• Anonym (Maj)

Tonåringar i centrala Stockholm

Jag bor i Belgien sen 30 år så har noll koll på hur det är i Stockholm.

Jag har en gammal vän i Stockholmstrakten, som bor i en idyllisk närförort. Nu har jag hört att hennes 13åring (nästan 14) brukar hänga med kompisar i centrala Stockholm, jag antar i närheten av Sergels torg. 

Jag vet inte riktigt hur sent och hur ofta men för mig låter detta helt fel. Min vän är kanske något naiv när det gäller detta. Hon beklagar sig men gör inget åt det. 
    Hur pass orolig ska man vara som förälder om ens 13åring hänger i centrum? Finns det ungdomar som hänger där utan att det är en massa droger etc inblandade? Eller är alla som hänger där ute efter fel saker? Vill gärna höra vad ni som bor i Stockholmstrakten tycker, innan jag pratar med min kompis om detta. Killens tvillingsyster och äldre bror är väldigt skötsamma och hänger aldrig i centrum. 

Här i Belgien har jag koll på alla vänner till mina barn och deras föräldrar, inte en chans att barnen skulle få hänga i centrum av en stor stad med vänner jag inte känner. 

Tack!

• Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm
  • Anonym (Maj)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-08 15:00:53 följande:
    Men om hon nu är på riktigt: du tycks vara på riktigt i alla fall. Skulle du på fullt allvar överväga att uppfostra dina kompisar på distans i hur de i sin tur ska uppfostra sina sina barn? 
    Är glad över att många skrivit inlägg, jag har verkligen ingen aning om hur det fungerar i Stockholm för tonåringar så kul att se diverse kommentarer.

Jag har inte varit i Stockholm på ett antal år, kommer inte därifrån och så var det ju pandemi osv. Min kompis har naturligtvis bättre koll än jag på hur det funkar där, och visst gör hon en del, men hon är också överarbetad, stressad och har en man som dras med en sjukdom som är besvärlig tidvis, så har nog inte riktigt energin att ta itu med detta just nu. 

Jag tänker verkligen inte predika för min kompis om vad hon ska göra, hon är väldigt kapabel och klok, och vet tex vart man ska vända sig om man behöver stöd med barn. Men, som jag skrev är hon väldigt trött och stressad nu. Och, vi textar lite till varandra men om en vecka så åker hon på tjänsteresa till Bryssel, så då kan vi träffas en kväll och prata. Jag vet att hon vill då prata om detta, och därför vill jag gärna ha lite allmän info innan, så jag inte behöver slösa bort tiden vi träffas på mina dumma frågor, eftersom jag inte alls känner till något om detta. Så jag känner mig en aning insatt i frågan, i allmänhet, innan vi träffas.

Vill också stödja henne i att sätta ner foten totalt och ha nolltolerans för vissa av sonens beteenden, han är tydligen även uppkäftig i skolan och hemma och han har ADHD. Fast i grunden är han en rar, nyfiken, klipsk kille som nu verkar vara ute på fel vägar. Han har också en egenhet som ger upphov till glåpord ibland, vill inte skriva exakt vad det är, men han har en extra utmaning som inte underlättar och inte stärker hans självförtroende direkt. 

Mitt antagande om Sergelstorg är kanske helt fel, pga att jag inte känner till hur det brukar vara. Tydligen så är sonen instruerad att komma hem direkt efter skolan, och om han åker in till stan ska han komma hem kl. 19. I stället så åker han dit direkt efter skolan, skolkar lite ibland och åker tidigare, och kommer hem runt 21 på vardagar. 

Jag vet inte ens om där han bor klassificeras som närförort, men det ligger väldigt nära Stockholm och ser ut som Bullerbyn. Där finns varken gäng, en massa invandring eller våldsamheter. 
  • Anonym (Maj)

Ja nu verkar det som om att åka till city inte är största problemet, han slår sin mamma också. Jäklar vad jag ser fram emot vårt samtal, hon måste sätta ner foten genast. 

• Anonym (Plattan)
    Anonym (Maj) skrev 2022-11-08 22:17:44 följande:

Ja nu verkar det som om att åka till city inte är största problemet, han slår sin mamma också. Jäklar vad jag ser fram emot vårt samtal, hon måste sätta ner foten genast. 

Oj. Du är en fin vän. Se till att du också har någon att ventilera med, inte bara forum när det är komplicerade saker. 
  • Anonym (Maj)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-08 22:22:36 följande:
    Oj. Du är en fin vän. Se till att du också har någon att ventilera med, inte bara forum när det är komplicerade saker. 
    Tror min kompis har full koll på BUP och annat, hon kanske bara behöver en reality check. Att slå sin mamma är no-go, man skäller ut killen och tolererar det inte, oavsett diagnos. Ge honom en kram och skäll ut honom samtidigt. 
  • Fliselisan

Vi bor i Stockholm men inte centralt. Jag släpper inte iväg min dotter (13 år) till stan hur som helst. Hon kan få åka dit med en kompis om de har en anledning, tex åka till en viss affär. Men inte åka dit för att bara hänga. Och aldrig på kvällen.

Visst finns det så unga som håller på med droger men de flesta gör det ju inte, däremot är det ingen bra miljö för ungdomar och risken att komma i kontakt med droger etc är ju klart större än på hemmaplan.

• Anonym (Maj)
    Fliselisan skrev 2022-11-08 23:09:41 följande:

Vi bor i Stockholm men inte centralt. Jag släpper inte iväg min dotter (13 år) till stan hur som helst. Hon kan få åka dit med en kompis om de har en anledning, tex åka till en viss affär. Men inte åka dit för att bara hänga. Och aldrig på kvällen.

Visst finns det så unga som håller på med droger men de flesta gör det ju inte, däremot är det ingen bra miljö för ungdomar och risken att komma i kontakt med droger etc är ju klart större än på hemmaplan.

Ok, tack för din kommentar. Så att vara där till 21 känns fel? På en vardag, 
  • Anonym (kultur)
    Blajsson skrev 2022-11-08 14:28:38 följande:

Om du vill att ditt barn ska få kontakt med uteliggare, pundare, afganer, knarklangar från utanförskapsområden, papperlösa migranter och annat skräp så är sergels torg jättebra

Nu ligger ju Kulturhuset precis vid Sergels torg, som har en massa aktiviteter för ungdomar.

Ungdomar sitter ofta i trappan ner till plattan.
    Speciellt ungdomar från olika subkulturer verkar förtjusta i plattantrappan, men självklart alla slags ungdomar.
    Dagtid/tidig kväll är det nog fler ungdomar där än vad det är missbrukare.

Missbrukarna hänger mer inunder taket oftast, men det förekommer inget heroinmissbruk på plattan längre. Det är mer "lätta" droger som cannabis och bensodiazepiner. Många blåsare också.
    Lite stöldgodsförsäljning vid sällsynta stunder.

Ett vanligt innerstadstorg helt enkelt. Var ofta där själv som tonåring och redan då började det tunga missbruket fasas bort.
    Hänger dessutom civilpoliser runt området hela tiden, så betydligt tryggare för ungdomar än många andra platser.
  • Fliselisan
    Anonym (Maj) skrev 2022-11-08 23:17:20 följande:
    Ok, tack för din kommentar. Så att vara där till 21 känns fel? På en vardag, 
    Jag tycker det känns väldigt fel, vare sig det är vardag eller helg. Senaste gången min dotter var i stan, en vardag, så tog hon pendeln hem kl 18. Hon hade gärna stannat längre men jag sa nej. Men då var de där för att kolla lite i affärer och inte för att bara hänga.

Vi bor i ett väldigt lugnt område, ett villaområde söder om stan. Men även här är det busigt om kvällarna i vårt lilla centrum och tex vid skolorna. Så mina barn/ungdomar  denna ålder har aldrig fått gå dit på kvällen bara för att hänga. Däremot vid ena dotterns skola finns en ungdomsgård där de träffats och hänger, men då är det andra vuxna som hålle råkoll med en medvetenhet om vad det finns för skit.

Om ungdomarna triggas av att åka in till Sergelstorg eller liknande kvällstid måste man fundera över varför, vad ska de dit att göra? Det finns massor av skit där och det är en otrevlig miljö även för en vuxen. Sjävklart behöver ungdomar då hänga med varandra men det finns bättre ställen.
  • Tukt

Först och främst så är det väl så att det är rätt ovanligt att dagens unga "hänger"  på det sätt vi vuxna är vana vid från vår egna uppväxt. För en klar majoritet tycks mer umgås digitalt. Tyvärr.
    För det andra så är det inte speciellt mycket "häng" vid Sergelstorg. Och i den mån det är, så är den platsen förmodligen den mest bevakade i hela landet, Det kryllar av poliser, vakter, soc, och olika föräldragrupper med mera.
    Så just den platsen är förmodligen relativt trygg. Men sedan finns det såklart kids som hänger på andra ställen. Parker och liknande. Men fortfarande rätt ovanligt.
    Kommer du sedan utanför tullarna, ja då är det nog lite annorlunda, och också mer svårbedömt.

• Anonym (City)
    Blajsson skrev 2022-11-08 14:28:38 följande:

Om du vill att ditt barn ska få kontakt med uteliggare, pundare, afganer, knarklangar från utanförskapsområden, papperlösa migranter och annat skräp så är sergels torg jättebra

Jag som passerar Plattan nästan dagligen tycker du överdriver något enormt. De allra flesta som passerar där är helt vanliga människor på väg mellan punkt A och punkt B. 

Till TS fråga, en trettonåring kan jag tycka är lite ung för att åka in och vara i stan själv. Är ungdomen 15-16 så är det en annan sak. Min dotter åker ofta in och shoppar och fikar. Men då vet jag vem hon är med och var hon rör sig och hon fyller snart 16. Hon ska vara hemma till middagen Kl 20.

Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm