• MiaKlara88

    Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?

    Vad vill era barn gå som när det ska lussas i skolan? Min underbara dotter på 11 år vill absolut klä ut sig till "Fru Jul". Ni vet hon som ser ut typ som Fröken Snusk, men med röd luva istället. 
    Så här är frågan: Är det opassande att låta henne klä ut sig till en så vulgär artist? Jag är i två tankar - å ena sidan vill jag uppmuntra hennes kreativitet och självuttryck, å andra sidan vill jag ju inte att julfirandet ska bli för... uppseendeväckande? Vad tycker ni? Har ni några tips på hur man kan balansera mellan tradition och nytänkande i julklädvalet? Tomte
  • Svar på tråden Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?
  • Anonym (Linda)

    Jag tycker att lucia ändå är en tradition där man kan rätta sig efter just traditioner och vara lucia, tärna, stjärngosse, pepparkaka eller tomte. Och inget annat. Är det en julshow eller en skolavslutning och man tycker det är ok att klä ut sig till clown, fröken snusk, mumintroll eller sköldpadda så är det en annan sak.

  • Anonym (Hm)

    Luciatåg är just ett luciatåg och inte ett maskeradtåg

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Gaby) skrev 2023-12-07 13:32:39 följande:
    Nej jag tycker inte heller att fröken snusk är lämpligt att klä ut sig till för ett barn. Men med det sagt låter det väldigt felaktigt utifrån skolans värdegrund och läroplan att i princip kräva en specifik utstyrsel som dessutom bara används en gång och förmodligen är för liten till nästa år. 
    För mig del har jag viktigare bekymmer än att bli upprörd över om någon nu skulle vilja vara Britney Spears i ett luciatåg. Jag har inget emot lite kreativitet och nytänkande!  
    Hur ska de barn lära sig våra tradtitioner då, som inte får dem hemifrån på ett naturligt sätt? Vare sig det beror på att föräldrarna är invandrare, att mamman är en extremfeminist-toka, eller att föräldrarna inte firar några högtider för att de alltid är fulla, eller bara inte ids ta sig upp ur soffan och skaffa hem det som behövs, eller ta med barnen till t.ex. en kyrka eller ett köpcentrum för att se ett ltraditionellt luciatåg.

    Det är just för dessa barn som det är superviktigt, att skolan följer den riktiga traditionen. Sedan kan vuxna människor spexa till det i vissa sammanhang, t.ex. studentspex, revyer, privata fester. Men skolan ska förmedla det korrekta, anser jag.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Gaby) skrev 2023-12-07 13:32:39 följande:
    Nej jag tycker inte heller att fröken snusk är lämpligt att klä ut sig till för ett barn. Men med det sagt låter det väldigt felaktigt utifrån skolans värdegrund och läroplan att i princip kräva en specifik utstyrsel som dessutom bara används en gång och förmodligen är för liten till nästa år. 
    För mig del har jag viktigare bekymmer än att bli upprörd över om någon nu skulle vilja vara Britney Spears i ett luciatåg. Jag har inget emot lite kreativitet och nytänkande!  
    Angående den ekonomiska biten så har du dock rätt. Alla föräldrar har inte råd att köpa nya luciadräkter, och kanske inte heller tid att leta runt efter begagnade. Jag tycker att skolor borde ha en uppsättning luciadräkter i olika storlekar, som barnen kan få låna diskret. DISKRET är nyckelordet här, det är inte nödvändigt att hela klassen får veta att just Miranda eller Kevin inte kunde få en dräkt av sina föräldrar. 
  • OlleSQ

    Det är nog rätt vanligt att skolan faktiskt har en komplett uppsättning för eleverna. De tre skolorna som jag jobbat på hade det iaf. Så det var ingen som behövde köpa alls och ja det var olika storlekar så på det mesta dvs flera uppsättningar.

  • Anonym (XXX)
    OlleSQ skrev 2023-12-07 22:56:05 följande:

    Det är nog rätt vanligt att skolan faktiskt har en komplett uppsättning för eleverna. De tre skolorna som jag jobbat på hade det iaf. Så det var ingen som behövde köpa alls och ja det var olika storlekar så på det mesta dvs flera uppsättningar.


    Det är bra, och detta med storlekarna är viktigt. Det får inte bli så att en elev som är t.ex. ovanligt lång, ovanligt kort eller ovanligt kraftig blir utpekad som ett freak, när alla andra barn får dräkter men ingen passar till det barnet. Det hände i min konfirmationsgrupp då alla fick låna likadana vita kåpor: en kille var mycket längre och tjockare än alla andra (fast han var jämnårig med oss). Prästen sa rakt ut inför alla att de måste specialbeställa en kåpa till honom, och han tog väldigt illa upp och kom aldrig mer dit. Det gäller att ligga steget före med allt sådant, och diskretion är A och O.
  • MiaKlara88

    Tack för alla kloka svar! Nu har vi bestämt att det blir klassisk tärna för dottern i morgon. Känns bättre att det blir enhetligt i luciatåget. Hon får glänsa på egen hand en annan gång :) 

  • Anonym (Hm)
    MiaKlara88 skrev 2023-12-12 14:22:30 följande:

    Tack för alla kloka svar! Nu har vi bestämt att det blir klassisk tärna för dottern i morgon. Känns bättre att det blir enhetligt i luciatåget. Hon får glänsa på egen hand en annan gång :) 


    Glad
  • Lillajag60

    Borde finnas föräldrar som sätter TYDLIGA  gränser för sina ungar.
    .Åldersgräns för tex "fröken snusk" typ 15 år. .tex lovligt för sex är ju 15.. och Epadunksunk -frökens texter anspelar ju på saker man inte ska syssla med..innan den åldern. 
    Dan att bli"  föräldrar" med strikta  regler, skärmtid mm
    Iom släpphänthet på "barn" och ungdomar uppstår dylika situationer
    Luciatåg är en fin gammal tradition som ej ska förstöras av löjligt spex och trams!:/


    Mer ordning och rättaring I skolan skulle generera bättre lärande
Svar på tråden Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?