• Anonym (Maj)

Tonåringar i centrala Stockholm

Jag bor i Belgien sen 30 år så har noll koll på hur det är i Stockholm.

Jag har en gammal vän i Stockholmstrakten, som bor i en idyllisk närförort. Nu har jag hört att hennes 13åring (nästan 14) brukar hänga med kompisar i centrala Stockholm, jag antar i närheten av Sergels torg. 

Jag vet inte riktigt hur sent och hur ofta men för mig låter detta helt fel. Min vän är kanske något naiv när det gäller detta. Hon beklagar sig men gör inget åt det. 
    Hur pass orolig ska man vara som förälder om ens 13åring hänger i centrum? Finns det ungdomar som hänger där utan att det är en massa droger etc inblandade? Eller är alla som hänger där ute efter fel saker? Vill gärna höra vad ni som bor i Stockholmstrakten tycker, innan jag pratar med min kompis om detta. Killens tvillingsyster och äldre bror är väldigt skötsamma och hänger aldrig i centrum. 

Här i Belgien har jag koll på alla vänner till mina barn och deras föräldrar, inte en chans att barnen skulle få hänga i centrum av en stor stad med vänner jag inte känner. 

Tack!

• Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-08 15:38:11 följande:

"Förortsbarn åk hem från stan" plakat på gymnasieskola i "stan". B la
    Ja, beklagligt. 

Jag hoppas verkligen att skolan tar tag i sånt där. Det är mobbning, rasism eller vad man nu vill kalla det. Mer socioekonomisk mobbning, eftersom det inte verkar handla om ursprung i sig, utan var man bor.
  • Anonym (Plattan)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-08 15:58:14 följande:
    Jag hoppas verkligen att skolan tar tag i sånt där. Det är mobbning, rasism eller vad man nu vill kalla det. Mer socioekonomisk mobbning, eftersom det inte verkar handla om ursprung i sig, utan var man bor.
    Tror de menade ickevita, men socioekonomiska orsaker till trakasserier finns också. Som tur är får vi för varje dag fler makthavare som har erfarenhet av förorten, men nu är jag OT.
  • Anonym (M)
    Mrs Moneybags skrev 2022-11-08 14:29:07 följande:
    Det beror väl helt på vilken förort man pratar om? Rinkeby och Danderyd är lika olika som Bredäng och Nacka. 

Personligen skulle jag inte bli glad om min tonåring hängde på plattan. Visst finns det fik och gamingcenter i närheten, men det anser jag inte vara "på plattan". 
    Att de skulle hänga på just plattan är ju bara en gissning av TS, de hänger i centrala Stockholm, vilket i princip skulle kunna innebära att de läser Dostojevskij på stadsbiblioteket. 
    Sedan tror jag inte pattan är värre än många andra förortstorg. Plattan är det ju rätt mycket folk/personal/vakter och poliser vid. 
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2022-11-08 14:48:46 följande:
    TS bor ju utomlands och har noll koll på hur det är i Stockholm säger hon ju. Men hon pratar med sin vän och frågar nu FL for att få mer information.
    Bor också utomlands, och skulle aldrig i livet låta yngre tonåring hänga i stan.
    Det är lite naivt att tro att det är mycket farligare "i stan", så var det möjligen för 20 år sedan men idag är det viktigare vem de hänger med än om det är plattan eller nån förort de befinner sig i.
  • Anonym (Plattan)
    Anonym (M) skrev 2022-11-08 16:04:06 följande:
    Att de skulle hänga på just plattan är ju bara en gissning av TS, de hänger i centrala Stockholm, vilket i princip skulle kunna innebära att de läser Dostojevskij på stadsbiblioteket. 
    Sedan tror jag inte pattan är värre än många andra förortstorg. Plattan är det ju rätt mycket folk/personal/vakter och poliser vid. 
    Så gulligt med bilden av ungdomar som läser förbjuden rysk litteratur i den heliga skapelsen utan luft vid Odenplan. Det ena behöver inte utesluta det andra. De flesta unga som inte sportar eller håller på med religion verkar ha använt droger idag, lika över hela landet. Hur är det i "Belgien" ts? 
  • Anonym (Hmm...)

Vi som är uppvuxna i innerstan och nu låter våra barn växa upp här, var ska våra barn vistas? Ska vi tvinga ut dem till förorterna?

Det är garanterat mycket farligare att hänga i förorten än i innerstan. Fler gäng, kriminalitet, vapen och droger tror jag.

• Anonym (Plattan)
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-11-08 16:18:46 följande:

Vi som är uppvuxna i innerstan och nu låter våra barn växa upp här, var ska våra barn vistas? Ska vi tvinga ut dem till förorterna?

Det är garanterat mycket farligare att hänga i förorten än i innerstan. Fler gäng, kriminalitet, vapen och droger tror jag.

Vad menar du? Dina barn får väl vara i stan precis som alla andra även om de har närmre hem till sängen? 
  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-08 16:21:49 följande:
    Vad menar du? Dina barn får väl vara i stan precis som alla andra även om de har närmre hem till sängen? 
    För att det enligt ts (och en del andra) är helt fel att låta barnen hänga i stan.
  • Anonym (Plattan)
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-11-08 16:24:16 följande:
    För att det enligt ts (och en del andra) är helt fel att låta barnen hänga i stan.
    Då förstår jag. 
  • Anonym (Ja)

(Hmm) tänkte samma sak, våra barn bor i stan,  då hänger de här också.
    Själv växte jag upp i förorten (inte den fins sorten) och visst var vi i stan, på bio osv men inte förrän vi var 18 hängde vi i city, då på krogen.

Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm