• Anonym (Y)

Misstänker att min dotter har autism

Har en sjuåriga dotter som efter att vi varit väldigt osociala pga corona, inte fungerar så bra socialt. Hon springer iväg om det är något kalas eller vi träffas några vuxna. Hon har en expressiv språkstörning, som nu ändå blivit mycket bättre. Hon är extremt blyg för andra. Pratar mest hemma. I skolan svarar hon på tilltal men pratar inte annars med lärare ?självmant?
    Hon känner sig ofta utanför trots att lärare inte kan se det. Hon umgås bara med en kompis. Hon älskar sin kompis men kan ofta bli arg på henne och oss. När hon var liten misstänk jag aldrig någon diagnos. Hon var så glad och bekymmerslös. Hon säger själv att hon ofta är ledsen.
    Har kontaktat bup, men vi har inte fått tid för bedömning förrän nästa år. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg, vill nog få lite input. Känner mig så oroad för min dotters framtid.

• Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism
  • Anonym (Y)

Så intressant!
    Ja det går kanske lite hand i hand. Min dotter har inga problem med att klara en hel dag i skolan. Men hon behöver en vuxens stöttning att påbörja sitt arbete och stöd för att fortsätt uppgiften
    Fritids tycker hon dock inte om. Tycker det är svårt att få vänner där. Hon är ju så blyg också så hon tar inte själv någon kontakt och hon tror inte att det finns någon som vill vara med henne

Anonym (Autism visas på olika sätt) skrev 2022-11-29 13:14:25 följande:

Autism kommer till uttryck på olika sätt hos olika individer. Den "klassiska" varianten är att ha svårt för att avkoda socialt samspel. Detta brukar komma i kombination med att personen har en slags "spets" i en annan del av hjärnan.

På senare år har forskningen kring autism gått framåt. Flickor och kvinnor som tidigare gått under radarn kan idag få en autismdiagnos trots att de inte har nedsatt förmåga att avkoda socialt samspel. Faktum är att dessa flickor och kvinnor kan ha en förhöjd förmåga att avkoda socialt samspel. Dessa individer har alltså sin autism-spets i det sociala samspelet och inte heller sällan inom området för empati. Så enligt mig har en viss del av de som benämns som "högkänsliga" i själva verket autism: de har sin spets inom det sociala och inom empati. För att en utredning och autismdiagnos ska vara aktuell behöver det förekomma en funktionsnedsättning. Klarar den "högkänsliga" flickan tex bara av att vara i skolan på halvtid (eller mindre) så tycker jag absolut att en autism-utredning kan vara på sin plats. Sedan bör det tilläggas att kunskapen kring hur autism kan yttra sig (då främst hos flickor och kvinnor) ser olika ut i olika delar av landet. De som jobbar med dessa NPF-utredningar har helt enkelt varierande kompetens. 

• Anonym (Y)

Ok, tack för att du delade med dig!

Anonym (Npf-mamma) skrev 2022-11-29 11:26:17 följande:
    Det är väldigt mycket, men skrev ner det jag kunde komma på rakt av.
    Två av tre har svårt med det sociala samspelet, ena mer än den andra. Tex förstår hon ofta inte undermeningar eller ironi samt analyserar minsta lilla minspel. Tror ständigt att man är arg om man inte ser glad ut.
    De är extremt principfasta. Finns en regel så ska den följas. 
    Yngsta, som är sju, har ett stort bitbehov. Tuggar på allt möjligt om man inte ser till att hon har sina tuggsaker saker nära. Hon har också sä, dvs selektiv ätstörning och det såg vi redan som bebis.
    Allt ska sorteras. Efter färg, form, funktion.. Och även det gjorde de redan från det att de var små.
    De har problem med vissa material i kläder. 
    Superfasta i sina intressen.
    De stimmar, vilket för tex min äldsta är viftade rörelser med händerna samtidigt som hon rör överkroppen fram och tillbaka.
    Samma barn kan börja blunda när som helst om det blir för många intryck... Vet inte hur många gånger jag fått hugga tag i henne vid övergångsställen etc för att hon varit på väg över med ögonen stängda.
  • SweeneyTodd
    Anonym (Npf-mamma) skrev 2022-11-29 05:41:03 följande:
    Jag har tre barn med autism och adhd, samt har det själv. Inte heller jag ser det du beskriver som autism.

Och ni som påstår att det är hittepå vet inte vad ni pratar om.
    Jodå, jag vet vad jag pratar om. Jag har nämligen diagnosen Aspergers syndrom. 
  • Anonym (Npf-mamma)
    SweeneyTodd skrev 2022-12-06 13:42:48 följande:
    Jodå, jag vet vad jag pratar om. Jag har nämligen diagnosen Aspergers syndrom. 
    Antingen felaktigt eller så är du i förnekelse.
  • SweeneyTodd
    Anonym (Npf-mamma) skrev 2022-12-06 13:47:04 följande:
    Antingen felaktigt eller så är du i förnekelse.
    Jag litar hellre på en läkare och en psykolog, samt BUP-personal, samt NP-teamet.

Än en idiot på FL. :D 

Det är du som är i förnekelse. 
  • SweeneyTodd

I stand by my diagnosen Aspergers syndrom är bara samhällets sätt att förtrycka nördar. 

• Anonym (Npf-mamma)
    SweeneyTodd skrev 2022-12-06 13:50:13 följande:

I stand by my diagnosen Aspergers syndrom är bara samhällets sätt att förtrycka nördar. 

En idiot som har diagnosen själv utan att vara det minsta nördig isf.

Men ärligt talat så låter ditt uttalande precis som något min barndomsvän skulle kunna säga. Hon kunde heller aldrig se sina egna svårigheter och förnekade det alla andra såg.

• Anonym (Y)
    Blev så glad idag, dottern går i simskola och idag sa min dotter att hon träffat två nya kompisar från vår ? grannskola? känns som ett gott tecken 
  • Marie7

Gå via Första Linjen en väg in istället. Går snabbare då. Lyssna på din känsla. Bra om det upptäcks tidigt. Då kan hon och ni få den hjälp hon/Ni behöver i tid. Min dotter fick sin diagnos nu i höst. Hon är 17. Hade en känsla när hon kom upp i lågstadie åldern, men skolan, vänner och exman slog bort den. Hon kraschade i nian. Vanligt hos flickor med Autism grad 1 (atypisk autism). Hade hon haft grad 2 el 3 hade det varit mer påtagligt. 

• Anonym (Npf-mamma)
    SweeneyTodd skrev 2022-12-06 18:11:06 följande:
    Helt fel. 

Jag är jättenördig. 

Helt ärligt låter du som en kränkt WT- morsa. 

Vad dillar du om? Jag pratade om mig själv. JAG är inte det minsta nördig. 

Lycka till i din resa mot självinsikt.

• Anonym (GS)
    Anonym (Autism visas på olika sätt) skrev 2022-11-29 13:14:25 följande:

På senare år har forskningen kring autism gått framåt. Flickor och kvinnor som tidigare gått under radarn kan idag få en autismdiagnos trots att de inte har nedsatt förmåga att avkoda socialt samspel. Faktum är att dessa flickor och kvinnor kan ha en förhöjd förmåga att avkoda socialt samspel. Dessa individer har alltså sin autism-spets i det sociala samspelet och inte heller sällan inom området för empati. Så enligt mig har en viss del av de som benämns som "högkänsliga" i själva verket autism: de har sin spets inom det sociala och inom empati. 

Ingen som kallar sig högkänslig är någonsin någon spjutspets på socialt samspel och empati, inte när omgivningen får göra bedömningen. Inte heller flickor med autism är detta. Att flickor med autism går under radarn ligger snarare i 1. att de jämförs med pojkar och 2. deras (mångas) intresse för socialt samspel och en utveckling av förmågan att kopiera andras flickbeteenden och röstlägen ganska framgångsrikt. Den som inte är autistisk och särskilt om den själv har sin "spets" inom området hör ändå att det skorrar. 
  • Anonym (Y)

Vad menar du att man ändå hör att det?skorrar?

Anonym (GS) skrev 2022-12-06 21:44:23 följande:
    Ingen som kallar sig högkänslig är någonsin någon spjutspets på socialt samspel och empati, inte när omgivningen får göra bedömningen. Inte heller flickor med autism är detta. Att flickor med autism går under radarn ligger snarare i 1. att de jämförs med pojkar och 2. deras (mångas) intresse för socialt samspel och en utveckling av förmågan att kopiera andras flickbeteenden och röstlägen ganska framgångsrikt. Den som inte är autistisk och särskilt om den själv har sin "spets" inom området hör ändå att det skorrar. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Y) skrev 2022-12-07 09:00:32 följande:

Vad menar du att man ändå hör att det?skorrar?

Lite "osynk" ibland, det kan vi ju alla hamna i, men utan att personen själv märker det eller efteråt ser fullt ut vad som hände.

T ex flikar in med/på något kopierat lite konstlat sätt/kommentar och det synkar inte riktigt. Eller det har kanske en bisats som blir lite för uppriktig (inte den brutala ärligheten som fäller en hel vänskap) för att bli godkänt och omfamnat av de andra flickorna. Det kan vara att föra in ett nytt samtalsämne fast de andra inte är "färdiga" eller välkomnar övergången. Eller "dödssynden" bland flickor: Att försöka skapa allians genom att berätta något om sig själv, när någon annan berättar ngt smärtsamt, och det man delar med sig av är enligt en "allmän skala" inte alls lika jobbigt som det Stina berättar, eller bara av en helt annan karaktär, eller mkt värre än Stinas öde, eller bara inte riktigt tajmat för att dela med sig just då som får Stina att känna sig bekräftad. Det låter förfärligt att vara flicka på den här beskrivningen Obestämd, neurotypisk eller ej, men en flicka som är NT märker vanligtvis sitt misstag första gången. 
  • Anonym (Y)

Ok tack för tipset. Vad är det din dotter har som gjorde att du misstänkte det?
    Ena dagen tror jag det ibland inte

Marie7 skrev 2022-12-06 17:57:40 följande:

Gå via Första Linjen en väg in istället. Går snabbare då. Lyssna på din känsla. Bra om det upptäcks tidigt. Då kan hon och ni få den hjälp hon/Ni behöver i tid. Min dotter fick sin diagnos nu i höst. Hon är 17. Hade en känsla när hon kom upp i lågstadie åldern, men skolan, vänner och exman slog bort den. Hon kraschade i nian. Vanligt hos flickor med Autism grad 1 (atypisk autism). Hade hon haft grad 2 el 3 hade det varit mer påtagligt. 

• Anonym (Y)

Ok men vad tror du angående min dotter om du läst mina inlägg?

Anonym (GS) skrev 2022-12-07 09:23:59 följande:
    Lite "osynk" ibland, det kan vi ju alla hamna i, men utan att personen själv märker det eller efteråt ser fullt ut vad som hände.

T ex flikar in med/på något kopierat lite konstlat sätt/kommentar och det synkar inte riktigt. Eller det har kanske en bisats som blir lite för uppriktig (inte den brutala ärligheten som fäller en hel vänskap) för att bli godkänt och omfamnat av de andra flickorna. Det kan vara att föra in ett nytt samtalsämne fast de andra inte är "färdiga" eller välkomnar övergången. Eller "dödssynden" bland flickor: Att försöka skapa allians genom att berätta något om sig själv, när någon annan berättar ngt smärtsamt, och det man delar med sig av är enligt en "allmän skala" inte alls lika jobbigt som det Stina berättar, eller bara av en helt annan karaktär, eller mkt värre än Stinas öde, eller bara inte riktigt tajmat för att dela med sig just då som får Stina att känna sig bekräftad. Det låter förfärligt att vara flicka på den här beskrivningen Obestämd, neurotypisk eller ej, men en flicka som är NT märker vanligtvis sitt misstag första gången. 
  • Marie7

TS, 
    När hon var liten, förskoleåldern, märktes inget. Det var när hon började i lågstadiet som jag tyckte vissa saker var lite utanför "normalt" beteende. Hon låste sig vid plötsliga förändringar, fick jobbigt i stora folksamlingar "jag måste spy mamma" (ångest). Det var svårare att vara spontan. Men det var bara smått märkbart. Ingen av hennes lärare reagerade på något. I skolan var hon exemplarisk. Även på förskolan. Dessa saker gick sen över och jag släppte det. I högstadiet när kraven blev högre tyckte vi hon hade svårt att strukturera upp sina studier. Gjorde ofta för mycket samt läste i sista minuten (ADD). Sen kom kraschen i 9an. Hon var svårutredd och passade inte in på flera av kriterierna för autism, men de som passade var så pass utmärkande att hon därav fick diagnosen Atypisk autism. 

• Marie7

Tillägg: hon har alltid varit social och haft kompisar. En bra vän. Empatisk och snäll. Inte blyg, men reserverad inför nya människor. Det är främst låsningarna samt förändringarna som utmärker hennes autism. Samt ibland svårt att tolka ansiktsuttryck, tonläge hos folk. "Varför är du arg på mig mamma??" kan hon fråga om jag suckar tex.

• Anonym (GS)
    Anonym (Y) skrev 2022-12-08 20:10:05 följande:

Ok men vad tror du angående min dotter om du läst mina inlägg?

Att dina misstankar kan stämma. 
  • Anonym (Y)

Känner att jag vill lära mig allt om autism.

Är det vanligt att man har ett väldigt tydligt kroppssprå?

Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism