• Anonym (Maj)

Tonåringar i centrala Stockholm

Jag bor i Belgien sen 30 år så har noll koll på hur det är i Stockholm.

Jag har en gammal vän i Stockholmstrakten, som bor i en idyllisk närförort. Nu har jag hört att hennes 13åring (nästan 14) brukar hänga med kompisar i centrala Stockholm, jag antar i närheten av Sergels torg. 

Jag vet inte riktigt hur sent och hur ofta men för mig låter detta helt fel. Min vän är kanske något naiv när det gäller detta. Hon beklagar sig men gör inget åt det. 
    Hur pass orolig ska man vara som förälder om ens 13åring hänger i centrum? Finns det ungdomar som hänger där utan att det är en massa droger etc inblandade? Eller är alla som hänger där ute efter fel saker? Vill gärna höra vad ni som bor i Stockholmstrakten tycker, innan jag pratar med min kompis om detta. Killens tvillingsyster och äldre bror är väldigt skötsamma och hänger aldrig i centrum. 

Här i Belgien har jag koll på alla vänner till mina barn och deras föräldrar, inte en chans att barnen skulle få hänga i centrum av en stor stad med vänner jag inte känner. 

Tack!

• Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2022-11-08 13:07:07 följande:

Det är förmodligen farligare att hänga i förorten än i centrum nuförtiden. Det finns massor av aktiviteter i centrum som inte innebär att man, som förr, ligger på plattan med en kanyl i armvecket. Fika, gaming, etc. 

Det beror väl helt på vilken förort man pratar om? Rinkeby och Danderyd är lika olika som Bredäng och Nacka. 

Personligen skulle jag inte bli glad om min tonåring hängde på plattan. Visst finns det fik och gamingcenter i närheten, men det anser jag inte vara "på plattan". 
  • Anonym (Plattan)
    Anonym (M) skrev 2022-11-08 14:20:41 följande:
    En sådan som Einár blev skjuten i? 
    Ja, det är väl uppenbart att hon inte följt nyheterna så noga... 
    Jag tror att hon tänker sig att om man stannar i sin förort och umgås med de som har exakt samma socioekonomiska förutsättningar så är man förskonad. Det är därför ungdomar från förorten blivit utsatta för rasism när de valt att söka sig till skolor i stan. Men det är ett feltänkt, och ju förr man som ung möter folk i samma ålder med andra förutsättningar, och inte bara glor på dem i sociala medier, desto bättre förutsättningar har vi att förstå varandra i framtiden. Om vi håller isär oss blir vi alla lite dummare. Det är något med att träffas och inte bara iaktta varandra. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-08 13:12:29 följande:
    Hon skriver ju "välmående närförort" . Fast jag tycker att det verkar skrivet av någon som tappat kontakten med dagens Stockholm. 
    TS bor ju utomlands och har noll koll på hur det är i Stockholm säger hon ju. Men hon pratar med sin vän och frågar nu FL for att få mer information.
    Bor också utomlands, och skulle aldrig i livet låta yngre tonåring hänga i stan.
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2022-11-08 14:48:46 följande:
    TS bor ju utomlands och har noll koll på hur det är i Stockholm säger hon ju. Men hon pratar med sin vän och frågar nu FL for att få mer information.
    Bor också utomlands, och skulle aldrig i livet låta yngre tonåring hänga i stan.
    I USA vågar man väl knappt skicka ungarna till skolan...
  • Anonym (Plattan)
    Tow2Mater skrev 2022-11-08 14:48:46 följande:
    Men om hon nu är på riktigt: du tycks vara på riktigt i alla fall. Skulle du på fullt allvar överväga att uppfostra dina kompisar på distans i hur de i sin tur ska uppfostra sina sina barn? 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-08 09:00:33 följande:

Jag måste säga att jag blir glad över att höra en förälder från stan med en ungdom som har vänner från förorten. Det är alltså inte total inlåsning som gäller. Unga människor har fortfarande den öppenhet som unga människor alltid har haft. Det är vi vuxna som låser in oss. 

Nu kan ju "förorten" rent geografiskt betyda allt från Enskede till Tensta. Ungdomar umgås nog med ungdomar de lär känna i skolan eller på annat håll och alla kamrater bor inte centralt. Det behöver inte alls handla om något slags ställningstagande, inte heller att vuxna "låser in sig".

Jag känner folk från olika områden och med olika bakgrunder, och jag är inte unik. Sen har jag mina gränser, men det handlar nog mer om i vilka miljöer man trivs.

Gällande 13-åringar som hänger i Stockholms innerstad, beror det helt på var samt vilken tid på dygnet. Plattan skulle jag inte rekommendera ens dagtid, men andra delar av innerstan kan funka fint om det inte är för sent.
  • Anonym (Ja)
    Hur pass orolig ska man vara som förälder om ens 13åring hänger i centrum? Finns det ungdomar som hänger där utan att det är en massa droger etc inblandade?

Orolig är man alltid när de är på vift och droger är lätt att få tag på säger alla. Var du än bor och hänger.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-08 14:41:44 följande:
    Jag tror att hon tänker sig att om man stannar i sin förort och umgås med de som har exakt samma socioekonomiska förutsättningar så är man förskonad. Det är därför ungdomar från förorten blivit utsatta för rasism när de valt att söka sig till skolor i stan. Men det är ett feltänkt, och ju förr man som ung möter folk i samma ålder med andra förutsättningar, och inte bara glor på dem i sociala medier, desto bättre förutsättningar har vi att förstå varandra i framtiden. Om vi håller isär oss blir vi alla lite dummare. Det är något med att träffas och inte bara iaktta varandra. 
    På vilket sätt har de blivit utsatta för rasism? Men det låter beklagligt.

Sen har ungdomar alltid umgåtts i grupper, klickar, subkulturer. Det är inget nytt. Det behöver inte bli West side story för det. Jag var tonåring på 90-talet och har alltid haft kompisar med blandad bakgrund, men visst höll man sig till "sina egna". Men det gällde stil, värderingar, intressen mm, inte var ens föräldrar kom ifrån eller hur mycket pengar de tjänade. Även om "rikemansbarnen" nog höll sig för sig själva. Dit hörde inte jag.

Att man inte vill att ens barn ska hamna i olämpligt sällskap (våld, kriminalitet, knark) är fullt förståeligt, men att "döma ut" alla från ett visst område är givetvis fel.
  • Anonym (Plattan)

"Förortsbarn åk hem från stan" plakat på gymnasieskola i "stan". B la
    Ja, beklagligt. 

• Anonym (Love)

Nu bor jag inte i stockholm, men i en mindre stad (100.000 inv) i sverige.

För mig är det otänkbart att en 13åring skulle hänga "i stan", ens här, ännu mindre i stockholm, vad har dom där att göra?
    Hänga på närmaste fritidsgården, vara med kompisar, träna osv, absolut, men att bara "hänga" i en för barn olämplig miljö, vad 17 är det för slappa föräldrar? 

Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm