• minna eliasson

Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?

Som frågan i rubriken lyder. Är nyfiken på hur ni som är religiösa tror och tänker. Jag hoppas att vi inte behöver "hoppa på" varandra i denna tråd bara. Vet att risken finns, men försök att inte göra det :)

Tror ni på allt som står i er Bok och hur ser ni på att religionen är väldigt gammal och inte alltid kan appliceras på nutid? Anser ni att allt/det mesta i er Bok är sanning och skriver av Gud?

Varför följer viss religiösa (kristna, muslimer etc) vissa saker och är hårda med dessa, men förbi ser andra saker? Som t.ex i Bibeln "den som aldrig har syndat, kasta första stenen". Detta med att inte döma andra, men ofta just dömer andra?

Vill ha en öppen, ärlig och schyst dialog bara. Inga fanatiker tack och heller inga som ska håna de som är religiösa.

Kram på Er!

• Svar på tråden Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?
  • Tow2Mater
    oanonym skrev 2020-02-01 15:49:36 följande:
    Det står priser för en slav i Bibeln. Ovh det står att man får slå sin slav.
    Om jag skulle dyrka en Gud så skulle jag ha vissa krav. Jag kan inte tycka ondska är gott, öven om jag skulle försöka. Vissa kan det, men inte jag.
    För bättre förståelse av Bibelns och Guds syn om att slå slavar läs det korta kapitlet "Could Masters Harm Their Slaves?" här, det förklaras ganska bra:

answersingenesis.org/bible-questions/feedback-does-bible-encourage-masters-beat-their-slaves/
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-02-01 16:15:13 följande:
    För bättre förståelse av Bibelns och Guds syn om att slå slavar läs det korta kapitlet "Could Masters Harm Their Slaves?" här, det förklaras ganska bra:

answersingenesis.org/bible-questions/feedback-does-bible-encourage-masters-beat-their-slaves/

Tyvärr, det hjälper inte. En god Gud borde veta bättre. En god Gud ska inte behöva anpassa sig till en viss tidsepok och hur människor behandlar varandra. Speciellt inte om Gud vill framstå som god och oföränderlig.
    Folk vrider och vänder på Bibeln för att få den god, medans de lätt kan peka på fel i andra skrifter och ideologier. 

• Tow2Mater
    oanonym skrev 2020-02-01 16:46:20 följande:

Tyvärr, det hjälper inte. En god Gud borde veta bättre. En god Gud ska inte behöva anpassa sig till en viss tidsepok och hur människor behandlar varandra. Speciellt inte om Gud vill framstå som god och oföränderlig.
    Folk vrider och vänder på Bibeln för att få den god, medans de lätt kan peka på fel i andra skrifter och ideologier. 

Vad menar du han skulle gjort? Döda alla människor som behandlade andra illa, kanske med en väl riktad blixt (zipp! som man zippar en fluga, ha ha)?
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-02-01 17:17:17 följande:
    Vad menar du han skulle gjort? Döda alla människor som behandlade andra illa, kanske med en väl riktad blixt (zipp! som man zippar en fluga, ha ha)?
    Förbjudit slaveri och människohandel såklart. Har man pengar att köpa en slav så kan man lika gärna betala för tjänster, utan att äga människan. 
  • Tow2Mater
    oanonym skrev 2020-02-01 17:20:07 följande:
    Förbjudit slaveri och människohandel såklart. Har man pengar att köpa en slav så kan man lika gärna betala för tjänster, utan att äga människan. 
    Det forklaras i linkarna jag gav varfor han inte gjorde så med slaveri. Människohandel fördöms, låter inte som du läst på.
  • Anonym (tobbe)
    Tow2Mater skrev 2020-02-01 17:17:17 följande:
    Han dödade ju iofs människor för mindre enligt bibeln. Han dödade ju i princip alla varelser utom två ex av varje med syndafloden. Han dödade alla egyptiernas förstfödda och dom ungarna hade inte gjort ett piss. Han uppmanade judarna att döda och våldta dom som redan fanns i det förlovade landet. Han dödar en massa utan problem i bibeln så döda hade han uppenbarligen inget problem med. Sen kräver han att folk ska döda andra för skitsaker. Tex ska fäder stena söner som inte lyder.
  • Tow2Mater
    Anonym (tobbe) skrev 2020-02-01 23:28:08 följande:
    Han dödade ju iofs människor för mindre enligt bibeln. Han dödade ju i princip alla varelser utom två ex av varje med syndafloden. Han dödade alla egyptiernas förstfödda och dom ungarna hade inte gjort ett piss. Han uppmanade judarna att döda och våldta dom som redan fanns i det förlovade landet. Han dödar en massa utan problem i bibeln så döda hade han uppenbarligen inget problem med. Sen kräver han att folk ska döda andra för skitsaker. Tex ska fäder stena söner som inte lyder.
    www.compellingtruth.org/stone-rebellious-children.html

Tror du har fullt upp med att lära om en sak i taget...
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-02-01 19:22:25 följande:
    Det forklaras i linkarna jag gav varfor han inte gjorde så med slaveri. Människohandel fördöms, låter inte som du läst på.
    Slaveriet som beskrivs ÄR människohandel. Det står priser och att man äger människor. Och länkarna du gav är människors förklaringar (bortförklaringar).
  • Anonym (tobbe)
    Tow2Mater skrev 2020-02-01 23:59:54 följande:
    www.compellingtruth.org/stone-rebellious-children.html

Tror du har fullt upp med att lära om en sak i taget...
    Du påstår alltså att bibeln är felskriven och att det egentligen inte finns en syndaflod i den. Och att skolan har ljugit under alla religionsundervisningar. Samma när det gäller egyptierna och alla andra historier. Det är nog bäst du berättar det för svenska kyrkan att dom har en felskriven bok enligt dig. För det är den historien om syndafloden ooch om moses mfl som dom lär ut. Intressant fråga är vilken bibel du har eftersom den verkar sakna en massa som alla andra böcker har. Och när det gäller att stena barnen så har jag läst det ordagrant i bibeln. Det finns en massa andra texter där gud är ond eller uppmanar till ondska.
  • Tow2Mater
    Anonym (tobbe) skrev 2020-02-02 02:28:36 följande:
    Du påstår alltså att bibeln är felskriven och att det egentligen inte finns en syndaflod i den. Och att skolan har ljugit under alla religionsundervisningar. Samma när det gäller egyptierna och alla andra historier. Det är nog bäst du berättar det för svenska kyrkan att dom har en felskriven bok enligt dig. För det är den historien om syndafloden ooch om moses mfl som dom lär ut. Intressant fråga är vilken bibel du har eftersom den verkar sakna en massa som alla andra böcker har. Och när det gäller att stena barnen så har jag läst det ordagrant i bibeln. Det finns en massa andra texter där gud är ond eller uppmanar till ondska.
    Du bara svamlar nu, och jag forstår du har ingen lust att ens forsoka forstå sammanhang. Jag gav dig en link om sammanhanget till just "stena barn".
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-02-02 14:43:09 följande:
    Du bara svamlar nu, och jag forstår du har ingen lust att ens forsoka forstå sammanhang. Jag gav dig en link om sammanhanget till just "stena barn".
    Ja, varför står du bakom det?
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2020-01-31 23:23:38 följande:

De 2 länkarna jag gav dig ger svaret. Du måste läsa sammanhanget, det är inte en enkel ja eller nej fråga.

Strunta i alla eventuella anledningar till slaveriet och hur slavarna behandlas.

Är det moraliskt försvarbart att äga en annan människa?
  • Tow2Mater
    Trent skrev 2020-02-02 23:29:04 följande:
    Strunta i alla eventuella anledningar till slaveriet och hur slavarna behandlas.

Är det moraliskt försvarbart att äga en annan människa?
    Det här är det sista jag skriver; det går inte att strunta i anledningar till slaveriet och hur slavarna behandlades, eftersom det fanns när Bibeln "skrevs".
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2020-02-02 23:35:46 följande:

Det här är det sista jag skriver; det går inte att strunta i anledningar till slaveriet och hur slavarna behandlades, eftersom det fanns när Bibeln "skrevs".

Frågan har inget med det att göra. Är det moraliskt fösvarbart att äga en annan människa?

Svara utifrån vad du själv tycker. Antingen är svaret ja eller nej.
  • Anonym (tobbe)
    Fast om du tror på bibeln då ska det inte spela någon roll när den skrevs eftersom det då ska vara en allsmäktig guds lag. Det spelar alltså ingen roll när den skrivs. Om det finns en gud då bestämmer han oavsett vad folk tyckte var ok när det nedtecknades Han dödade ju alla med syndafloden enligt bibeln så uppenbarligen kunde han lägga sig i när folk gjorde saker som han inte gillade. Slaveri och sånt var han tydligen inte känslig med. Men jävlar om någon har sex på fel sätt eller något annat som inte skadar någon annan. Och du har som andra skrivit inte kunnat motbevisa att gud uppmanar fäder att döda söner som inte lyder eller allt annat som inte är speciellt bra i bibeln. Sen om du verkligen tror på bibeln och att det är guds ord då ska du kunna försvara dom rena texterna som finns i bibeln utan att behöva hjälp från någon sida där dom försöker tolka det så långt från orginaltexten så att det inte stämmer.
  • oanonym
    Varför är Gud så styrd av människans moral vad som är vanligt förekommande?
    Varför har du inga krav på att Gud ska vara god?
Svar på tråden Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?