Inlägg från: Anonym (Gaby) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gaby)

Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?

Mrs Moneybags skrev 2023-12-05 12:35:33 följande:

Hon kan ju ha de kläderna hemma under julen om ni tycker det är okej. Det brukar annars komma instruktioner för hur man ska klä sig i luciatåget så att inte alla kommer som tomtar eller pepparkakor. 

Om ditt barn går i en skola där det mesta är okej kan hon säkert klä sig alternativt. I mitt barns skola skulle hon inte få gå i luciatåget med de kläderna. Instruktionen för mitt barn är: välstruket stjärngosselinne i rätt storlek med påsytt kantband runt kragen, vita långkalsonger, grå/vita raggsockor, vitt linne eller t-shirt under. De är 12 år. Du förstår kanske att Fröken Snusk är långt borta. 

Skolan kan aldrig kräva en viss typ av klädsel från eleverna. Skolan och alla aktiviteter som utförs där ska vara gratis och ingå i utbildningen. De kan aldrig kräva att föräldrarna ska införskaffa nya luciakläder varje år. 
  • Anonym (Gaby)
    Fliselisan skrev 2023-12-06 21:14:51 följande:
    Klart att de inte kan kräva, men att komma i den stass TS beskriver låter inte lämpligt. Ta det vid en maskerad eller liknande. Skulle alla barn komma utklädda till massa annat på lucia så vad skulle då meningen vara med ett luciatåg? kanske sjunga lite Britney Spears istället för traditionella julsånger.
    Nej jag tycker inte heller att fröken snusk är lämpligt att klä ut sig till för ett barn. Men med det sagt låter det väldigt felaktigt utifrån skolans värdegrund och läroplan att i princip kräva en specifik utstyrsel som dessutom bara används en gång och förmodligen är för liten till nästa år. 
    För mig del har jag viktigare bekymmer än att bli upprörd över om någon nu skulle vilja vara Britney Spears i ett luciatåg. Jag har inget emot lite kreativitet och nytänkande!  
Svar på tråden Hur får man klä sig i skolans Luciatåg?