• Anonym (M2)

Ersättningsskyldighet för placerat barn

Nej, soc räknar inte med djur. Och nej, man kan inte förhandla ner summan. 

Som föräldrar så borde man prioritera sina barn framför höstar, kaniner etc. Speciellt om man har dålig ekonomi.

• Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2024-04-19 18:14:21 följande:

Hur blir det med barnbidrag och bostadsbidrag (eller heter det bostadstillägg?) i TS situation?

Varför ska ts ha bostadsbidrag? Det är hon knappast berättigad till. 

Bostadstillägg är för pensionärer och de med sjukpension. Det är ts inte heller berättigad till. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2024-04-19 18:22:37 följande:
    Barn är väl också en utgift man själv valt men det räknas ju med så det skälet håller väl inte riktigt
    Ett djur kan man göra sig av med om man inte har ekonomi till det. Ett barn kan man inte göra sig av med och man får dessutom ekonomiskt stöd i form av barnbidrag för barn. 

Men visst, båda delarna har man vant själv. Det ena på livstid och det andra så länge man har råd och lust/ork. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2024-04-19 18:25:27 följande:
    Barnfamiljer kan ha rätt till bostadsbidrag 
    Ja, det kan dem. Men knappast med den inkomst rs och hennes man har. Hade de varit berättigad rill bostadsbidrag hade summa  för ersättningsskyldigheten varit betydligt mindre. 

Och djur räknas inte heller med som utgift när man säker bostadsbidrag, eller ekonomisk bistånd. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2024-04-19 18:45:33 följande:
    Jo det kan man, finns gott om folk som gjort sig av med sina barn eller övergett dem, så du har helt enkelt fel
    Det tillhör extemfallen. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-19 18:53:41 följande:
    Precis! Dottern har en egen häst som hon tyvärr inte rider mer då hennes mående gjort att hon inte orkar mer. Men hon älskar fortfarande hästen och är ute i stallet nästintill dagligen och bara myser med honom. Hon har även en egen katt och kanin och hon skulle aldrig kunna sälja någon av dem!

Och folk som skriver att vi är cp som inte säljer djuren, det är rätt svårt när djuren är en del av vår familj dom också. 

Att våran destruktiva suicidala dotter ska få samhällsvård på HVB hem oavsett borde vara självklart. Vi var på studiebesök på HVB hemmet igår och det var då dom berättade om ersättningsskyldigheten och vi tänkte iaf inte att det skulle vara så dyrt... Liksom, hon har varit inlagd på psyk flera veckor och det är ju helt gratis. Sen förväntar vi inte oss att HVB ska vara helt gratis men så dyrt att få den vård hon behöver borde det väl inte vara? Iaf inte i Sverige..?
    Du är försörjningsskyldig över din dotter och den skyldigheten försvinner inte för att din dotter flyttar till ett HVB-hem. 

Dyrt? Du tycker att 4500 är dyrt för att försörja din dotter. Det är inte ens en tredje del av vad det kostar att ha ett barn på ett HVB hem.

Och hade din dotter fortsatt att bo hemma hade hon kostat er mer än 4500kr i månaden. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 19:13:40 följande:
    Tycker du att ditt inlägg är ok? Är det ok att kalla folk för idioter och störda i huvudet? Varför drar du in en funktionsnersättning, CP, som skällsord? Är du så okunnig att du faktiskt inte vet vad CP innebär? Ditt svar är lika dumt, som TS fråga.
    Om man inte förstår att det kostar att försörja sitt egent barn och hellre prioriterte djur så kan det mycket väl hända att man har en funktionsnedsättning. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 19:53:28 följande:
    Fast man använder inte funktionsnedsättningar som skällsord. Men du är uppenbarligen på personens,  som anser att det är CP är samma sak som att inte fatta, sida. Då är du lika okunnig. 
    Var ansog jag att CP är samma sak som att inte fatta? 

Du gärna visa mig det inlägget. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 20:35:24 följande:

Du får gärna visa mig inlägget där jag skrev det du påstår att jag skrev. Jag skrev dock att personen som du höll med, ansåg det. 

Och i vilket inlägg höll jag med person om att CP kan användas som skällsord? 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 20:35:24 följande:

Du får gärna visa mig inlägget där jag skrev det du påstår att jag skrev. Jag skrev dock att personen som du höll med, ansåg det. 

Anonym (Q) skrev 2024-04-19 19:53:28 följande:
    Fast man använder inte funktionsnedsättningar som skällsord. Men du är uppenbarligen på personens,  som anser att det är CP är samma sak som att inte fatta, sida. Då är du lika okunnig. 
    Här påstod du det. I inlägg #45
  • Anonym (M2)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 21:25:42 följande:
    Precis! Jag påstår att att personen du håller med har dessa åsikter. Att du håller med om att man kan använda dessa orden, är inte samma sak att du anser att ett ord betyder samma sak som personen anser. Eftersom du håller med personen som anser att CP kan användas som ett skällsord, så tolkar jag att du tycker så. Annars är det kunde du förtydligat VARFÖR du försvarar personen från början.  Jag orkar inte svara dig mer.  Vi kommer inte längre. Du var otydlig i varför du gick till personens försvar. Om du lagt in en liten förklaring eller inte svarat på just det inlägget jag skrev till en annan, hade vi inte haft denna diskussion. Men nu förstår jag att du bara ansåg att personen jag svarade från början kunde ha rätt i att TS hade en funktionsnedsättning och att du inte håll med om det andra. Ber om ursäkt att jag inte förstod det direkt, men som jag skrev. Du kunde varit lite tydligare. Ha en trevlig helg.
    Och i vilket inlägg håller jag med denna personen?
    Och i vilket innlägg FÖRSVARAR jag personen? 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Meh) skrev 2024-04-19 22:28:32 följande:
    I inlägg 42 verkar du hålla med/gå i försvar för den personen.
    Nej, inte det minsta. Om du läser vad som står så förstår även du det. 

Så pröva igen. I vilket inlägg försvarar jag personen?
  • Anonym (M2)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2024-04-21 13:03:44 följande:

Jag blev placerad med mitt barm på s.k "mamma-barn" hem. Barnet var 5-6 år och vi var där ca 8 månader. Soc försökte kräva mig på pengar för detta. Jag vägrade betala av flera anledningar. 
    1 - Detta var absolut inte FRIVILLIGT från våran/min sida
    2 - Jag betalade min hyra, mobil, försäkringar,  el, tv, gas, bredband m.m själv under denna period trots att hemmet var tomt.
    3 - Jag/vi hade inget som helst behov av detta. Vilket såklart kom fram ganska snabbt.
    4 - Personalen på stället vi var på förstod inte alls varför vi var där och hade aldrig något att anmärka på.

I ert fall har dottern behov av denna hjälp. Tror det blir svårt,  för att inte säga nästintill omöjligt att förhandla summan, så ni behöver lösa det på något sätt. Kan ni ta lån?

Jag slapp betala helt,  men gjorde tyvärr av med hela mitt sparkapital på en fruktansvärt hemsk tid i vårt liv. 😞

I ts fall är hon försörjningsskyldig över sin dotter, så betala hade hon fått gjort även om dottern hade bott hemma. 

Stor skillnad från din case. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2024-04-21 13:56:02 följande:
    Ja det är det. Menar mest att det inte går att förhandla med soc om summan. Hoppas dottern får hjälp.
    Nej, man kan självklart inte förhandla om man ska försörja sitt barn eller inte. 

Nej, din case är långt ifrån liknande som ts case. 
Svar på tråden Ersättningsskyldighet för placerat barn