Inlägg från: Anonym (kultur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kultur)

Tonåringar i centrala Stockholm

Blajsson skrev 2022-11-08 14:28:38 följande:

Om du vill att ditt barn ska få kontakt med uteliggare, pundare, afganer, knarklangar från utanförskapsområden, papperlösa migranter och annat skräp så är sergels torg jättebra

Nu ligger ju Kulturhuset precis vid Sergels torg, som har en massa aktiviteter för ungdomar.

Ungdomar sitter ofta i trappan ner till plattan.
    Speciellt ungdomar från olika subkulturer verkar förtjusta i plattantrappan, men självklart alla slags ungdomar.
    Dagtid/tidig kväll är det nog fler ungdomar där än vad det är missbrukare.

Missbrukarna hänger mer inunder taket oftast, men det förekommer inget heroinmissbruk på plattan längre. Det är mer "lätta" droger som cannabis och bensodiazepiner. Många blåsare också.
    Lite stöldgodsförsäljning vid sällsynta stunder.

Ett vanligt innerstadstorg helt enkelt. Var ofta där själv som tonåring och redan då började det tunga missbruket fasas bort.
    Hänger dessutom civilpoliser runt området hela tiden, så betydligt tryggare för ungdomar än många andra platser.
  • Anonym (kultur)
    Anonym (M) skrev 2022-11-09 15:53:27 följande:
    Det håller jag inte med om, att hitta nån som säljer droger genom att fråga runt slumpmässigt är inte vad jag kallar för "lätt". 
    Det är som att tigga om att bli blåst. Kanske även rånad?

Hade en bekants bekant för 20 år sen som berättade att ett bra sätt han gjorde pengar på var att hitta fulla turister som var på väg från Stureplan. Han sa att han hade bra kola, sen sålde han på dem 5 gram tvättmedel eller dextropur för 3 tusen.
    Blev det misstankar så sprang han.
  • Anonym (kultur)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-09 16:00:51 följande:
    Jag tänker att jag inte vill använda tråden till att sprida vidare den information medieprofiler har försett mig med angående hur jag kan få tag på droger om jag skulle vilja. 🙂
    Jo gör det! Bättre att handla droger säkert än att bli rånad eller blåst; )
  • Anonym (kultur)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-09 20:22:20 följande:
    Jobbar du med kultur? 
    Nej, bara som hobby. Att jag skrev in kultur som nick är för att jag skrev om Kulturhuset på plattan.
  • Anonym (kultur)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-09 20:54:39 följande:
    Okej. 🙂 Jag trodde först att du var en kulturarbetare som ville propagera för säkra droger. Safe sex, Safe drugs, stay safe. Det är bara det att sådana saker aldrig är helt säkra, och det är just det ungdomar ska ha sina föräldrar till. 
    Jag propagerar gärna för säker droganvändning och kunskap i första hjälpen. Hellre det än överdoser, rån och blåsningar.

Men det ska förstås bara propageras för till vuxna.

Men visst, ecstacytestning är väl bra på rejvfester även där det vistas ungdomar. Men de brukar vara över 18 iofs.
    Ingen brukar vilja ha minderåriga på såna fester eftersom det brukar innebära större risk för polisinsatser.
    Trots det var jag ofta själv som minderårig på rejvfester. Men var nästan myndig, säkert 17 eller så innan jag började gå.
    Var även längesen jag slutade tycka att det var ballt att dansa hela natten..
  • Anonym (kultur)
    Anonym (Plattan) skrev 2022-11-09 21:13:29 följande:
    Jag tror att det är lättare att vara förälder när man kan överlåta till sina barn att dansa på nätterna. Men det finns fler sätt att vara förälder på. Ändå tror jag att du har bra förutsättningar om du minns hur det var men ändå inte romantiserar festandet. Det innehåller en del faror. 
    O ja, det innehåller en massa faror. Kan gå bra, men kan också gå åt skogen. Många jag umgicks med föll för tyngre missbruk. Men de flesta slutade med partyknarkandet en efter en till förmån för utbildningar, barn, resor.

I kombination med föräldraskap, vad kan man göra när ens barn är myndig egentligen? Förmodligen vet inte ens föräldrarna vad ens 18åring gör ute på nätterna.

Däremot ts väns barn är 13, då har man en massa makt att kunna bestämma vad som är okej och inte.

Svar på tråden Tonåringar i centrala Stockholm