• Anonym (Maj)

Tonåringar i centrala Stockholm

Jag bor i Belgien sen 30 år så har noll koll på hur det är i Stockholm.

Jag har en gammal vän i Stockholmstrakten, som bor i en idyllisk närförort. Nu har jag hört att hennes 13åring (nästan 14) brukar hänga med kompisar i centrala Stockholm, jag antar i närheten av Sergels torg. 

Jag vet inte riktigt hur sent och hur ofta men för mig låter detta helt fel. Min vän är kanske något naiv när det gäller detta. Hon beklagar sig men gör inget åt det. 
    Hur pass orolig ska man vara som förälder om ens 13åring hänger i centrum? Finns det ungdomar som hänger där utan att det är en massa droger etc inblandade? Eller är alla som hänger där ute efter fel saker? Vill gärna höra vad ni som bor i Stockholmstrakten tycker, innan jag pratar med min kompis om detta. Killens tvillingsyster och äldre bror är väldigt skötsamma och hänger aldrig i centrum. 

Här i Belgien har jag koll på alla vänner till mina barn och deras föräldrar, inte en chans att barnen skulle få hänga i centrum av en stor stad med vänner jag inte känner. 

Tack!

• Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm
  • Anonym (Bor i Stockholm)

Det beror främst på hur tonåringarna är uppfostrade. Är dom trygga och vet att droger är skräp och att man ska hänga med snälla människor, så ser jag inget problem i det. Är det däremot små vilsna med dåligt självförtroende som börjar knarka bara för att det bjuds, så förstår jag en viss oro.
    Normalt sett i landet så är det relativt tryggt så länge det finns en massa folk omkring, om något händer. I Stockholm verkar dock folk ha klent civilkurrage och går mest förbi oavsett om någon ropar på hjälp eller blir misshandlad. Det är nog ett storstadsfenomen, för att man ser så mycket skit dagligen att man till slut tappar både empati och väljer en smidigare utväg att låtsas som ingenting.

• Anonym (E)

När man har sett vad som pågår i centrala Stockholm genom jobbet så låter man inte så små barn hänga där. Det beror visserligen på var i centrala stan de befinner sig och vad de gör men att dra runt i city utan uppsikt är idiotiskt. 

Jag har en äldre tonårsson som tyckte att jag var överbeskyddande tills två av hans vänner och en bekant utsattes för väpnat rån. En av dem blev skadad för livet. De är vanliga, skötsamma killar. De befann sig på fel plats vid fel tidpunkt. Numera vill han att jag ser var han befinner sig i mobilen och håller koll. Han vet att han ska undvika city och vissa (inte alla) förorter. 

Bara för att det inte händer något i föräldrarnas svenssontillvaro betyder det inte att det är samma sak för barnen. De växer upp i en helt annan mer våldsam tid. I kombination med tonåringar som ofta dras till det farliga och har noll konsekvenstänk kan det gå riktigt illa. Folk är bra naiva ibland och fattar inte vilka människor som rör sig samhället. Alla jag känner som ser kriminaliteten genom jobbet har stenkoll på sina barn. 

• Anonym (Plattan)
    Anonym (E) skrev 2022-11-08 16:54:36 följande:

När man har sett vad som pågår i centrala Stockholm genom jobbet så låter man inte så små barn hänga där. Det beror visserligen på var i centrala stan de befinner sig och vad de gör men att dra runt i city utan uppsikt är idiotiskt. 

Jag har en äldre tonårsson som tyckte att jag var överbeskyddande tills två av hans vänner och en bekant utsattes för väpnat rån. En av dem blev skadad för livet. De är vanliga, skötsamma killar. De befann sig på fel plats vid fel tidpunkt. Numera vill han att jag ser var han befinner sig i mobilen och håller koll. Han vet att han ska undvika city och vissa (inte alla) förorter. 

Bara för att det inte händer något i föräldrarnas svenssontillvaro betyder det inte att det är samma sak för barnen. De växer upp i en helt annan mer våldsam tid. I kombination med tonåringar som ofta dras till det farliga och har noll konsekvenstänk kan det gå riktigt illa. Folk är bra naiva ibland och fattar inte vilka människor som rör sig samhället. Alla jag känner som ser kriminaliteten genom jobbet har stenkoll på sina barn. 

Så hur yttrar sig stenkollen? Får en tjej dejta en kille från "vissa förorter" eller ska det kontrolleras vilka hon får träffa? 
  • fornminne
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-08 17:00:01 följande:
    Så hur yttrar sig stenkollen? Får en tjej dejta en kille från "vissa förorter" eller ska det kontrolleras vilka hon får träffa? 
    Nu vill nog de flesta föräldrar att deras barn ska ha vettigt sällskap och vettiga kamrater, vill inte du det? Oavsett om kompisarna kommer från Tensta eller Täby.

Men jag tolkade inte Anonym E som att "stenkoll" bara handlar om vilka barnen umgås med, utan var de vistas och vad de gör. Ganska normalt, eller hur? 

Det händer mycket skit i delar av stan samt i vissa områden. Det kan väl knappast ha undgått dig? Det betyder inte att man ska ge barnen utegångsförbud eller att de inte får vara i stan, men lite koll måste man ha. Plus att det i detta fallet handlar om 13-14-åringar. Knappast gamla nog att "dejta" än.
  • Anonym (Plattan)
    fornminne skrev 2022-11-08 17:06:58 följande:
    Nu vill nog de flesta föräldrar att deras barn ska ha vettigt sällskap och vettiga kamrater, vill inte du det? Oavsett om kompisarna kommer från Tensta eller Täby.

Men jag tolkade inte Anonym E som att "stenkoll" bara handlar om vilka barnen umgås med, utan var de vistas och vad de gör. Ganska normalt, eller hur? 

Det händer mycket skit i delar av stan samt i vissa områden. Det kan väl knappast ha undgått dig? Det betyder inte att man ska ge barnen utegångsförbud eller att de inte får vara i stan, men lite koll måste man ha. Plus att det i detta fallet handlar om 13-14-åringar. Knappast gamla nog att "dejta" än.
    Vi från förorten börjar med sex tidigt. 
  • Anonym (Plattan)
    fornminne skrev 2022-11-08 17:06:58 följande:

Det låter bra att barnen får vara i stan och att man vill veta med ungefär vilka de umgås. Jag undrade vad det betydde rent konkret och ditt svar låter rimligt, förutom att jag tror de flesta har haft sin första kärlek redan i mellanstadiet, även om de flesta inte har sex före puberteten. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-08 15:00:53 följande:
    Men om hon nu är på riktigt: du tycks vara på riktigt i alla fall. Skulle du på fullt allvar överväga att uppfostra dina kompisar på distans i hur de i sin tur ska uppfostra sina sina barn? 
    Alltså man kan ju prata om det, vilket TS vill. Jag tolkar det inte som hon vill tala om hur någon annan ska uppfostra sina barn. Tvärtom verkar hon ju vilja ha mer information, då vännen verkar beklaga sig men gör inget åt det.
  • Anonym (E)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-08 17:00:01 följande:

Jag skrev att jag har en son men du kanske missade det i din iver att läsa in en massa skit i det jag skrev.

Kollen består i att jag kan se var sonen befinner sig i mobilen. Han meddelar mig om han sover över hos en kompis eller kommer hem sent eftersom jag inte går och lägger mig innan han är hemma. Jag vill veta vilka han umgås med och det har han inga problem med. 

Sonen får dejta vem han vill så länge personen inte är kriminell eller kommer från en kriminell familj som kan innebära problem för sonen. Till skillnad från dig ser jag inte personer från förorten som en homogen grupp. Majoriteten av de som bor i förorterna är inte kriminella och sonen har kompisar som bor i förorten.

Men när polisen varnar för att till exempel uppehålla sig i Bredängs centrum, vilket de gjorde för något år sedan,  på grund av upprepade rån mot både butiksinnehavare och privatpersoner så är man bra dum i huvudet om man åker dit för att visa vilken fin person man är, vilket folk som bor där skiter fullständigt i. Är det några som är trötta på kriminaliteten så är det vanligt folk i förorten som drabbas hårdast av den. Nästa alla oskyldiga personer som har dödars av gängkriminella har haft invandrarbakgrund.

Om du läser in rasism i helt normalt säkerhetstänk så blir jag nästan orolig för dina barn om du har några. Det viktigaste för mig är sonens säkerhet, inte hur jag uppfattas av andra. 

• Anonym (Plattan)
    Anonym (E) skrev 2022-11-08 18:55:10 följande:

Jag skrev att jag har en son men du kanske missade det i din iver att läsa in en massa skit i det jag skrev.

Kollen består i att jag kan se var sonen befinner sig i mobilen. Han meddelar mig om han sover över hos en kompis eller kommer hem sent eftersom jag inte går och lägger mig innan han är hemma. Jag vill veta vilka han umgås med och det har han inga problem med. 

Sonen får dejta vem han vill så länge personen inte är kriminell eller kommer från en kriminell familj som kan innebära problem för sonen. Till skillnad från dig ser jag inte personer från förorten som en homogen grupp. Majoriteten av de som bor i förorterna är inte kriminella och sonen har kompisar som bor i förorten.

Men när polisen varnar för att till exempel uppehålla sig i Bredängs centrum, vilket de gjorde för något år sedan,  på grund av upprepade rån mot både butiksinnehavare och privatpersoner så är man bra dum i huvudet om man åker dit för att visa vilken fin person man är, vilket folk som bor där skiter fullständigt i. Är det några som är trötta på kriminaliteten så är det vanligt folk i förorten som drabbas hårdast av den. Nästa alla oskyldiga personer som har dödars av gängkriminella har haft invandrarbakgrund.

Om du läser in rasism i helt normalt säkerhetstänk så blir jag nästan orolig för dina barn om du har några. Det viktigaste för mig är sonens säkerhet, inte hur jag uppfattas av andra. 

Det du skriver låter helt rimligt, förutom att jag tvivlar på att grupper som åker till platser för att visa vilka fina personer de är snarare återfinns på franska solkusten än i Bredäng, men klart jag förstår vad du raljerar över ändå. Tack för att du beskrev hur du kommunicerar med ditt barn. 
  • Anonym (Plattan)

Syftningsfel, du har nog rätt om ivern ändå

Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm