prioritera och då hoppas jag ni prioriterar barnen, som är ert faktiska försörjningsansvar.

  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2024-04-19 18:53:41 följande:
    Precis! Dottern har en egen häst som hon tyvärr inte rider mer då hennes mående gjort att hon inte orkar mer. Men hon älskar fortfarande hästen och är ute i stallet nästintill dagligen och bara myser med honom. Hon har även en egen katt och kanin och hon skulle aldrig kunna sälja någon av dem!

    Och folk som skriver att vi är cp som inte säljer djuren, det är rätt svårt när djuren är en del av vår familj dom också. 

    Att våran destruktiva suicidala dotter ska få samhällsvård på HVB hem oavsett borde vara självklart. Vi var på studiebesök på HVB hemmet igår och det var då dom berättade om ersättningsskyldigheten och vi tänkte iaf inte att det skulle vara så dyrt... Liksom, hon har varit inlagd på psyk flera veckor och det är ju helt gratis. Sen förväntar vi inte oss att HVB ska vara helt gratis men så dyrt att få den vård hon behöver borde det väl inte vara? Iaf inte i Sverige..?
    Det är inte vården ni betalar för, det är försörjningsskyldigheten som ni har som föräldrar. Det kostar mycket mer än det ni betalar.
  • Anonym (Hmmm ....)

    Jag blev placerad med mitt barm på s.k "mamma-barn" hem. Barnet var 5-6 år och vi var där ca 8 månader. Soc försökte kräva mig på pengar för detta. Jag vägrade betala av flera anledningar. 
    1 - Detta var absolut inte FRIVILLIGT från våran/min sida
    2 - Jag betalade min hyra, mobil, försäkringar,  el, tv, gas, bredband m.m själv under denna period trots att hemmet var tomt.
    3 - Jag/vi hade inget som helst behov av detta. Vilket såklart kom fram ganska snabbt.
    4 - Personalen på stället vi var på förstod inte alls varför vi var där och hade aldrig något att anmärka på.

    I ert fall har dottern behov av denna hjälp. Tror det blir svårt,  för att inte säga nästintill omöjligt att förhandla summan, så ni behöver lösa det på något sätt. Kan ni ta lån?

    Jag slapp betala helt,  men gjorde tyvärr av med hela mitt sparkapital på en fruktansvärt hemsk tid i vårt liv. 😞

  • Anonym (M2)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2024-04-21 13:03:44 följande:

    Jag blev placerad med mitt barm på s.k "mamma-barn" hem. Barnet var 5-6 år och vi var där ca 8 månader. Soc försökte kräva mig på pengar för detta. Jag vägrade betala av flera anledningar. 
    1 - Detta var absolut inte FRIVILLIGT från våran/min sida
    2 - Jag betalade min hyra, mobil, försäkringar,  el, tv, gas, bredband m.m själv under denna period trots att hemmet var tomt.
    3 - Jag/vi hade inget som helst behov av detta. Vilket såklart kom fram ganska snabbt.
    4 - Personalen på stället vi var på förstod inte alls varför vi var där och hade aldrig något att anmärka på.

    I ert fall har dottern behov av denna hjälp. Tror det blir svårt,  för att inte säga nästintill omöjligt att förhandla summan, så ni behöver lösa det på något sätt. Kan ni ta lån?

    Jag slapp betala helt,  men gjorde tyvärr av med hela mitt sparkapital på en fruktansvärt hemsk tid i vårt liv. 😞


    I ts fall är hon försörjningsskyldig över sin dotter, så betala hade hon fått gjort även om dottern hade bott hemma. 

    Stor skillnad från din case. 
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-21 13:40:22 följande:
    I ts fall är hon försörjningsskyldig över sin dotter, så betala hade hon fått gjort även om dottern hade bott hemma. 

    Stor skillnad från din case. 
    Ja det är det. Menar mest att det inte går att förhandla med soc om summan. Hoppas dottern får hjälp.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2024-04-21 13:03:44 följande:

    Jag blev placerad med mitt barm på s.k "mamma-barn" hem. Barnet var 5-6 år och vi var där ca 8 månader. Soc försökte kräva mig på pengar för detta. Jag vägrade betala av flera anledningar. 
    1 - Detta var absolut inte FRIVILLIGT från våran/min sida
    2 - Jag betalade min hyra, mobil, försäkringar,  el, tv, gas, bredband m.m själv under denna period trots att hemmet var tomt.
    3 - Jag/vi hade inget som helst behov av detta. Vilket såklart kom fram ganska snabbt.
    4 - Personalen på stället vi var på förstod inte alls varför vi var där och hade aldrig något att anmärka på.

    I ert fall har dottern behov av denna hjälp. Tror det blir svårt,  för att inte säga nästintill omöjligt att förhandla summan, så ni behöver lösa det på något sätt. Kan ni ta lån?

    Jag slapp betala helt,  men gjorde tyvärr av med hela mitt sparkapital på en fruktansvärt hemsk tid i vårt liv. 😞


    Beklagar. Jag har hört det där från andra också: helt normala, skötsamma familjer som har blivit tvingade av soc att bo på diverse "hem" tillsammans med kriminella, narkomaner och psykiskt sjuka. Som om DET skulle göra någonting bättre, ens om det fanns några små/marginella problem i familjen som t.ex. att upprätthålla rutiner. Då skulle det ju räcka med att någon ambulerande hemma-hosare kom och tittade till familjen ibland.

    Men ibland har soc hur mycket pengar som helst att lägga ut. Vid andra tillfällen lägger de bara ner anmälningar om misshandel och allvarlig vanvård, och att besöka barn och tonåringar i deras familjehem och HVB-hem och prata med dem ensamma, så att de skulle kunna få berätta vad som händer där, finns det ingen tid till alls. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2024-04-21 13:56:02 följande:
    Ja det är det. Menar mest att det inte går att förhandla med soc om summan. Hoppas dottern får hjälp.
    Nej, man kan självklart inte förhandla om man ska försörja sitt barn eller inte. 

    Nej, din case är långt ifrån liknande som ts case. 
  • BlåFisk

    Även om ni gillar hästar och lite alla möjliga djur, tror ni inte ni skulle få mer tid och pengar över till era barn om ni gick in för ett liv utan djur?
    Jag vet flera som lever ett liv helt utan djur och som inte känner att de saknar något, så även om det är en mindre tilltalande omställning för er så borde ni väl ändå kunna se fördelen med det nya livet efter att ni ryckt det plåstret så att säga?

Svar på tråden Ersättningsskyldighet för placerat barn