MiaKlara88 skrev 2023-12-05 20:06:29 följande:
Mina barns skola är inte särskilt traditionellt i sitt firande. Deras fokus är på inkludering, vilket jag tycker är bra. Det handlar om att barnen ska få skapa sitt Luciatåg.
Om du läser på så hade du vetat att samtliga medlemmar i dom första Luciatågen var män, även Lucian, så det vi har nu är ju inte heller särskilt "traditionellt". :)
Förra året var det barn som hade juliga kläder, tomtedräkter och till och med en som klätt ut sig till en gran :) Dom var så fina.
Min fråga var egentligen om just Fru Jul var för kontroversiell. Vissa föräldrar verkar tycka det.
...fast det där att den första lucian i Sverige skulle ha varit en man, är en s.k. faktoid. Alltså något som inte stämmer, men som har blivit en "sanning". De första luciorna i Sverige var definitivt kvinnor - det var unga flickor (döttrar eller pigor) som uppvaktade herrskapet på herrgårdarna med kaffebricka och ljus i hår på Luciamorgonen. Den traditionen började på 1700-talet, och spred sig.
Bilderna som cirkulerar på den manliga lucian, kommer ifrån studentspex mot slutet av 1800-talet. D.v.s. det var aldrig meningen att det skulle vara en traditionell lucia, utan själva grejen var att man skulle skratta åt kontrasten mellan luciakronan och ansiktet med skäggstubb. Blir trött på folk som går på allt dumt utan att ta reda på fakta...
Den dräkt du föreslog som hade koppling till porr, är naturligtvis helt oacceptabel i ett luciatåg i en skola för barn. I övrigt tycker jag att det beror lite på hur gamla barnen är. På lågstadiet kan de kanske sväva ut lite och klä ut sig till julgranar eller i vanliga röda julklänningar... Tomtedräkt - det beror på. Man kan ha ett "lustigt" luciatåg där det ingår tomtenissar, tomteflickor och pepparkakor - på vissa ställen i landet har man även med en Staffan som är klädd i brunt som en bonddräng på medeltiden. Då sjunger man också mer lustiga och profana sånger, typ "hej tomtegubbar" och "midnatt råder". Men man kan även välja ett luciatåg helt i vitt, och då sjunger man ofta huvudsakligen kristna Advents- och julsånger och psalmer. Så är luciatåget i vår församlingskyrka.
Hur eller hur: din dotter elva år, så går hon på mellanstadiet. Där borde de kunna klara av att hålla sig inom normen den norm som skolan väljer. Man ska även tänka på att ett luciatåg i första hand är för åskådarnas skull och inte för deltagarnas skull (ja inte på dagis då, men nu är din dotter som sagt elva år - hon borde väl fatta).