• MiaKlara88

    Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?

    Vad vill era barn gå som när det ska lussas i skolan? Min underbara dotter på 11 år vill absolut klä ut sig till "Fru Jul". Ni vet hon som ser ut typ som Fröken Snusk, men med röd luva istället. 
    Så här är frågan: Är det opassande att låta henne klä ut sig till en så vulgär artist? Jag är i två tankar - å ena sidan vill jag uppmuntra hennes kreativitet och självuttryck, å andra sidan vill jag ju inte att julfirandet ska bli för... uppseendeväckande? Vad tycker ni? Har ni några tips på hur man kan balansera mellan tradition och nytänkande i julklädvalet? Tomte
  • Svar på tråden Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?
  • Anonym (Zznarrk....)
    MiaKlara88 skrev 2023-12-05 14:49:39 följande:
    Du behöver inte komma med så oseriösa inlägg. Det fattar väl vem som helst att en 11-åring inte kan hålla på med. Nu pratar vi om att klä ut sig till en artist. 
    Nej det är en porrartist och inget annat. 
  • Anonym

    Nej så kan hon inte klä ut sig i Luciatåget.
    Vet du inte varför man firar Lucia? Läs lite om varför man firar Lucia
    Det handlar inte om att din dotter ska stå i centrum eller få gå bananas med sin "kreativitet"

  • Anonym (XXX)

    Jag tror att du trollar. Om inte, så - varför kan inte någonting få förbli traditionellt och vackert och ursprungligt? Varför måste alla fina gamla traditioner förstöras? Och just det du föreslår är fruktansvärt olämpligt, på ett barn, i en skola. Inser du inte det själv? Det du gör är ju att du sexualiserar din lilla dotter. Men även om hon hade varit 18 år och gått på gymnasiet, hade det varit helt olämpligt i en skola.

    Jag tänker att sådana "alternativa" uttryck där man skojar med en känd tradition, kan vara kul någon sällsynt gång. Men då för vuxna, t.ex. i studentikosa, spexiga sammanhang, eller på en revy. Men barn måste först och främst få lära sig den riktiga traditionen, och det ska de göra i skolan - för alla får inte med sig den hemifrån, i dagens Sverige. 

    Vidare ska ett luciatåg vara enhetligt, för annars ser det inte alls lika fint ut. D.v.s. alla tärnor ska ha ANTINGEN silverglitter eller en grön krans i håret, ANTINGEN silverglitter eller ett rött band runt midjan, och helst bör det vara samma tjocklek och bredd också på glitter respektive sidenband. (På dagis är det inte lika viktigt med enhetlighet, för små barn är alltid söta ändå...)

  • MiaKlara88
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-05 19:47:09 följande:

    Jag tror att du trollar. Om inte, så - varför kan inte någonting få förbli traditionellt och vackert och ursprungligt? Varför måste alla fina gamla traditioner förstöras? Och just det du föreslår är fruktansvärt olämpligt, på ett barn, i en skola. Inser du inte det själv? Det du gör är ju att du sexualiserar din lilla dotter. Men även om hon hade varit 18 år och gått på gymnasiet, hade det varit helt olämpligt i en skola.

    Jag tänker att sådana "alternativa" uttryck där man skojar med en känd tradition, kan vara kul någon sällsynt gång. Men då för vuxna, t.ex. i studentikosa, spexiga sammanhang, eller på en revy. Men barn måste först och främst få lära sig den riktiga traditionen, och det ska de göra i skolan - för alla får inte med sig den hemifrån, i dagens Sverige. 

    Vidare ska ett luciatåg vara enhetligt, för annars ser det inte alls lika fint ut. D.v.s. alla tärnor ska ha ANTINGEN silverglitter eller en grön krans i håret, ANTINGEN silverglitter eller ett rött band runt midjan, och helst bör det vara samma tjocklek och bredd också på glitter respektive sidenband. (På dagis är det inte lika viktigt med enhetlighet, för små barn är alltid söta ändå...)


    Mina barns skola är inte särskilt traditionellt i sitt firande. Deras fokus är på inkludering, vilket jag tycker är bra. Det handlar om att barnen ska få skapa sitt Luciatåg.


    Om du läser på så hade du vetat att samtliga medlemmar i dom första Luciatågen var män, även Lucian, så det vi har nu är ju inte heller särskilt "traditionellt". :) 


    Förra året var det barn som hade juliga kläder, tomtedräkter och till och med en som klätt ut sig till en gran :) Dom var så fina. 


    Min fråga var egentligen om just Fru Jul var för kontroversiell. Vissa föräldrar verkar tycka det. 

  • Anonym (XXX)
    MiaKlara88 skrev 2023-12-05 20:06:29 följande:

    Mina barns skola är inte särskilt traditionellt i sitt firande. Deras fokus är på inkludering, vilket jag tycker är bra. Det handlar om att barnen ska få skapa sitt Luciatåg.


    Om du läser på så hade du vetat att samtliga medlemmar i dom första Luciatågen var män, även Lucian, så det vi har nu är ju inte heller särskilt "traditionellt". :) 


    Förra året var det barn som hade juliga kläder, tomtedräkter och till och med en som klätt ut sig till en gran :) Dom var så fina. 


    Min fråga var egentligen om just Fru Jul var för kontroversiell. Vissa föräldrar verkar tycka det. 


    ...fast det där att den första lucian i Sverige skulle ha varit en man, är en s.k. faktoid. Alltså något som inte stämmer, men som har blivit en "sanning". De första luciorna i Sverige var definitivt kvinnor - det var unga flickor (döttrar eller pigor) som uppvaktade herrskapet på herrgårdarna med kaffebricka och ljus i hår på Luciamorgonen. Den traditionen började på 1700-talet, och spred sig. 


    Bilderna som cirkulerar på den manliga lucian, kommer ifrån studentspex mot slutet av 1800-talet. D.v.s. det var aldrig meningen att det skulle vara en traditionell lucia, utan själva grejen var att man skulle skratta åt kontrasten mellan luciakronan och ansiktet med skäggstubb. Blir trött på folk som går på allt dumt utan att ta reda på fakta...

    Den dräkt du föreslog som hade koppling till porr, är naturligtvis helt oacceptabel i ett luciatåg i en skola för barn. I övrigt tycker jag att det beror lite på hur gamla barnen är. På lågstadiet kan de kanske sväva ut lite och klä ut sig till julgranar eller i vanliga röda julklänningar... Tomtedräkt - det beror på. Man kan ha ett "lustigt" luciatåg där det ingår tomtenissar, tomteflickor och pepparkakor - på vissa ställen i landet har man även med en Staffan som är klädd i brunt som en bonddräng på medeltiden. Då sjunger man också mer lustiga och profana sånger, typ "hej tomtegubbar" och "midnatt råder". Men man kan även välja ett luciatåg helt i vitt, och då sjunger man ofta huvudsakligen kristna Advents- och julsånger och psalmer. Så är luciatåget i vår församlingskyrka.

    Hur eller hur: din dotter elva år, så går hon på mellanstadiet. Där borde de kunna klara av att hålla sig inom normen den norm som skolan väljer. Man ska även tänka på att ett luciatåg i första hand är för åskådarnas skull och inte för deltagarnas skull (ja inte på dagis då, men nu är din dotter som sagt elva år - hon borde väl fatta). 

  • Anonym (Gaby)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-05 12:35:33 följande:

    Hon kan ju ha de kläderna hemma under julen om ni tycker det är okej. Det brukar annars komma instruktioner för hur man ska klä sig i luciatåget så att inte alla kommer som tomtar eller pepparkakor. 

    Om ditt barn går i en skola där det mesta är okej kan hon säkert klä sig alternativt. I mitt barns skola skulle hon inte få gå i luciatåget med de kläderna. Instruktionen för mitt barn är: välstruket stjärngosselinne i rätt storlek med påsytt kantband runt kragen, vita långkalsonger, grå/vita raggsockor, vitt linne eller t-shirt under. De är 12 år. Du förstår kanske att Fröken Snusk är långt borta. 


    Skolan kan aldrig kräva en viss typ av klädsel från eleverna. Skolan och alla aktiviteter som utförs där ska vara gratis och ingå i utbildningen. De kan aldrig kräva att föräldrarna ska införskaffa nya luciakläder varje år. 
  • Fliselisan
    Anonym (Gaby) skrev 2023-12-05 21:47:02 följande:
    Skolan kan aldrig kräva en viss typ av klädsel från eleverna. Skolan och alla aktiviteter som utförs där ska vara gratis och ingå i utbildningen. De kan aldrig kräva att föräldrarna ska införskaffa nya luciakläder varje år. 
    Klart att de inte kan kräva, men att komma i den stass TS beskriver låter inte lämpligt. Ta det vid en maskerad eller liknande. Skulle alla barn komma utklädda till massa annat på lucia så vad skulle då meningen vara med ett luciatåg? kanske sjunga lite Britney Spears istället för traditionella julsånger.
  • Anonym (På riktigt)
    MiaKlara88 skrev 2023-12-05 20:06:29 följande:

    Mina barns skola är inte särskilt traditionellt i sitt firande. Deras fokus är på inkludering, vilket jag tycker är bra. Det handlar om att barnen ska få skapa sitt Luciatåg.


    Om du läser på så hade du vetat att samtliga medlemmar i dom första Luciatågen var män, även Lucian, så det vi har nu är ju inte heller särskilt "traditionellt". :) 


    Förra året var det barn som hade juliga kläder, tomtedräkter och till och med en som klätt ut sig till en gran :) Dom var så fina. 


    Min fråga var egentligen om just Fru Jul var för kontroversiell. Vissa föräldrar verkar tycka det. 


    Denna liberalism och inkluderingssjukan samhället drabbats av. Det får såklart inte finnas några regler att rätta sig efter, och speciellt inte om dessa regler och traditioner antyder att ett visst kön skulle vara förknippat med en viss karaktär.


    Jag tänker att det är viktigt att alla accepteras och tas på allvar. På mina barns skola finns det barn som identifierar sig som ett strykbräde och en kanariefågel, så i skrivande stund mailar jag rektorn om att även dom måste respekteras och inkluderas i Luciatåget.

  • OlleSQ

    Könsmusik är ju en egen genre och jag har absolut inget emot den. Den har sin plats som nagel i ögat på puritaner. Däremot så bör man ha uppnått en viss mognad för att förstå den.


    Men jag tycker TS skall lyssna på den här som är i paritet med FruJuls alster och sen förklara för sin 11-åring vad texten i FruJuls låt verkligen betyder utan omskrivningar.


    Översätt den helt enkelt till de mer vulgära orden så får vi se om 11-åringen verkligen tycker den är så kul och spännande längre.




  • Anonym (Gaby)
    Fliselisan skrev 2023-12-06 21:14:51 följande:
    Klart att de inte kan kräva, men att komma i den stass TS beskriver låter inte lämpligt. Ta det vid en maskerad eller liknande. Skulle alla barn komma utklädda till massa annat på lucia så vad skulle då meningen vara med ett luciatåg? kanske sjunga lite Britney Spears istället för traditionella julsånger.
    Nej jag tycker inte heller att fröken snusk är lämpligt att klä ut sig till för ett barn. Men med det sagt låter det väldigt felaktigt utifrån skolans värdegrund och läroplan att i princip kräva en specifik utstyrsel som dessutom bara används en gång och förmodligen är för liten till nästa år. 
    För mig del har jag viktigare bekymmer än att bli upprörd över om någon nu skulle vilja vara Britney Spears i ett luciatåg. Jag har inget emot lite kreativitet och nytänkande!  
Svar på tråden Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?