• Anonym (Maj)

Tonåringar i centrala Stockholm

Jag bor i Belgien sen 30 år så har noll koll på hur det är i Stockholm.

Jag har en gammal vän i Stockholmstrakten, som bor i en idyllisk närförort. Nu har jag hört att hennes 13åring (nästan 14) brukar hänga med kompisar i centrala Stockholm, jag antar i närheten av Sergels torg. 

Jag vet inte riktigt hur sent och hur ofta men för mig låter detta helt fel. Min vän är kanske något naiv när det gäller detta. Hon beklagar sig men gör inget åt det. 
    Hur pass orolig ska man vara som förälder om ens 13åring hänger i centrum? Finns det ungdomar som hänger där utan att det är en massa droger etc inblandade? Eller är alla som hänger där ute efter fel saker? Vill gärna höra vad ni som bor i Stockholmstrakten tycker, innan jag pratar med min kompis om detta. Killens tvillingsyster och äldre bror är väldigt skötsamma och hänger aldrig i centrum. 

Här i Belgien har jag koll på alla vänner till mina barn och deras föräldrar, inte en chans att barnen skulle få hänga i centrum av en stor stad med vänner jag inte känner. 

Tack!

• Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm
  • Anonym (Plattan)
    Anonym (M) skrev 2022-11-09 15:17:48 följande:
    Javisst är det tryggare att känna sin langare, min poäng är att i mindre städer så är det fler som känner langaren eftersom alla känner alla. I större städer känner man bara dem man umgås med. Det är därför en mindre stad kan vara riskablare för unga, risken är större att de känner någon som kan fixa droger. 
    Ja, vi är överens om allt detta, men i en större stad kan man lätt fixa droger även utan att känna sin langare. Vilket gör knarkandet i storstad mer otryggt än knarkandet på landsbygd. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-09 15:23:41 följande:
    Ja, vi är överens om allt detta, men i en större stad kan man lätt fixa droger även utan att känna sin langare. Vilket gör knarkandet i storstad mer otryggt än knarkandet på landsbygd. 
    Det håller jag inte med om, att hitta nån som säljer droger genom att fråga runt slumpmässigt är inte vad jag kallar för "lätt". 
  • Anonym (Plattan)
    Anonym (M) skrev 2022-11-09 15:53:27 följande:
    Det håller jag inte med om, att hitta nån som säljer droger genom att fråga runt slumpmässigt är inte vad jag kallar för "lätt". 
    Jag tänker att jag inte vill använda tråden till att sprida vidare den information medieprofiler har försett mig med angående hur jag kan få tag på droger om jag skulle vilja. 🙂
  • Anonym (kultur)
    Anonym (M) skrev 2022-11-09 15:53:27 följande:
    Det är som att tigga om att bli blåst. Kanske även rånad?

Hade en bekants bekant för 20 år sen som berättade att ett bra sätt han gjorde pengar på var att hitta fulla turister som var på väg från Stureplan. Han sa att han hade bra kola, sen sålde han på dem 5 gram tvättmedel eller dextropur för 3 tusen.
    Blev det misstankar så sprang han.
  • Anonym (kultur)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-09 16:00:51 följande:
    Jag tänker att jag inte vill använda tråden till att sprida vidare den information medieprofiler har försett mig med angående hur jag kan få tag på droger om jag skulle vilja. 🙂
    Jo gör det! Bättre att handla droger säkert än att bli rånad eller blåst; )
  • Anonym (Plattan)
    Anonym (kultur) skrev 2022-11-09 20:21:32 följande:
    Jo gör det! Bättre att handla droger säkert än att bli rånad eller blåst; )
    Jobbar du med kultur? 
  • Hum Hum Humla

Jag har aldrig tyckt att "häng" är ok, då brukar man dra till sig en massa oönskade personer (åtminstone sådana som vi föräldrar inte önskar Skrattande). Däremot har ju dottern fått vara i city för att göra saker, typ gå i affärer, på bio eller olika aktiviteter på kulturhuset. Då har hon fått åka hem senast när det är slut, dvs när affärerna stänger eller filmen är slut etc. 

• Anonym (kultur)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-09 20:22:20 följande:
    Jobbar du med kultur? 
    Nej, bara som hobby. Att jag skrev in kultur som nick är för att jag skrev om Kulturhuset på plattan.
  • Anonym (Plattan)
    Anonym (kultur) skrev 2022-11-09 20:48:23 följande:
    Nej, bara som hobby. Att jag skrev in kultur som nick är för att jag skrev om Kulturhuset på plattan.
    Okej. 🙂 Jag trodde först att du var en kulturarbetare som ville propagera för säkra droger. Safe sex, Safe drugs, stay safe. Det är bara det att sådana saker aldrig är helt säkra, och det är just det ungdomar ska ha sina föräldrar till. 
  • Anonym (kultur)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-09 20:54:39 följande:
    Okej. 🙂 Jag trodde först att du var en kulturarbetare som ville propagera för säkra droger. Safe sex, Safe drugs, stay safe. Det är bara det att sådana saker aldrig är helt säkra, och det är just det ungdomar ska ha sina föräldrar till. 
    Jag propagerar gärna för säker droganvändning och kunskap i första hjälpen. Hellre det än överdoser, rån och blåsningar.

Men det ska förstås bara propageras för till vuxna.

Men visst, ecstacytestning är väl bra på rejvfester även där det vistas ungdomar. Men de brukar vara över 18 iofs.
    Ingen brukar vilja ha minderåriga på såna fester eftersom det brukar innebära större risk för polisinsatser.
    Trots det var jag ofta själv som minderårig på rejvfester. Men var nästan myndig, säkert 17 eller så innan jag började gå.
    Var även längesen jag slutade tycka att det var ballt att dansa hela natten..
  • Anonym (Hänga)

Jag tänker att man definitivt kan förfasa sig över vad ungdomar kan råga ut för, men att man gör ett stort misstag genom att gissa att barnet som hänger centralt hänger vid plattan och nyttjar knark.

Ungen kan precis lika gärna hänga vid rålis och skatea, eller i nån obskyr frikyrka... 

Jag har glömt tummarna för att barnet inte ska bli intresserad av fotboll, för när jag var ung knarkade fotbollskidsen mycket och föräldrarna var fullständigt blinda.... Så saker är inte som de verkar.

• Anonym (Plattan)
    Anonym (kultur) skrev 2022-11-09 21:06:19 följande:
    Jag propagerar gärna för säker droganvändning och kunskap i första hjälpen. Hellre det än överdoser, rån och blåsningar.

Men det ska förstås bara propageras för till vuxna.

Men visst, ecstacytestning är väl bra på rejvfester även där det vistas ungdomar. Men de brukar vara över 18 iofs.
    Ingen brukar vilja ha minderåriga på såna fester eftersom det brukar innebära större risk för polisinsatser.
    Trots det var jag ofta själv som minderårig på rejvfester. Men var nästan myndig, säkert 17 eller så innan jag började gå.
    Var även längesen jag slutade tycka att det var ballt att dansa hela natten..
    Jag tror att det är lättare att vara förälder när man kan överlåta till sina barn att dansa på nätterna. Men det finns fler sätt att vara förälder på. Ändå tror jag att du har bra förutsättningar om du minns hur det var men ändå inte romantiserar festandet. Det innehåller en del faror. 
  • Anonym (kultur)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-09 21:13:29 följande:
    Jag tror att det är lättare att vara förälder när man kan överlåta till sina barn att dansa på nätterna. Men det finns fler sätt att vara förälder på. Ändå tror jag att du har bra förutsättningar om du minns hur det var men ändå inte romantiserar festandet. Det innehåller en del faror. 
    O ja, det innehåller en massa faror. Kan gå bra, men kan också gå åt skogen. Många jag umgicks med föll för tyngre missbruk. Men de flesta slutade med partyknarkandet en efter en till förmån för utbildningar, barn, resor.

I kombination med föräldraskap, vad kan man göra när ens barn är myndig egentligen? Förmodligen vet inte ens föräldrarna vad ens 18åring gör ute på nätterna.

Däremot ts väns barn är 13, då har man en massa makt att kunna bestämma vad som är okej och inte.

• Anonym (M)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-09 16:00:51 följande:
    Fast nu handlar det ju inte om dig utan om hur ungdomar som inte rör sig i kretsar där det hanteras droger skulle få tag på dem. 
  • Anonym (M)
    Anonym (kultur) skrev 2022-11-09 20:19:54 följande:
    Det är som att tigga om att bli blåst. Kanske även rånad?

Hade en bekants bekant för 20 år sen som berättade att ett bra sätt han gjorde pengar på var att hitta fulla turister som var på väg från Stureplan. Han sa att han hade bra kola, sen sålde han på dem 5 gram tvättmedel eller dextropur för 3 tusen.
    Blev det misstankar så sprang han.
    Javisst, eller helt enkelt nedslagen för att nån blir förbannad.  Det kan mycket väl bo en droghandlare granne med dig i stockholm utan att du vet om det men i en liten stad känner alla till det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hänga) skrev 2022-11-09 21:06:39 följande:

Jag tänker att man definitivt kan förfasa sig över vad ungdomar kan råga ut för, men att man gör ett stort misstag genom att gissa att barnet som hänger centralt hänger vid plattan och nyttjar knark.

Ungen kan precis lika gärna hänga vid rålis och skatea, eller i nån obskyr frikyrka... 

Jag har glömt tummarna för att barnet inte ska bli intresserad av fotboll, för när jag var ung knarkade fotbollskidsen mycket och föräldrarna var fullständigt blinda.... Så saker är inte som de verkar.

Ja, folk är uppenbaligen rätt naiva och tror plattan är det stora hotet. Det finns ju gott om undersökningar som visar att mångas alkoholdebut sker i just idrottsammanhang, man åker på nån cup, sover över och föräldrarna har ingen aning. 
  • Anonym (Plattan)
    Anonym (M) skrev 2022-11-10 10:25:30 följande:
    Javisst, eller helt enkelt nedslagen för att nån blir förbannad.  Det kan mycket väl bo en droghandlare granne med dig i stockholm utan att du vet om det men i en liten stad känner alla till det. 
    Jag bor i Stockholm och har bott granne med ett par "droghandlare". Tro mig, man vet om det. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Vi bor i en liten, lugn stad ca en timme från Stockholm med bil. Inte mycket stök eller kriminalitet eller sociala problem här, men för några år sen uppmärksammades det att droganvändningen har ökat bland ortens ungdomar. Fast det märks inte så mycket. Det har ökat i det tysta.

De tonåringar som vill, vet precis hur de ska få tag på droger eller sprit, här eller i grannorten eller någon annanstans. Detta är inga kriminella ungdomar med sociala problem, det är vanliga medelklassungar som partyknarkar eller bara ?testar?. De flesta sköter skolan och får bra liv. Men de riskerar ju ändå att hamna snett eller råka illa ut. 

Jag tror inte att det spelar någon roll om man bor i Stockholm eller Pajala, Göteborg eller Vaxholm. Eller i en by på landet med 15 invånare. Vill ungdomar ha tag i droger, får de det. Det tryggaste är att de inte umgås i såna kretsar, inte var de bor. Även om det är värre i vissa områden än i andra, plus att det finns andra faror som inte finns på samma sätt i småstäder eller på landsbygden. Skjutningar, misshandel, rån, överfall. Kan hända överallt ja, men risken är inte lika stor överallt.

Man kan inte skydda sina barn från allt och vi kan inte låsa in dem. Men man kan ha koll på vad en 13-åring gör och vilka 13-åringen umgås med. 

• Anonym (Hänga)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-10 12:25:06 följande:

Vi bor i en liten, lugn stad ca en timme från Stockholm med bil. Inte mycket stök eller kriminalitet eller sociala problem här, men för några år sen uppmärksammades det att droganvändningen har ökat bland ortens ungdomar. Fast det märks inte så mycket. Det har ökat i det tysta.

De tonåringar som vill, vet precis hur de ska få tag på droger eller sprit, här eller i grannorten eller någon annanstans. Detta är inga kriminella ungdomar med sociala problem, det är vanliga medelklassungar som partyknarkar eller bara ?testar?. De flesta sköter skolan och får bra liv. Men de riskerar ju ändå att hamna snett eller råka illa ut. 

Jag tror inte att det spelar någon roll om man bor i Stockholm eller Pajala, Göteborg eller Vaxholm. Eller i en by på landet med 15 invånare. Vill ungdomar ha tag i droger, får de det. Det tryggaste är att de inte umgås i såna kretsar, inte var de bor. Även om det är värre i vissa områden än i andra, plus att det finns andra faror som inte finns på samma sätt i småstäder eller på landsbygden. Skjutningar, misshandel, rån, överfall. Kan hända överallt ja, men risken är inte lika stor överallt.

Man kan inte skydda sina barn från allt och vi kan inte låsa in dem. Men man kan ha koll på vad en 13-åring gör och vilka 13-åringen umgås med. 

Det är en falsk trygghet på vissa platser. Att man exempelvis tror att de välartade barnen inte håller på med knark och att det inte finns tillgängligt i den lilla byn.

Man kan inte skydda sina barn mot allt, men jag tror man gör klokt i att inte inbilla sig att saker är mer trygga än de faktiskt är... eller mer otrygga.

Medelklassens partyknarkande drar ner några ungar varje år... Precis som att många barn i tämligen utsatta miljöer faktiskt inte knarkar. 
Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm