Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?
Mina barns skola är inte särskilt traditionellt i sitt firande. Deras fokus är på inkludering, vilket jag tycker är bra. Det handlar om att barnen ska få skapa sitt Luciatåg.
Om du läser på så hade du vetat att samtliga medlemmar i dom första Luciatågen var män, även Lucian, så det vi har nu är ju inte heller särskilt "traditionellt". :)
Förra året var det barn som hade juliga kläder, tomtedräkter och till och med en som klätt ut sig till en gran :) Dom var så fina.
Min fråga var egentligen om just Fru Jul var för kontroversiell. Vissa föräldrar verkar tycka det.
Denna liberalism och inkluderingssjukan samhället drabbats av. Det får såklart inte finnas några regler att rätta sig efter, och speciellt inte om dessa regler och traditioner antyder att ett visst kön skulle vara förknippat med en viss karaktär.
Jag tänker att det är viktigt att alla accepteras och tas på allvar. På mina barns skola finns det barn som identifierar sig som ett strykbräde och en kanariefågel, så i skrivande stund mailar jag rektorn om att även dom måste respekteras och inkluderas i Luciatåget.