• Anonym (TS)

Ersättningsskyldighet för placerat barn

Hej! Jag och min man bor tillsammans, vi har 3 barn varav den ena, våran 17 åriga dotter eventuellt ska bli placerad på ett HVB hem enligt SoL (frivilligt).

När man har ett barn placerat någon annan stans så är man ju skyldig att betala varje månad för det placerade barnet, så kallad ersättningsskyldighet och den beräknar man ju genom att kolla årsinkomsten för båda föräldrarna samt hur många barn man försörjer. 

Socialtjänsten i vår kommun har beräknat att vi kommer att behöva betala drygt 4500 kr i månaden för våran placerade dotter. Men vi tycker tyvärr detta är ganska mycket. Vi har flera djur (hund, katter, kanin och hästar) som kräver extremt mycket pengar och dessa tror jag inte Socialen har räknat med när de beräknade våran ersättningsskyldighet.

Så jag undrar, kan man på något sätt förhandla så att man åtminstone kan få ner summan till 3500-4000 kr istället för drygt 4500? Våran dotter BEHÖVER bli placerad då hon har det extremt svårt just nu och vi inte klarar av henne för tillfället. Hon missbrukar både droger och alkohol, prostituerar sig, skär sig, svälter sig, ljuger en massa, mår extremt dåligt, you name it... Sen har vi även det lite tufft här hemma, jag och min man bråkar en del.

Så hon behöver den här placeringen mer än något annat, men vi tycker 4500 kr i månaden till kommunen är lite för mycket.

• Svar på tråden Ersättningsskyldighet för placerat barn
  • Anonym (Q)

Ni får sälja en av hästarna, för att rädda er dotter. 4500 kr är kanske max 10% av vad er dotter kommer kosta per månad. Men?.Ni får fundera på vad som känns viktigast. Behålla alla hästarna eller behålla er dotter. Om ni inte klarar av att hjälpa er dotter på hemmaplan, så får ni snällt betala. Resten av kostnaden tar skattebetalarna.

• Anonym (M2)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 19:13:40 följande:
    Tycker du att ditt inlägg är ok? Är det ok att kalla folk för idioter och störda i huvudet? Varför drar du in en funktionsnersättning, CP, som skällsord? Är du så okunnig att du faktiskt inte vet vad CP innebär? Ditt svar är lika dumt, som TS fråga.
    Om man inte förstår att det kostar att försörja sitt egent barn och hellre prioriterte djur så kan det mycket väl hända att man har en funktionsnedsättning. 
  • Anonym (Mysigt)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 19:13:40 följande:
    Tycker du att ditt inlägg är ok? Är det ok att kalla folk för idioter och störda i huvudet? Varför drar du in en funktionsnersättning, CP, som skällsord? Är du så okunnig att du faktiskt inte vet vad CP innebär? Ditt svar är lika dumt, som TS fråga.

Tycker det är helt ok för ett uppvaknande för TS
    som inte ens har haft tanken på att sälja hästar för att hjälpa sin dotter 
    Sen om inte fattar så är det ditt bekymmer 

• Anonym (Jobba)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-19 18:04:38 följande:
    Ersättningsskyldighet för placerat barn

Hej! Jag och min man bor tillsammans, vi har 3 barn varav den ena, våran 17 åriga dotter eventuellt ska bli placerad på ett HVB hem enligt SoL (frivilligt).

När man har ett barn placerat någon annan stans så är man ju skyldig att betala varje månad för det placerade barnet, så kallad ersättningsskyldighet och den beräknar man ju genom att kolla årsinkomsten för båda föräldrarna samt hur många barn man försörjer. 

Socialtjänsten i vår kommun har beräknat att vi kommer att behöva betala drygt 4500 kr i månaden för våran placerade dotter. Men vi tycker tyvärr detta är ganska mycket. Vi har flera djur (hund, katter, kanin och hästar) som kräver extremt mycket pengar och dessa tror jag inte Socialen har räknat med när de beräknade våran ersättningsskyldighet.

Så jag undrar, kan man på något sätt förhandla så att man åtminstone kan få ner summan till 3500-4000 kr istället för drygt 4500? Våran dotter BEHÖVER bli placerad då hon har det extremt svårt just nu och vi inte klarar av henne för tillfället. Hon missbrukar både droger och alkohol, prostituerar sig, skär sig, svälter sig, ljuger en massa, mår extremt dåligt, you name it... Sen har vi även det lite tufft här hemma, jag och min man bråkar en del.

Så hon behöver den här placeringen mer än något annat, men vi tycker 4500 kr i månaden till kommunen är lite för mycket.

Ser att det är inte särskilt mycket ni vill summan ska minska med.
    Kan du eller din man jobba 1-2 extra pass per månad
    någonstans? För är ju bara 500-1000 kr mindre ni känner att ni har råd med att betala per månad.
    Tänker 1-2 nätter på ett äldreboende/dela ut tidningar på helgen eller liknande 
  • Anonym (Q)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-19 19:20:35 följande:
    Om man inte förstår att det kostar att försörja sitt egent barn och hellre prioriterte djur så kan det mycket väl hända att man har en funktionsnedsättning. 
    Fast man använder inte funktionsnedsättningar som skällsord. Men du är uppenbarligen på personens,  som anser att det är CP är samma sak som att inte fatta, sida. Då är du lika okunnig. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Mysigt) skrev 2024-04-19 19:23:24 följande:

Tycker det är helt ok för ett uppvaknande för TS
    som inte ens har haft tanken på att sälja hästar för att hjälpa sin dotter 
    Sen om inte fattar så är det ditt bekymmer 

Vad betyder ?Sen om inte fattar så är det det ditt bekymmer??Har du liknande problem som du anser att TS har? Fortsätt du att använda funktionsnedsättning som skällsord. Det får dig dock inte att framstå som en kunnig person. Du vet uppenbarligen inte hur personer med cp-skador kan vara. Men du kan överväga tanken att du träffat några, som du aldrig insåg hade denna funktionsnersättning. CP är inte synonymt med dum eller korkad.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 19:53:28 följande:
    Fast man använder inte funktionsnedsättningar som skällsord. Men du är uppenbarligen på personens,  som anser att det är CP är samma sak som att inte fatta, sida. Då är du lika okunnig. 
    Var ansog jag att CP är samma sak som att inte fatta? 

Du gärna visa mig det inlägget. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-19 20:29:07 följande:
    Var ansog jag att CP är samma sak som att inte fatta? 

Du gärna visa mig det inlägget. 

Du får gärna visa mig inlägget där jag skrev det du påstår att jag skrev. Jag skrev dock att personen som du höll med, ansåg det. 

• Anonym (M2)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 20:35:24 följande:

Du får gärna visa mig inlägget där jag skrev det du påstår att jag skrev. Jag skrev dock att personen som du höll med, ansåg det. 

Och i vilket inlägg höll jag med person om att CP kan användas som skällsord? 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-19 20:35:24 följande:

Anonym (Q) skrev 2024-04-19 19:53:28 följande:
    Här påstod du det. I inlägg #45
Svar på tråden Ersättningsskyldighet för placerat barn